Elfi De Vos studeerde af aan het KASK en zet nu haar passie voor film in bij haar werk voor JEF, een organisatie die werkt rond film, games en nieuwe media met kinderen en jongeren. Ze is verantwoordelijk voor de programmering van kortfilms tijdens het jaarlijkse festival en ontwikkelt daarnaast workshops op maat van kinderen. Ze houdt van experimenteren en is altijd op zoek naar nieuwe technologieën en tools om kinderen en jongeren enthousiast te maken voor film. Elfi somde voor Fast Forward haar vijf filmparels op.
FINAL CUT : LADIES AND GENTLEMEN (2012, György Pálfi)
Final Cut: Ladies and Gentlemen van György Pálfi is een uniek filmexperiment dat beelden uit meer dan 450 klassiekers samenbrengt tot één nieuw verhaal. Met een geweldige montage creëert Pálfi een een universeel liefdesverhaal door zowel iconische als minder bekende scènes uit de filmgeschiedenis te hergebruiken. De film biedt een interessante kijk op de evolutie van cinema en nodigt de kijker uit om na te denken over hoe verhalen worden verteld.
PERSEPOLIS (2007, Marjan Satrapi)
Persepolis, geregisseerd door Marjan Satrapi, is een indrukwekkende en aangrijpende animatiefilm die de kijker meeneemt op een reis door het leven van een jonge Iraanse vrouw tijdens en na de Islamitische Revolutie. Gebaseerd op Satrapi’s autobiografische graphic novel, biedt de film een unieke mix van humor en tragedie met een bijzondere animatiestijl.
AMERICAN MOVIE (1999, Chris Smith)
American Movie van Chris Smith is een documentaire die amateurfilmmaker Mark Borchardt volgt terwijl hij zijn droom probeert waar te maken: het voltooien van zijn lowbudget- horrorfilm. Met zijn grenzeloze enthousiasme weet hij iedereen om zich heen te overtuigen om mee te helpen. Ondanks de soms kluchtige momenten roept de film bewondering op voor Marks onvermoeibare passie en doorzettingsvermogen in zijn strijd om zijn film tot een goed einde te brengen.
MOTHER (2009, Bong Joon-ho)
Mother van Bong Joon-ho is een fascinerende en meeslepende thriller die qua sfeer en spanning doet denken aan de films van Alfred Hitchcock. De film volgt een moeder die tot het uiterste gaat om haar ten onrechte beschuldigde zoon vrij te pleiten van moord, wat leidt tot onverwachte wendingen en morele dilemma’s.
HAPPY END (1997, Oldřich Lipský)
De film Happy End van Oldřich Lipský is een bijzonder product van de Tsjechische new wave, een filmstroming die bekendstaat om zijn experimenten, absurditeit en maatschappijkritiek. Ik ontdekte deze film via de graphic novel Filmish en raakte meteen gefascineerd door het feit dat het verhaal volledig achterstevoren wordt verteld. Deze techniek wordt op een macabere, maar tegelijk humoristische manier slim ingezet, wat de film de moeite waard maakt om te zien.