Subscribe Now
Trending News

Blog Post

AMOUR
JEAN-LOUIS TRINTIGNANT in AMOUR (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

AMOUR 

De Franse acteur-legende Jean-Louis Trintignant onderbrak zijn lang isolement om op het Filmfestival van Cannes zo’n goede tien jaar geleden te verklaren: “Amour is geen populaire cinema, maar wel een film die de perfectie bereikt. Wellicht een van de belangrijkste films uit de filmgeschiedenis”. Wij delen de mening van deze reus van de Franse auteurscinema over Michael Haneke’s beklijvend psychodrama dat werd bekroond met de felbegeerde Palme D’Or in Cannes en ook nog een Oscar voor de Beste Niet-Engelstalige Film, een Golden Globe, twee Bafta’s en vijf Césars in de wacht sleepte.  

EMMANUELLE RIVA in AMOUR
EMMANUELLE RIVA in AMOUR (c) The Movie Database (TMDB)

Georges (Trintignant) en Anne, zijn echtgenote (een ijzersterke rol van het nouvelle vague-icoon Emmanuelle Riva), zijn twee aristocratische muziekleraren op rust die al meer dan vijftig jaar arm in arm door het leven gaan. Op een dag wordt Anne totaal onverwacht getroffen door een hersenberoerte. Na een noodzakelijke, maar mislukte heelkundige ingreep raakt zij verlamd aan haar rechterzijde. Vatberaden, eigengereid en fier beslist Georges om zelf voor haar te zorgen. Wanneer Anne ook nog vrij snel begint te dementeren, komt hun hechte relatie echter onder druk te staan. Noodgedwongen wordt externe professionele hulp ingeroepen. Wanneer hun dochter (Isabelle Huppert) zich vervolgens in de penibele situatie komt bemoeien, stapelen de pijnlijke taferelen, gênante confrontaties en bitsige conflicten zich nog meer op.

ISABELLE HUPPERT in AMOUR
ISABELLE HUPPERT in AMOUR (c) The Movie Database (TMDB)

Amour is een adembenemende, tragische, minutieus overdachte en beklijvende studie van twee wanhopige en heel herkenbare mensen die hopeloos bezwijken aan de wraakroepende ravage die ouderdom aanricht. Dit pakkend drama is synoniem voor een serene opeenstapeling van diep gevoelige, aangrijpende momenten en onuitgesproken emoties die minimalistisch worden vastgelegd door subliem gestileerde fotografie en zonder enige pathos, bijna klinisch, maar oprecht en tactiel worden geregisseerd in typische neoklassieke Haneke’s mise-en-scène-stijl, in een symbolische kleine en ‘doodlopende’ ruimte (het huis) waarin het existentiële van ieder individu verstilt. Een hartverscheurende ervaring die je nooit meer vergeet. Een meesterwerk.


GENRE: drama
JAAR: 2012
REGISSEUR: Michael Haneke
CAST: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert, Alexandre Tharaud
LAND: Frankrijk

Related posts