Subscribe Now
Trending News
Elmer Bernstein
ELMER BERNSTEIN, JERRY GOLDSMITH en JOHN SCOTT (c) IMDB Pro
Uncategorized

Elmer Bernstein 

De 71 -jarige in New York geboren Elmer Bernstein heeft als filmcomponist een indrukwekkende carrière achter de rug. Hij schreef onder meer de muziek voor The Ten Commandments, The Great Escape, Ghostbusters en The Grifters. Hij is ook verantwoordelijk voor de score van Martin Scorseses nieuwste en stijlvolle superproduktie The Age of Innocence, de openingsfilm van het jubilerende Gentse filmfestival.

Hoe verliep de samenwerking met Martin Scorsese?

Elmer Bernstein: Hij is een briljant regisseur die precies weet wat hij wil. De score kwam tot stand in drie fasen. Aanvankelijk schreef ik enkele muzikale thema’s die hij voor de opnames beluisterde en goedkeurde. Daarna werkte ik die thema’ s verder uit voor de montage van de film. Uiteindelijk componeerde ik de definitieve score. Gedurende dit hele proces was er dus een nauwe samenwerking met Scorsese, maar ik kreeg toch een grote creatieve vrijheid.

Wat is de bijdrage van uw muziek in The Age of Innocence?

Bernstein: Scorsese schenkt bijzonder veel aandacht aan details. Hij wou in alle opzichten de tijdsgeest weergeven waarin het verhaal zich afspeelt. Mijn muziek moest de emoties van de hoofdpersonages onderstrepen en klemtonen leggen waar de dialogen of beelden ontoereikend bleken.

U heeft in uw carrière soundtracks gecomponeerd voor alle genres. Heeft u een voorkeur voor een bepaald genre ?

Bernstein: Ik werk het liefst voor prenten waar personen en hun gevoelens centraal staan zoals in The Age of Innocence, My Left Foot of To Kill a Mockingbird. Ook aan mijn westerns heb ik heel wat plezier beleefd. Een film als The Magnificent Seven was leuk omdat men daarmee het „big country”- gevoel kan oproepen. Het probleem in Amerika is echter dat als je een hit scoort, iedereen dat succes liefst zo vlug mogelijk wil herhalen. Je moet jezelf dus repeteren, en dat is niet mijn mentaliteit. Ik hou van nieuwe uitdagingen en zal me nooit vastpinnen op één genre.

THE AGE OF INNOCENCE (c) The Movie Database (TMDB)
THE AGE OF INNOCENCE (c) The Movie Database (TMDB)

Interesse om muziek te componeren voor een Belgische film?

Bernstein: Zeer zeker, in Europa heeft men veel respect voor film. Hier is film synoniem van kunst terwijl in de States alles wordt opgeblazen tot big business. Maar ik heb nog geen enkel voorstel gekregen van een Belgische cineast. Waarop wachten ze?

U heeft in totaal twaalf Academy Award-nominaties gekregen, u won een Oscar voor Thoroughly Modem Millie en een Emmy voor de TV-prent The Making of a President. Hoe schat u die onderscheidingen in?

Bernstein: Ik vind dit natuurlijk belangrijk omdat het de hoogste onderscheidingen zijn die je kan krijgen voor je werk. De Oscar kreeg ik echter voor de verkeerde film. Omdat ik voor The Man with the Golden Arm, The Magnificent Seven en To Kill a Mockingbird net buiten de prijzen viel, hebben ze deze fout rechtgezet met een Oscar voor de komedie Thorougly Modern Millie. Zo’n prijs moetje dus relativeren. De Emmy heb ik ontvangen voor de juiste film.

Wat is uw markantste ervaring tijdens uw verblijf hier in Gent?

Bernstein: De contacten met mijn collega’s componisten zullen me het meest bijblijven. In de States moet tegenwoordig alles zo vlug gaan dat er geen sprake meer is van onderlinge communicatie. Ik betreur deze mentaliteit. Hier kan ik dat dus wel.

Related posts