Subscribe Now
Trending News

Blog Post

MONSTER
MONSTER (c) The Movie Database (TMDb)
Bioscoop

MONSTER 


Nadat hij in 2018 met de Gouden Palm voor het prachtige Shoplifters terugkeerde uit Cannes, kreeg de Japanner Hirokazu Kore-eda aanbiedingen uit alle windstreken. Hij koos er uiteindelijk voor om in Frankrijk Catherine Deneuve, Juliette Binoche en Ethan Hawke te gaan regisseren in La Vérité en trok ook naar Zuid-Korea om er Broker te maken met de lokale superster Song Kang-ho in een hoofdrol. Beide films konden niet tippen aan zijn vroegere werk en we zijn dan ook blij dat hij met Monster (Kaibutsu) terugkeerde naar zijn heimat.

Voor het eerst sinds hij in 1995 debuteerde met Maboroshi schreef Kore-eda zelf niet het scenario. Daarvoor deed hij een beroep op de Japanse televisieschrijver Yuji Sakamoto. Met succes, want de film won tijdens de recentste editie van het filmfestival van Cannes niet enkel de Queer Palm, maar ook prijs voor het beste script.

Monster
MONSTER (c) The Movie Database (TMDb)

Sakamoto pende een verhaal neer over hoe misvattingen en verkeerde veronderstellingen tot grote drama’s kunnen leiden. Hij vertrekt daarvoor van de jonge weduwe Saori (Sakura Ando) en haar zoontje Minato (Soya Kurokawa). De jongen begint vreemd gedrag te vertonen. Zijn humeur en gebrek aan orde kunnen natuurlijk verklaard worden door de beginnende puberteit, maar andere factoren zoals het thuiskomen zonder schoenen of met letsels niet. De moeder trekt naar school op zoek naar een verklaring en komt na een tijdje hengelen te weten dat haar zoon klasgenoot Yori (Eita Nayagama) zou gepest hebben. Saori denkt er het hare van en trekt zelf op onderzoek.

Wat volgt is een film opgebouwd naar het voorbeeld van de klassieker Rashomon (Akira Kurosawa) met eerst het standpunt van de moeder, vervolgens van klasleraar Hori (Hinata Hiiragi) en tenslotte dat van de twee adolescenten waarrond het draait. Bepaalde elementen en gebeurtenissen keren daarbij weer als een soort van tijdsmarkering zonder dat de herhalingen storend worden. Het levert een boeiende puzzel op waarbij de stukjes uiteindelijk mooi in elkaar passen en de misverstanden, veroorzaakt door het perspectief van waaruit men het incident en onderlinge relaties bekijkt, worden blootgelegd. Zelfs de betekenis van de titel wijzigt naargelang de film evolueert en we een heldere kijk op de zaak krijgen.

Monster
MONSTER (c) The Movie Database (TMDb)

Kore-eda heeft in het verleden al bewezen knap werk af te leveren met kinderen en jonge tieners in de hoofdrollen – denk maar het sterke Nobody Knows – en slaagt daar ook met Monster weer in. De jonge acteurs zijn zowel ontroerend als effectief. Al mogen we de oudere acteurs geen oneer aandoen door ze niet te vermelden. Ze zetten eveneens een overtuigende prestatie neer. De soundtrack bij Monster is trouwens van vorig jaar overleden Ryuichi Sakamoto. De componist van bekroond werk zoals Merry Christmas, Mr. Lawrence en The Last Emperor schreef voor Kore-eda’s film muziek die even veelzijdig en gelaagd is als het plot. Al deze elementen samen maken van Monster een aanrader om het jaar mee te starten. Een film die zowel mysterieus als teder is gebaseerd op een intelligent script.


Genre: drama, thriller
Jaar: 2023
Regisseur: Hirokazu Kore-eda
Cast: Sakura Ando, Eita Nagayama, Soya Kurokawa
Land: Japan
Speelduur: 127 minuten

Related posts