Ralph Fiennes, de Britse acteur die bij de jonge generatie vooral is bekend als Lord Voldemort uit de Harry Potter-franchise en bij cinefielen nog altijd hoog staat aangeschreven als de karakterkop uit Oscar-prenten als The English Patient en The Constant Gardner, neemt met The Invisible Woman pas voor de tweede keer – na de in België nog altijd onuitgebrachte Shakespeare-verfilming Coriolanus met onze landgenote Lubna Azabal in een voorname rol – in z’n carrière plaats in de regisseursstoel.
The Invisible Woman is een historisch accurate, tragische en visueel aantrekkelijke kostuumfilm waarin de klemtoon ligt op een minder gekende liefdesepisode uit het rijkgevulde leven van de wereldberoemde auteur Charles Dickens (1812-1870). We reizen even terug in de tijd want het verhaal begint op het moment waarop de geestelijke vader van Oliver Twist professioneel roem oogst en ook wordt gerespecteerd als zedelijk Victoriaanse familieman (vader van 10 kinderen!).
Wanneer de jonge knappe lerares Nelly Robinson een rolletje weet te versieren in een toneelstuk van de gerespecteerde literaire chroniqueur slaan de amoureuze gensters onmiddellijk over. Mooie Nelly wordt meteen zijn muze en grote liefde, maar conform aan de Victoriaanse tijdsgeest mag deze relatie onder geen enkel beding uitlekken. ‘Mrs. Robinson’ ging dan ook de geschiedenis in als The Invisible Woman.
De film is gebaseerd op het gelijknamige dagboek van Claire Tomalin en het ‘verdoken’ liefdesverhaal wordt (in flashback) verteld door de fonkelende ogen van de maîtresse. De reconstructie van het 19de eeuwse Londen is heel keurig en sfeervol (sublieme kostuums, adembenemende decors, gedetailleerd camerawerk) en er wordt passend ‘ingehouden’ geacteerd. De regie is elegant en Fiennes trapt niet in de gapende valkuil – vaak inherent aan dit genre – om al te kwistig met pathos om te springen. Helaas wordt er in een drama dat ten slotte over de ‘expert’ in sociale wantoestanden handelt, te weinig aandacht besteed aan de miserie van de verpauperde klasse. Gelukkig compenseert Fiennes dit minpunt door de toenmalig schromelijk ondergeschikte positie van de vrouw met een fijnzinnig kritisch randje in te lijsten. Ook Lord Voldemort zweert dus blijkbaar bij de feministische song-line van het legendarische duo Aretha Franklin-Annie Lennox: “That Behind Every Great Man, There Had To Be A Great Woman”, ook al is ze dan ‘invisible’.
Genre: drama
Jaar: 2013
Regisseur: Ralph Fiennes
Cast: Ralph Fiennes, Felicity Jones, Kristin Scott Thomas, Tom Hollander, Joanna Scanlan, John Kavanagh
Land : UK
Speelduur: 111 minuten