Een naturalistische mise en scène, ethisch compromisloos, foutloze en heel selectieve scène-opbouw, emotioneel intensief, consistent camerawerk vanop de schouder dat dicht op de huid zit van de personages en intens fysiek acteerwerk van doorgaans niet-professionele of onbekende acteurs, zijn de typische kenmerken waarmee de Luikse gebroeders Dardenne een stem geven aan de sociale misfits in onze zogenaamde ‘welvaart’-maatschappij. Hiervoor mochten ze in Cannes al twee Gouden en een Zilveren Palm ontvangen.
Het is logisch dat deze persoonlijke stijl navolging krijgt en Eat Sleep Die ofte Äta Sova Dö, het regiedebuut van de Zweedse Gabriela Pichler, kan je hiervan een loepzuiver voorbeeld noemen. En Pichler weet waarover ze het heeft: zelf geboren uit een Bosnische moeder en een Australische vader, groeide ze op in het arbeidersmilieu en was ze – voor haar studies regie – een aantal jaren werkzaam in een koekjesfabriek.
Het centrale personage heet Raṧa, een laagopgeleide jonge Kroatische tomboy die immigreert in Zweden. Ze werkt in een voedselverpakkingsbedrijf en ’s avonds verzorgt ze haar zieke vader. Als enige kostwinnaar komt het nieuws dat ze wordt ontslagen omwille van de economische crisis, hard aan. Wat nu? Wanneer haar vader bovendien plots naar Noorwegen vertrekt, is Raṧa helemaal van haar melk. Ze besluit om niet bij de pakken te blijven zitten en stelt alles in het werk om een andere baan te vinden.
Zoals al vermeld past Eat Sleep Die perfect in het oeuvre van de Dardennes en leunt dit rauw, realistisch en niet geromantiseerd debuut het dichtst aan bij Rosetta en Le Fils. Het verhaal van dit sociaal-realistisch werklozenportret in tijden van crisis is simpel en komt aanvankelijk wat traag op gang. Het onderwerp is razend actueel, de dramatische stiltes zijn pakkend en de vertolking van Nermina Lukac is verbluffend naturel.
GENRE: drama
JAAR: 2012
REGISSEUR: Gabriela Pichler
CAST: Nermina Lukač, Milan Dragišić, Jonathan Lampinen, Peter Fält, Ružica Pichler, Nicolaj Schröder
LAND: Zweden