Subscribe Now
Trending News

Blog Post

ABWARTS
ABWARTS (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

ABWARTS 

Bij een film waarin de lift de dodende vijand is denk je automatisch aan De Lift van Dick Maas uit 1983, iets minder aan zijn eigen Amerikaanse remake Down uit 2001 met Naomi Watts en al helemaal niet aan de Duitse film Abwärts van Carl Schenkel. Nochtans was deze film in eigen land een groot succes, was er lange tijd sprake van een remake hiervan en sinds kort zelfs via Subkultur op 4K beschikbaar.


In de eerste minuten zou je denken dat Carl Schenkel, zeker door de John Carpenter-achtige synthscore van Jacques Zwart en de zelfde openingscène die in Frankfurt zijn gedraaid, een flauwe kopie van het Maas-succes wilde maken, maar dat is Abwärts helemaal niet. Schenkel die dankzij deze  psychologische thriller een carrière in de VS kreeg, maar kort daarna stierf aan een hartaanval, wilde vooral het accent leggen op conflicten die ontstaan wanneer men in een ruimte opgesloten zit, in dit geval een lift.

ABWARTS


Vier mensen (een hanige baas en zijn maitresse, een boekhouder met de pillendoos in de hand en een jonge rebelse punker) nemen na de kantooruren samen de lift om huiswaarts te gaan. Door een schroevendraaier die een nonchalante mechanieker per abuis in de schacht heeft achtergelaten raakt de lift echter geblokkeerd.

Bepaalde beslissingen die genomen worden om uit de lift te geraken zijn betwistbaar en vrij ongeloofwaardig, dat neemt niet weg dat Schenkel een sluw psychologisch spelletje speelt waarbij niemand elkaar nog vertrouwt en tot op het einde blijft intrigeren. Abwärts is dan wel een film uit de jaren 80 maar geen tikkeltje gedateerd, ofschoon dit script alleen maar kan werken in tijden dat er nog geen gsm’s bestonden.

De film werd het debuut van Hannes Jaenicke die in Duitsland best wel een populaire acteur was en later nog een paar keer zou samenwerken met Renée Soutendijk. Hoewel de Nederlandse actrice die in deze thriller de rol van de minnares vertolkt vloeiend Duits sprak, werd ze nagesynchroniseerd door Hannelore Elsner omdat haar Nederlandse accent veel te opvallend was.

Ofschoon je door het gelijkaardige onderwerp met een paar onvermijdelijke parallellen met De Lift zit, is Abwärts helemaal niet de Duitse variant ervan zoals die soms gepresenteerd wordt. Abwärts is heerlijke kwalitatieve Duitse 80’s-trash met een goed doordacht script en prima vertolkingen, ook al houdt het personage van Soutendijk die zoals verwacht de show steelt niet echt steek. 


GENRE : thriller, horror
JAAR : 1984
REGIE : Carl Schenkel
MET :  Götz George, Hannes Jaenicke, Renée Soutendijk,Wolfgang Kieling
LAND: DUITSLAND


Related posts