Het cliché wil dat de meeste goede ideeën vaak ontstaan tussen pot en pint, en dat was ook het geval met Fast Forward. Na samen de zoveelste film in de bioscoop te hebben gezien kwamen filmfreaks Didier Becu en Raf Geusens tot het idee om een Nederlandstalige filmwebsite te starten.
Op zich niet meteen de meest originele vondst maar Fast Forward wil wel anders zijn dan de andere sites. Naast de wekelijkse recensies van bioscoop- en streamingreleases, interviews, het volgen van de festivals of het publiceren van de nieuwste weetjes uit filmland, wil de site zich ook focussen op de te gekke rijke –vaak vergeten- geschiedenis van de film.
Niet alleen zijn er onze eigen tips of artikels die iets meer vertellen over de achtergrond van bepaalde titels, maar we gaan ook langs bij mensen uit de cultuurwereld om te vragen welke films zij aanstippen als een must-see of zijn er de columns van podcasters Anthony Palaia (Klokslag 12) en Fokke van der Meulen (Fokcast). Deze opzet kreeg vlug de enthousiaste steun en medewerking van journalist en ondervoorzitter van het UFK (Unie van de Filmkritiek) Marc Bussens, alsook van filmfanaten Christophe Bronckaerts, Bjarne Meskens en Evelyne D’Hoker waardoor de Fast Forward-redactie een feit werd.
Fast Forward wil een filmsite voor filmfans zijn waar alle genres (van arthouse tot pulp) aan bod kunnen en moeten komen, en wel met een kritische maar toch positieve blik. Wie het voelt kriebelen om zelf in de pen te kruipen, neem gerust contact op met ons (redactie@fastforwardfilm.be) want voor filmfreaks is er altijd plaats bij Fast Forward.
Onze redactie:
Nu kan je mij terugvinden op de vele filmfestivals ( Oostende, Gent, MOOOV, enz… ) dat ons land rijk is. Daarnaast heb ik een heel grote interesse in alles wat met filmgeschiedenis te maken heeft. Van hoe dit alles begon en waar we nog naartoe gaan. Persoonlijk vind ik dat een film, zeg maar iedere film thuishoort in een bioscoop. Dus we zijn nog niet echt op de trein van streaming gesprongen maar de interessantste uit heel het aanbod vind ik persoonlijk Mubi en moest je dit hier kunnen verkrijgen het Criterion Channel. Uit die interesse voor alles wat met film te maken heeft is er een bescheiden verzameling en filmcollectie geboren die nog steeds groeit. Een serieus uit de hand gelopen hobby zeg maar. Die liefde voor film wil ik dan ook delen met jullie filmliefhebbers.
Favorieten opnoemen, daarvoor zijn de lijsten te lang. Maar het regiedebuut van Celine Sciamma “Naissance Des Pieuvres” (Water lillies) voert op dit moment die lijst nog steeds aan naast “Párpados Azules (Blue Eyelids) van de Mexicaanse cineast Ernesto Contreras. Beide films zijn van 2007, blijkt een heel belangrijk jaar geweest te zijn voor mij op filmvlak.
Aan de basis van mijn liefde voor film en filmmuziek staan drie heren en die eind de jaren ’80 de kiem gelegd hebben. Steven Spielberg, John Williams en Kirk Douglas met de films Indiana Jones and the Temple of Doom, Superman : the movie en Spartacus.
Filmbeleving voor mij vandaag is een onuitputtelijke ontdekkingstocht die zich in tijd en in geografische ruimte (en ver daarbuiten) afspeelt. Wat maakt dat ik qua genres, regio’s e.d niet echt een uitgesproken favoriet heb. Namen die mijn filmische ontdekkingstocht verrijkt hebben: Billy Wilder, Jean-Pierre Melville, Nuri Bilge Ceylan als regisseurs. Joan Crawford, Bette Davis, Jack Nicholson, Daniel Day-Lewis en Cate Blanchett op acteervlak. En op vlak van filmscores mensen als Jerry Goldsmith, Johann Johannsson, Carter Burwell en Daniel Pemberton.
Een gepassioneerde en levenslange liefhebber van genrefilms, voortdurend op zoek naar verborgen parels terwijl hij zich een weg baant door talloze obscure films van over de hele wereld. Zijn interesse varieert van projecten in de categorie “zo slecht dat het goed is”, exploitation-, grindhouse- en drive-in cinema, Hongkongse martial arts- en CAT III-films, tot vermakelijke goedkope producties uit de Filipijnen en Italiaanse genrefilms uit het gouden tijdperk, en nog veel meer.
Hij waagde zich ooit aan doe-het-zelf-filmmaken met de nep-trailer “Vengeance in Pink (2007)”, een gender-omgekeerde parodie op “I Spit on Your Grave (1978)”. Deze trailer was gemaakt voor een wedstrijd van het inmiddels ter ziele gegane A-Film, ter gelegenheid van de première van Tarantino/Rodriguez’ “Grindhouse (2007)”. Hij behaalde de 3e plaats en werd vertoond in Amsterdam, samen met andere finalisten, bij de première van “Planet Terror (2007)”.
Op de sociale media-filmwebsite Letterboxd is hij zeer actief onder de naam “Hexagore”, waar hij enthousiaste recensies schrijft en lijsten samenstelt, zoals zijn populaire lijst: “Movies stuck on VHS without a physical release on DVD or Blu-ray (discounting VHS on DVD releases)”.
Bijna voorbestemd voor het BUT Film Festival, vindt hij voldoening in het vertonen van obscure films aan zijn avontuurlijke vrienden (minimaal zes films). Zijn passie komt volledig tot uiting door bij te dragen aan het festivalprogramma, het geven van introducties, en het verstrekken van analoge prints uit zijn eigen privécollectie.