
Aan het noodlot valt niet te ontsnappen. En het controleren lukt al zeker niet. Wie er toch controle op tracht uit te oefenen, is even dom als een aapje met een trommel. Dit is de boodschap die Osgood Perkins aan zijn publiek wil meegeven in The Monkey. Perkins’ horrorcarrière neemt de laatste tijd steeds meer vaart. De regisseur heeft ondertussen al een eigen unieke stempel gedrukt op het genrefilmlandschap. The Monkey is Perkins’ meest creatieve film, maar de horrorkomedie botst bij momenten tonaal even hard als de stokken op de trommel.
The Monkey is losjes gebaseerd op een gelijknamig kortverhaal van Stephen King. De vader van Hall en Bill verlaat zijn gezin wanneer de tweeling nog jong is. Tijdens het rommelen in papa’s achtergelaten spullen vinden ze een speelgoedaapje met een trommel. Telkens wanneer het aapje wordt opgewonden en begint te drummen, overlijden er mensen in de naaste omgeving van de broers op gruwelijke wijze. De broers besluiten het aapje te verstoppen, zodat niemand het ooit nog kan vinden. Deze beslissing blijft ook nazinderen in hun latere leven.

De wereld die The Monkey schetst, is deprimerend: zowat elk personage is getekend door trauma en de helft ervan heeft een afwezige vader. Toch doet Perkins zijn uiterste best om de boel amusant te houden door de film met een constante stroom van gortdroge humor te voorzien. De mate waarin je The Monkey kunt waarderen, hangt sterk af van hoezeer je de grollen kunt smaken. Bijgevolg is de spanningsboog zo grillig als de aandelenkoers van de Bel20 en soms voelde de horrorkomedie langer dan haar gemiddelde speelduur. Perkins is ook geen Stephen King. Karakterontwikkeling staat duidelijk niet in het woordenboek van de man en narratief heeft The Monkey bitter weinig om het lijf. Wanneer de film plots de neiging krijgt om haar pointe uit te leggen, voelden wij ons voor dom gehouden.
De tonale dichotomie is duidelijk te zien in de dynamische performance van Theo James, die zowel de rol van Hall als Bill op zich neemt. Waar de ene performance stoïsch is, lijkt de andere bij momenten thuis te horen in een tienerkomedie.

The Monkey is op zijn best wanneer het aapje begint te trommelen. De sterfscènes zijn zo exuberant dat wij alleen maar konden juichen. Perkins lijkt dit te beseffen, want de reacties op de sterfgevallen worden zowel uitvergroot als getrivialiseerd, met als hoogtepunt zelfs de aanmoediging van een willekeurige bus cheerleaders.
In een poging om mainstream kitsch te mengen met een scheut art-house, is The Monkey soms een deprimerend horrordrama en vaak een pure komedie, maar nooit tegelijk. Hoewel de film zijn balans nooit helemaal weet te vinden, is deze genrefilm met apenstreken één van de meer unieke titels in zijn genre.
Genre: horror
Jaar: 2025
Regisseur: Osgood Perkins
Cast: Theo James, Tatiana Maslany, Christian Convery
Land: Verenigde Staten, Verenigh Koninkrijk, Canada
Speelduur: 98 minuten