
2022 was een druk jaar voor de Luxemburgse Vicky Kreips. Naast haar innemende rol in Plus Que Jamais, schitterde ze ook in Corsage dat het verhaal van Elisabeth in Beieren vertelt en een andere invalshoek biedt op haar al bij al tragische leven. Ook al hekelt de Oostenrijkse cineaste Marie Kreutzer zelf autobiografische waarheden, maakt dit eigenzinnig kostuumdrama definitief komaf met het suikerzoete filmego van Sissi die de Oostenrijkse keizerin kreeg door de lieftallige vertolking van Romy Schneider.
In werkelijkheid was Elisabeth een gebroken vrouw die op alle vlakken onder de knoet lag van haar echtgenoot Jozef I van Oostenrijk. Niet alleen klopte haar hart meer voor Hongarije dan voor Oostenrijk, ook wat mannen betreft stond haar echtgenoot niet meteen op de eerste plaats. Jozef I is niet langer de kartonnen prins uit de Romy Schneider-films maar een egoïstische bruut die het eerder heeft voor achttienjarige meisjes die zich laten verleiden door de glamour van de kroon.

Helaas bleef het niet bij film want toen de biografie in de running was voor de shortlist van de Oscars voor Beste Buitenlandse Film bleek dat Florian Teichtmeister die de rol van keizer Frans Jozef I speelt opgepakt werd omdat hij in het bezit was van een grote hoeveelheid kinderpornografisch materiaal en daardoor twee jaar gevangenisstraf riskeert. Het voorval deed de film die een sterke feministische inslag heeft dan ook allesbehalve deugd.
Corsage begint in 1877 wanneer de keizerin veertig wordt. Volgens haar persoonlijke arts is dit een gevaarlijke leeftijd, want vaak worden vrouwen niet ouder dan dat. Er is niet alleen de aftakelende gezondheid, maar ook de schoonheid deemstert weg. De extra kilo’s worden weggemoffeld door een strak korset en om de rimpels te verbergen bestaat er zoiets als een sluier.
Door zijn bijzondere keuzes staat deze gewaagde film mijlenver af van het doorsnee kostuumdrama, hoewel liefhebbers van dit genre door de prachtige beelden ook volop van deze titel kunnen genieten. Voor Kreutzer komt het er hem vooral op neer om een markant beeld te scheppen van een standvastige vrijgevochten vrouw die geen moer heeft over wat anderen over haar denken. Tegelijkertijd biedt het een bijzonder psychologisch portret van een prinses die buiten de muren van Schloss Schönbrunn pure glamour uitstraalt, maar eens daarbinnen transformeert tot een eenzame vrouw die zich te pletter rookt en zelfs geen greintje sympathie krijgt van haar eigen dochtertje.
Met deze balsturige aanpak komt Kreutzer met Corsage dicht in de buurt van Spencer, het tegendraadse portret dat Pablo Larraín over Lady Di schetste. Ook Marie Antoinette komt over de schouder meekijken, al was het maar omdat Kreutzer net als Sofia Coppola haar biografie (die er in feite geen is) omkleedt met hedendaagse popmuziek. Kreutzer houdt geen rekening houdt met bepaalde details. Zo richt de camera zich doelbewust op een branddeur of een brandblusapparaat.
Kreutzer weet op treffende wijze de tragiek van een droomprinses uit te tekenen met in de hoofdrol een uitmuntende Vicky Krieps. Wie er echter moeite mee heeft dat het Sissi-imago van Romy Schneider tot brandhout gereduceerd wordt zal beslist meer dan eens slikken, desalniettemin is Corsage één van de sterkste filmtitels van 2022.
GENRE: arthouse, historisch
JAAR: 2022
REGISSEUR: Marie Kreutzer
CAST: Vicky Krieps, Colin Morgan, Finnegan Oldfield
LAND : OOSTENRIJK, DUITSLAND, FRANKRIJK