
Hoewel de 51-jarige Guillaume Canet (ex-Diane Kruger en ex-Marion Cotillard) stamt uit een familie van paardenfokkers, is hij een veelzijdige Franse scenarist, producent, acteur en regisseur, die al een indrukwekkende carrière heeft opgebouwd. Als acteur brak hij door met rollen in films als The Beach (2000) naast Leonardo DiCaprio en de thriller Ne le dis à personne (2006), die hij zelf regisseerde. Die laatste werd een groot succes en won meerdere prijzen, waaronder de César voor Beste Regie.
Canet staat bekend om zijn vermogen om complexe personages neer te zetten, variërend van romantische rollen tot duistere, introspectieve karakters. Als regisseur combineert hij emotionele diepgang met spanning en heeft hij een scherp oog voor menselijke relaties, zoals te zien is in films als Les Petits Mouchoirs (2010) en het vervolg Nous Finirons Ensemble (2019). Ook zijn satirische komedie Rock’n Roll (2017), waarin hij zichzelf speelt, laat zijn veelzijdigheid en humor zien.
Canet heeft samengewerkt met grote namen in de Franse- en internationale filmindustrie. Ook in Amerika is hij thuis want zo nam hij James Gray onder de arm als co-scenarist voor zijn gangsterprent Blood Ties uit 2013, die hij zelf regisseerde en integraal draaide in de US of A in het gezelschap van zijn toenmalige partner Cotillard, Clive Owen en ‘onze’ Matthias Schoenaerts.
Ook voor cineast Rodolphe Lauga, ooit de D.O.P. bij Blood Ties, nieuwste prent Ad Vitam, kon Canet het niet laten om in te staan voor zowel een deel van het scenario, de financiering en om de hoofdrol voor zijn rekening te nemen in deze spannende, vlotte en vitale actiethriller.

Ad Vitam betekent ‘Voor het leven’ en dat is de leuze die op het stoffen embleem prijkt van de GIGN (Groupe d’Intervention de la Gendarmerie Nationale), een elite tactische politie-eenheid die in 1973 werd opgericht als reactie op het bloedbad in München in 1972, dat een belangrijke rol speelt in het verhaal.
Ad Vitam opent met Guillaume Canet die in de huid van Franck Lazarev als ex-GIGN-lid aan Sacré-Coeur bengelt als werknemer van een gespecialiseerd team gevelklimmers dat scheuren in de gevel van de Parijse basiliek inspecteert.
Francks elegante vrouw, Léo (Stéphane Caillard, bekend van Bastille Day en Enragés), is zwanger. Wanneer ze thuiskomen in hun appartement, ontdekken ze dat er is ingebroken, al voor de tweede keer in korte tijd. Het lijkt erop dat Franck iets in het appartement heeft verstopt. Het koppel wordt plots en heel abrupt aangevallen. Ze worden na een bijzonder hevige knokpartij uiteindelijk beiden gevangengenomen en afgevoerd.
Franck krijgt de kans om zijn leven en dat van Léo te redden in ruil voor een sleutel die hij in zijn bezit heeft en waar de criminelen onder leiding van de heel brutale en koelbloedige sadist Vanaken, op azen. De bende gangsters laten Franck, nadat ze hebben opgezet dat hij valselijk wordt beschuldigd van moord, vrij om voor hen de begeerde sleutel te gaan ophalen. Uiteraard barst dan pas de ware hel los.

Ad Vitam is een intense actiethriller. De slechteriken zijn echt extreem kwaadaardig en worden hardhandig geleid door Vanaken, een kleurrijke figuur die verrassend doch uitstekend wordt vertolkt door Johan Heldenbergh. De actiescènes en gevechten zijn buitengewoon brutaal en zo vakkundig gefilmd dat het aanvoelt alsof je persoonlijk in de gevechten betrokken bent. Lauga lijkt te mikken op een soort realisme, maar zoals gebruikelijk in dergelijke speelfilms kunnen auto’s kogelregens van automatische wapens tegenhouden en maken geluiddempers pistolen volledig stil. Maar, kom, dat maakt natuurlijk allemaal niets uit zolang het maar spannend en vermakelijk is.
Toch rijdt Ad Vitam zich niet vast in de gekende truckjes en typische genreclichés want na een stevige introductie trakteert Lauga het publiek op een uitvoerige flashback die de achtergrond van de personages, de dieperliggende redenen van de diverse relaties en de motieven van de schurken, ragfijn uit de doeken doet en dit actievehikel meteen naar een hoger niveau tilt.
Doch wanneer je buiten alle verwachtingen toch een hogere dunk krijgt van deze actieprent, slaan de filmmakers aan het einde plots helemaal door en al zeker wanneer een lange achtervolging met verschillende voertuigen onverhoeds omslaat in een bijna ridicuul afkooksel van een zoveelste James Bond-avontuur. Oké, gelet op Lauga’s professioneel verleden, is het best te begrijpen dat hij het geweldig vond om deze (vergezochte) stunts en porsierlijke chase-taferelen te filmen, maar deze totaal misplaatste climax duwt Ad Vitam terug naar een lager niveau en wordt de algehele indruk toch weer een ferm stuk minder.
Jammer, uiteraard, maar hiertegenover staan wel sterke vertolkingen, stevig onderbouwde personages, een degelijke verhaallijn, indrukwekkende cinematografie, snijdende spanning, stoere stunts en een potje betere vechtpartijen. Al bij al een anderhalf uur lekkere ontspanning en een lange climax om van te balen, maar kom deze originele Netflix-crime is zeker niet bedoeld als Ad Vitam.
Genre: actie, misdaad, drama, thriller
Jaar: 2025
Regisseur: Rodolphe Lauga
Cast: Guillaume Canet, Stéphane Caillard, Alexis Mament, Johan Heldenberg, Zita Kanrot
Land: Frankrijk, België
Speelduur: 98 minuten