Subscribe Now
Trending News

Blog Post

DE KEUZE VAN JASPER VAN LOY
JASPER VAN LOY (c) Kalina De Blauwe
De keuze van

DE KEUZE VAN JASPER VAN LOY 

Journalist Jasper Van Loy schrijft vooral over muziek en comedy voor De Morgen en Humo. Tussendoor werkte hij de afgelopen maanden aan Belhamel, de biografie van jeugdschrijver Marc de Bel die volgend voorjaar verschijnt. Dat betekent: weinig tijd om naar de bioscoop te gaan, maar toch kon Fast Forward aan Jasper vragen om ons vijf filmtips te geven!

Jasper: “Ik ben geen filmkenner, maar laat me graag gidsen door collega-journalisten. Vaak word ik aangetrokken door films die op een of andere manier toch iets te maken hebben met muziek.”

WONDERSTRUCK

Ik heb drieënhalf jaar voor Knack Focus gewerkt en mocht filmjournalist Dave Mestdach dus een collega noemen. Zijn Knack-dag op Film Fest Gent is legendarisch: een hele dag in de bioscoopzaal zitten en op het einde heb je genoeg gezien om de komende maanden over films te kunnen meepraten. Zo zag ik er dit prachtige moderne sprookje van Todd Haynes over twee dove kinderen, elk in een andere periode uit de geschiedenis. Ik heb er vooral het warme kleurenpalet van onthouden en de vertedering die ik voelde toen ik de zaal uitging. Of zoals hippere lieden van mijn generatie het noemen: “wholesome”.


BLINKER

Het werk van Marc de Bel is vier keer verfilmd, toch vrij bijzonder voor een Vlaamse schrijver. Die films heb ik met plezier herbekeken om Belhamel te schrijven. De zusjes Kriegel is helaas minder mooi oud geworden, maar van de eerste Blinker-film kan ik nog altijd genieten. Zomers, nostalgisch en niet te vergeten, pionierswerk: Blinker is tegelijk uitgekomen met de eerste Studio100-film Plop en de kabouterschat, daarvoor lag het terrein van de Vlaamse kinderfilm zo ongeveer braak.  

BLINKER
BLINKER (c) The Movie Database (TMDB)


DRIVE

Ryan Gosling die Carey Mulligan innig kust in een lift om dan niet alleen in dezelfde beweging, maar ook met dezelfde passie zijn opponent het hoofd in te slaan: gewéldige scène. Het is hier ook de soundtrack die het hem doet, een uitgelezen collectie ijskoude synthpop met A Real Hero van College en Electric Youth als ingetogen hoogtepunt.  


WHIPLASH

Ambitieuze new kid on the block wordt gekraakt door een tirannieke leraar, zal ie buigen of barsten? Het basisverhaal van Whiplash is zo klassiek als wat, maar de uitvoering is superieur: een vaardige montage met veel snelle cuts op het ritme van de bigband, J.K. Simmons op zijn allerbest als de docent en een slotscène die mij als amateur-drummer nog steeds achtervolgt. Voor alles wat niet helemaal lekker gaat, gebruik ik sindsdien ‘not quite my tempo’.  


AMERICAN UTOPIA

Tot op mijn laatste dag zal ik spijt hebben dat ik David Byrne heb gemist op Rock Werchter 2018. De zanger van Talking Heads herschreef er alle wetten van het live-concert. Op het podium was geen kabel of versterker te zien, alle muzikanten droegen hun instrument op hun lichaam en gingen aan het dansen, terwijl ze de hits aan elkaar regen. Alles wat je wil horen van Talking Heads, plús alle solo-hits van Byrne, plus de sociaal bewogen Janelle Monáe-cover Hell You Talmbout: het moet geweldig zijn geweest. Niemand beter dan Spike Lee om de vibe van die show te vatten op film voor aan hevige fomo lijdende lieden als ik.
 

Related posts