Subscribe Now
Trending News

Blog Post

THE WOMAN IN THE WINDOW
AMY ADAMS in THE WOMAN IN THE WINDOW (c) The Movie Database (TMDB)
Streaming

THE WOMAN IN THE WINDOW 

Literatuur en film gaan vlot hand in hand, zowel op het grote als kleine scherm. Ook thrillers lenen zich vaak tot succesvolle verfilmingen. Zeker het subgenre van de psychologische thriller – achtervolgingen en gevechten ruimen plaats voor wat er zich afspeelt in het hoofd van de personages – is bijzonder populair bij een groot en doorgaans trouw publiek. Naast bekende grondleggers als Fritz Lang en Alfred Hitchcock, staat beslist een groot deel van Stephen Kings indrukwekkend verfilmd oeuvre en titels als The Silence Of The Lambs, The Talented Mr. Ripley, The Shining, Zodiac en Gone Girl diep gegrift in het collectieve geheugen. In dit vernoemde rijtje past nu ook perfect de Netflix-original The Woman In The Window – beslist niet te verwarren met de homonieme prent van Fritz Lang uit 1944 met Edward G. Robinson en Joan Bennett – van Joe Wright naar het gelijknamige boek van A.J. Finn.

Anna Fox, een uitgebluste kinderpsychologe, woont alleen in een gigantisch oud, muf en donker huis in New York. Het is al maanden geleden dat ze haar woning nog heeft verlaten. Ze heeft trouwens agorafobie, een angststoornis voor meerdere, verschillende situaties en plaatsen buitenshuis. Ze is verslaafd aan medicatie en alcohol. Haar maaltijden laat ze aan huis bezorgen en voor dringende boodschappen en klusjes doet ze beroep op David, een jonge dubieuze ex-crimineel die haar kelderverdieping huurt. Haar vrije uren vult Anna op met slapen en het bespieden van haar nieuwe overburen waar de man des huizes een gewelddadige bullebak blijkt te zijn. Op een avond is ze getuige van een verontrustende daad van extreem geweld en belt ze in volle paniek de politie. De gevolgen zijn niet in te schatten noch te voorspellen.

The Woman In The Window is een Amerikaanse psychologische mystery-thriller van de in Londen geboren producer en regisseur Joe Wright die al hoge toppen scheerde met Pride & Prejudice, Atonement, Anna Karenina en Darkest Hour, stuk voor stuk geslaagde literatuurverfilmingen. Wright kent dus absoluut de klappen van de zweep.  

The Woman In The Window is de adaptatie van A.J. Finns – le nom de plume van Daniel Mallory een Amerikaans redacteur en auteur – nummer één in de New York Times Best Seller-lijst van 2018. De release van de film heeft heel wat voeten in de aarde gehad. De oorspronkelijke première stond al gepland voor oktober 2019. Deze streefdatum werd tot tweemaal toe verdaagd naar onbekende data wegens de corona pandemie. Uiteindelijk zag Netflix de kans om de distributierechten af te kopen van 20th Century Studios. En deze knappe thriller is dus eindelijk te bekijken via Netflix.

AMY-ADAMS
AMY ADAMS in THE WOMAN IN THE WINDOW (c) The Movie Database (TMDB)

Wright neemt in het eerste halfuur van de film rustig de tijd om je langzaam in te leiden in de chaotische en getroebleerde gedachtegang slash leefwereld van de degenererende Anna. Na deze talmende – noodzakelijk zo blijkt later – introductie en het arriveren van de nieuwe overburen, worden Anna’s routineuze dagelijkse handelingen verstoord, rijker gevuld en word je als aandachtige kijker werkelijk meegesleurd in een alsmaar duister wordende wereld vol vreemde gebeurtenissen. Als de politieagenten attent reageren op de oproep van Anna, is er niets meer wat het (aanvankelijk) lijkt. Zijn Anna’s observaties en verklaringen wel effectief en betrouwbaar? De agenten geloven haar alvast niet en de gerapporteerde misdaad wordt snel afgedaan als een product van haar eigen benevelde fantasie. Is dat ook zo? Is Anna paranoïde of heeft ze gelijk dat er iets serieus fout loopt in het gezin aan de overkant? Wie is wie? Fantasie en werkelijkheid lopen verontrustend door elkaar. En wat is er in het verleden precies gebeurd waardoor de eens succesvolle psychologe zo verpauperd en verzonken is tot een verslaafd en duidelijk getraumatiseerd menselijk wrak? Waarom woont ze trouwens niet meer samen met haar man en dochtertje? Wright geeft de nodige informatie maar met mondjesmaat en via vernuftig ingebouwde flashbacks vrij en weet daardoor de spanning heel vakkundig ten top te drijven.

Hoewel A.J. Finn met The Woman In The Window een vlot geschreven en sterk literair debuut opleverde, is het uitgangsgegeven niet bijster origineel te noemen. Cornell Woolrich pende in 1942 al het kortverhaal It Had To Be Murder neer dat in 1954 geadapteerd werd voor het zilveren scherm als Rear Window door Hitchcock, toch een van de meest ultieme psychologische thrillers aller tijden. Het is overduidelijk dat Finn bij Woolrich en Hitch de mosterd haalde. De met twee gebroken benen aan een rolstoel vastgekluisterde fotograaf (een sublieme rol van James Stewart) die door de lens van zijn fototoestel getuige is van een gewelddadige moord, is hier vervangen door Anna, een dokter met zware psychische problemen en een rugzak vol trauma’s.

Te appreciëren is beslist dat White’s filmversie begint met een stille opname uit Hitchcocks filmversie en daarmee de meester van suspense knipogend eert. Het mag worden gezegd dat de veelvoudig Oscar-genomineerde Amy Adams (American Hustle, The Master, Nocturnal Animals) in de rol van het sterk uitgewerkte hoofdpersonage een van haar beste vertolkingen uit haar rijke carrière neerzet. Bovendien wordt ze omringd door een ensemblecast om u tegen te zeggen. Zowel Julianne Moore (Still Alice, A Single Man, The Hours), Gary Oldman (Mank, Darkest Hour, Bram Stoker’s Dracula), Jennifer Jason Leigh (Mrs. Parker And The Vicious Circle, The Hateful Eight, Single White Female), Anthony Mackie (The Falcon And The Winter Soldier, Synchronic, de Avengers-saga) als de jonge relatieve nieuwkomers Fred Hechiner (News Of The World) en Wyatt Russell (The Falcon And The Winter Soldier en zoon van Goldie Hawn en Kurt Russell), presteren op heel hoog niveau.

Tel daarbij het excellente, scherp observerende en adrenaline genererende camerawerk, de donkere gespannen sfeer, het sobere doch imponerende kleurenpalet, de uitstekend geritmeerde montage en de bevlogen, nauwgezette en zelfverzekerde regie en je krijgt een slimme, gelaagde, spannende, meeslepende en beklemmende psychologische thriller die je meermaals op het verkeerde been zet en je daarenboven opzadelt met een sterk inwerkend na-gevoel.  

GENRE: crime, mystery
JAAR: 2020
REGISSEUR: Joe Wright
CAST: Julianne Moore, Amy Adams, Gary Oldman, Jennifer Jason Leigh , Anthony Mackie, Fred Hechiner, Wyatt Russell
LAND : USA

Related posts