Subscribe Now
Trending News

Blog Post

BASKET CASE
BASKET CASE (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

BASKET CASE 

Frank Henenlotter kan het zelf nog steeds niet geloven dat zijn debuut Basket Case uitgroeide tot één van de grootste cultfilms uit de jaren 80. Hoewel de film waanzinnig dwaas gemaakt is, blijft het een werk van een durfal die later wel  toegaf dat hij niet eens wist waarmee hij bezig was, maar wel de nodige ballen in zijn broek had.

De in New Yorker geboren Frank Henenlotter was in zijn jeugd een vaste bezoeker van de vele grindhousezalen op 42nd Street waar hij allerlei goedkope exploitatiefilms zag. Wat anderen doen kan ik zelf ook wel, dacht Henenlotter en gedreven ging hij aan de slag door zelf films op 8 mm te maken. Zijn eerste werk, Slash of the Knife uit 1972, mocht meteen vertoond worden als voorfilm van Pink Flamingos van John Waters.

Meer dan tien jaar later had Henenlotter zijn eerste film in handen wat het begin was van een succesrijke undergroundcarrière met films als Brain Damage en Frankenhooker. Henenlotter had maar 16.000 dollar waarvan de helft zijn spaargeld was. Hiermee maakte hij de eerste beelden die hij vervolgens aan andere investeerders toonde in de hoop dat die ook geld zouden geven zodat hij verder kon filmen tot de film voltooid was. Niemand in de film kon acteren, ook niet hoofdrolspeler Kevin Van Hentenryck die daarna alleen maar aan de bak kwam in de twee sequels die volgden. Kevin sleurt de hele tijd een mand mee waar iets in zit waar hij een wel heel persoonlijke band mee heeft.

Het duurt wel een tijdje vooraleer we het gedrocht zien dat alleen maar een hoofd heeft en in werkelijkheid niet meer dan een mechanische pop was die bestuurd werd door de achtjarige dochter van de producent omdat men na het ontwerp tot de vaststellig kwam dat de pop veel te strak gemaakt was voor volwassen handen. Het resultaat ziet er niet uit maar ook dat is zo erg niet, per slot van rekening zijn de duivelse monsters uit The Evil Dead ook geen artistieke meesterwerkjes, het voornaamste is dat het mormel de nodige moorden op zijn geweten heeft. En als dat niet volstaat, heb je nog scream queens met slechte gebitten.

Aan wilde verhalen was er anders geen gebrek. Zo kwamen alle meubels van het decor uit een afvalcontainer, of waren de namen die op de end credits gewoon verzonnen omdat men niet wilde dat men achteraf niet zag hoe weinig mensen er bij de film betrokken waren.


GENRE : horror
JAAR : 1982
REGIE: Frank Henenlotter
MET : Kevin Van Hentenryck, Terri Susan Smith, Beverly Bonner, Robert Vogel
LAND: USA


Related posts