Op een Oscar zal Nicolas Cage wellicht niet meer moeten rekenen, want daarvoor zit hij net iets te diep in de cultfranchise geworteld. Niet dat hij daar zelf om baalt, en nog minder de fans, die smullen van wat tegenwoordig bekend staat als de Cage Rage: method acting die alleen maar bij Cage lijkt te passen: over the top gaan zonder echt uit de bocht te vliegen. Aan hem ligt het nooit, maar het soort films dat hij eruit kiest, laten wel soms wat te wensen over. Zo was de pers best wel te spreken over Pig, waarin Cage op zoek gaat naar zijn truffelvarken, maar voor Prisoners Of The Ghostland was de liefde een pak minder. Ook in de bioscoop liep het een pak minder storm. Maar of dat nu verdiend is…
Cage was wel over zijn samenwerking met Sion Sono te spreken. De Japanse regisseur van films als Love Exposure, Themis en Tokyo Tribe was er volgens Cage immers in geslaagd om hem het zotste te laten doen wat hij ooit deed, en als Nicolas Cage zoiets zegt, dan betekent dat wel iets. Veel zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het gewoonweg twee zielen zijn die elkaar perfect weten te vinden als het op overdrijvingen aankomt.
Overdrijving is dan ook het sleutelwoord in Prisoners Of The Ghostland. Qua sfeer voelt de film aan als een Mad Max-variant, maar dan met Japan als setting. Een paar gekken hebben iets uitgespookt met nucleaire wapens, en wat overblijft, is niet meer dan een apocalyptisch landschap waar de wet van de sterkste geldt. Cage (met een naamloos personage) waagt zijn kans en overvalt een bank, maar het loopt niet af zoals hij had gepland. Zijn handlanger blijkt een gestoorde sadist te zijn die er niet voor terugdeinst om een kind een kogel door het hoofd te jagen. De bankoverval eindigt in een slaande ruzie tussen de twee bandieten, waardoor Cage gevat wordt door een soort van politie, die geleid wordt door de gouverneur (een heerlijke Bill Moseley in volle overdrive). De bandiet krijgt nog een tweede kans als hij er in slaagt om de ontsnapte geisha Bernice (Sofia Boutella) op te sporen in het levensgevaarlijke Samurai City, waar je de meest krankzinnige creaturen kan aantreffen. Om ervoor te zorgen dat hij niet ontsnapt wordt Cage in een lederen pak gehesen dat volhangt met explosieven, en wel tot aan de testikels!
Er zitten ongelooflijk veel genres in deze film verwerkt, en dat gaat van hersenloze actiefilms tot spaghettiwesterns en natuurlijk Aziatische classics zoals bijvoorbeeld Ichi The Killer. Dat leidt als verwacht tot net iets te veel overdaad, zeker naar het einde toe, maar gelukkig weet Sion Sono dat humor onontbeerlijk is om de aandacht gaande te houden, met als hilarisch hoogtepunt Nicolas Cage op een damesfiets. Naar het einde zakt de film wat in elkaar omdat Sion Sono er net iets te veel een uit de hand gelopen freakshow wil van maken, maar de prachtige visuals en een onvergetelijke Cage redden alsnog de film.
Prisoners Of The Ghostland is zeker niet het soort film dat je moet gaan bekijken als je het soort mens bent die ertegen opkijkt om twee uur het verstand uit te schakelen. Kan je dat wel, dan heb je een meer dan aardige actieprent die grappig en gewelddadig is, en met Cage die acteert alsof zijn leven ervan afhangt.
GENRE: actie
JAAR: 2020
REGISSEUR: Sion Sono
CAST: Nicolas Cage, Sofia Boutella, Bill Moseley, Nick Cassavetes, Tak Sakaguchi
LAND: USA