Subscribe Now
Trending News

Blog Post

LE MARGINAL
JEAN-PAUL BELMONDO in LE MARGINAL (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

LE MARGINAL 

Het blijft vreemd om te zien hoe de twee beste Franse acteurs uit de jaren 60 (Alain Delon en Jean-Paul Belmondo) in hun latere carrière steevast voor routineuze flikkenfilms kozen. Voor Delon waren dat bloedserieuze psychologische politiethrillers, terwijl het voor Belmondo eerder clowneske knokfilms waren die dicht in de buurt van Terrence Hill en Bud Spencer kwamen.

Vanaf het midden van de jaren 70 trakteerde Bebel ieder jaar zijn publiek op een dergelijke film, met vaak een ervaren rot achter de camera (van Henri Verneuil tot Claude Lelouch). In Le Marginal uit 1983 was dat Jacques Deray, die ooit La Piscine met Romy Schneider en Un Papillon Sur L’Epaule met Lino Ventura draaide. Meesterwerken die critici een orgasme bezorgden, maar voor Le Marginal vergat Deray dat allemaal en toonde hij wat het grote publiek wenste: een vechtende macho-Belmondo.

Het verhaal van flik Philippe Jordan (Belmondo) doet nauwelijks iets ter zake. Het enige wat hij wil is de drugbaron Mecacci (een akelige Henry Silva) in de boeien slaan. Omdat Jordan het in de havenstad Marseille net iets te bont heeft gemaakt, wordt hij door zijn bazen naar Parijs gestuurd. Wie dacht dat hij nadien 80 minuten Belmondo het verkeer aan de Arc de Triomphe ziet regelen, is fout. Hij ontmoet in de lichtstad Freddy Le Chimiste (Michel Robin), die alles over Mecacci weet. Net op het moment dat Jordan erin slaagt om Mecacci bijna te vatten, wordt de kroongetuige vermoord.

JEAN-PAUL BELMONDO in LE MARGINAL (c) The Movie Database (TMDB)

Wie enige realiteitszin in een film verwacht, begint maar beter niet aan Le Mariginal. Negentig minuten lang paradeert Belmondo over het scherm. Hij loopt te grijnzen, bekijkt iedere vrouw als een stuk vlees dat goed in zijn bed zou passen en van politieregels is er geen sprake. Bebel heeft nooit een huiszoekingsbevel nodig, maar mag ongevraagd de voordeur inbeuken. Hij moet verdachten hun rechten niet voorlezen, maar mag ze zonder pardon neerschieten.

Het soort film dat tegenwoordig te weinig wordt gemaakt. Je kan misschien wel zeggen dat vandaag de Luc Besson-producties daar enigzins wat voor zorgen, toch is het allemaal anders. Le Marginal is misschien wel een tikkeltje gedateerd (de openingsscène ziet eruit als een reclamespot voor een TGV ), maar toch heeft het allemaal een zekere charme (zeker door de beklijvende soundtrack van Ennio Morricone). De achtervolgingsscène op de Boulevard Barbès is overigens één van de meest indrukwekkende die ooit in de Franse cinema is gemaakt.

GENRE: politiefilm
JAAR: 1983
REGISSEUR: Jacques Deray
CAST: Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Maria Carlos Sotto Mayor, Pierre Vernier, Maurice Barrier
LAND : FRANKRIJK

Related posts