Subscribe Now
Trending News

Blog Post

THE 100 CANDLES GAME: THE LAST POSSESSION
THE 100 CANDLES GAME: THE LAST POSSESSION (c) Paola Vega
Flashback

THE 100 CANDLES GAME: THE LAST POSSESSION 

Om hun volgersaantal te boosten, slaan vier influencers de handen in elkaar en verzamelen zich in een verlaten, vervallen landhuis voor de 100 Candles Game. Na het aansteken van de 100 titulaire kaarsen, neemt elke speler om beurten één kaars en vertelt een griezelverhaal. Aan het einde van elk vertelsel blazen ze hun kaars uit voor een spiegel tot de laatste kaars is uitgeblazen. Simpel, toch?

Influencers, waar vind je ze tegenwoordig niet? Ook in horror is er geen ontsnappen aan sinds meer en meer horrorprotagonisten ons uitnodigen om hen te liken en te subscriben alvorens ze de tanden van de vleesmolen ingaan. Denk maar aan het Vlaamse FOMO uit 2022 waar je overigens niks mistte. The 100 Candles Game: The Last Possession is een Argentijnse-Nieuw-Zeelandse co-productie die een losse sequel is op The 100 Candles Game uit 2020 en binnen dit opkomende genre best wel verrassend is.

The 100 Candles Game: The Last Possession
THE 100 CANDLES GAME: THE LAST POSSESSION (c) Paola Vega

Zo zijn deze influencers minder onuitstaanbaar dan het cliché. Nog verrassender is dat dit een anthologiefilm is met competent uitgewerkte horrorvignetten. Na de openingsscène krijgen we een intro waarbij de opzet snel wordt afgehaspeld en brengt het nadien de vertellers in stelling. De vraag is natuurlijk wel: “voor hoeveel verhalen?” Hierbij speelt de titel een opvallend leuke rol. Natuurlijk gaan de influencers geen 100 verhalen vertellen, daarvoor is het gekozen format te kort maar weet je als kijker ook meteen dat het reeds vanaf één van de eerste verhalen misloopt. Het is een uitstekende manier om de kijker op de tippen van hun tenen te krijgen, wachtend tot de ommezwaai van een anthologie naar een meer reguliere horroravontuur.

Sfeervol en creatief, voelen de segmenten in stijl én pulpkwaliteit aan als de web horror shorts van Fewdio Horror van regisseur Drew Daywalt, die een tijdlang erg populair op YouTube . Het gemis van hartpompende jumpscares wordt gecompenseerd met leuke monsterdesigns én aardige CGI. Zoals het elke goede griezelcollectie betaamt, hebben we heel wat variatie waarbij zowel de kortverhalen als het raamwerk errond mooi in beeld worden gebracht. Bij de influencers zien we de veelgebruikte hybride van livestream footage en regulier camerawerk, maar zeker in de segmenten zien we hoe elke regisseur zijn eigen stijl hanteert om het gewenste effect te krijgen. Toepasselijke close-ups, toveren met schaduwen en licht waardoor je je aandacht niet snel zal verliezen en om alles nog eens goed strak te trekken kan er gerekend worden op een stevige altrock-soundtrack.

The 100 Candles Game: The Last Possession
THE 100 CANDLES GAME: THE LAST POSSESSION (c) Paola Vega

Helaas ontkomt ook The 100 Candles Game: The Last Possession niet aan twee vaak voorkomende pijnpunten bij anthologiefilms, die ook hier erg diep snijden. Zoals wel vaker is het raamwerkverhaal in de eerste plaats een vehikel voor de volgende spookvertelsels. Resultaat? Het is aardig, maar daarmee is ook alles gezegd.

Verrassender echter is dat het ondanks de 73 minuten speelduur (wat uiterst kort is voor een anthologie) toch één opvallend zwakker segment had: de opener is namelijk een segment die, vreemd genoeg, haast volledig los lijkt te staan van de rest. Combineer dit met een bedenkelijke executie die niet gered kan worden door leuke effecten én het zou wel eens voldoende kunnen zijn om vroegtijdig af te haken! Schrap dit als opener, waardoor we beginnen met de opzet en dik de film nog wat aan met leuke kortverhalen voor een runtime van 90 minuten en je hebt al een sterkere film. Maar zelfs in huidige vorm, kijkt hij nog steeds wel aangenaam weg en zal het zeker wel gading vinden bij fans van Creepshow en internet horror shorts. Verwacht enkel geen wow-gevoel.

Genre: horror, anthologie
Jaar: 2023
Regisseur: Carlos Goitia, Guillermo Lockhart
Cast: Nacho Francavilla, Josefina Fariña, Justina Ceballos, Zhon Li
Land: Argentinië, Nieuw-Zeeland
Speelduur: 73 minuten

Related posts