Subscribe Now
Trending News

Blog Post

Filmfestival Oostende gaat SUPER NATURAL met Master Charlotte Vandermeersch
CHARLOTTE VANDERMEERSCH (c) FFO
België boven

Filmfestival Oostende gaat SUPER NATURAL met Master Charlotte Vandermeersch 

Filmfestival Oostende (FFO) viert zijn zeventiende editie van 31 januari tot 8 februari 2025 en verwelkomt actrice en regisseur Charlotte Vandermeersch als Master. Met haar thema SUPER NATURAL verkent Vandermeersch de relatie tussen natuurlijke en bovennatuurlijke krachten, en hoe deze thema’s zich vertalen naar cinema. Naast de Vlaamse openingsfilm Comeback van Jan en Raf Roosens, maakt FFO nog twee wereldpremières bekend: Soft Leaves, het intieme langspeeldebuut van Miwako Van Weyenberg en de documentaire Like They Walk On The Moon, waarin kapitein Wim Opbrouck de wonderen van de Noordzee verkent.

PETER CRAEYMEERSCH (c) Marc Bussens
PETER CRAEYMEERSCH (c) Marc Bussens

Charlotte Vandermeersch gaat SUPER NATURAL

Elk jaar zet Filmfestival Oostende (FFO) een Vlaams talent in de kijker dat bijdraagt aan het succes van de Belgische audiovisuele sector. De Master kiest een thema dat zich vertaalt in een selectie van hun favoriete films, en geeft daarmee zowel klassieke als minder voor de hand liggende films een plek in het programma. De Master van FFO25 is actrice en regisseur Charlotte Vandermeersch.

Charlotte Vandermeersch (1983) is een veelzijdige artiest die haar plek zowel voor als achter de camera heeft gevonden. Ze heeft een indrukwekkende lijst van credits opgebouwd in zowel theater, film als televisie met onder andere Loft (2008), Turquaze (2009), Wat Als? (2011-2013), Red Sonja (2011), Het Goddelijke Monster (2011), Deadline 14/10 (2012), Salamander (2012-2013), Deadline 25/5 (2014), , Belgica (2016), De premier (2016), Het is ingewikkeld (2017-2019) en Juliet (2024). In 2021 maakte ze samen met Felix van Groeningen een verfilming van het boek De acht bergen. Haar regiedebuut werd bekroond met de Juryprijs op het filmfestival van Cannes.

“De diversiteit in mijn werk geeft me enorm veel ademruimte, en daar ben ik heel dankbaar voor,” vertelt Vandermeersch. “Ik kom al jaren naar FFO, maar ik had nooit gedacht dat ik Master zou worden. Toen Peter (Craeymeersch, algemeen directeur FFO, red.) mij vroeg, was ik dan ook heel blij en ontroerd. Vanuit die verwondering ben ik erin gesprongen en heb ik mijn best gedaan om er écht iets moois van te maken.”

Met haar thema SUPER NATURAL verkent Vandermeersch de relatie tussen enerzijds het bovennatuurlijke en anderzijds zeer natuurlijke. Het gaat over natuur in de breedste zin van het woord. Het gaat niet enkel om de landschappen om ons heen, maar ook om het leven in al zijn facetten, ons bewustzijn, het mens-zijn met alle gevoeligheden, gedachten en fantasieën. Charlotte ontvouwt het thema in een Masterselectie van acht films, die er niet voor terugdeinzen om bigger than life te zijn, soms op een poëtische manier, soms via humor, soms puur beeldend, soms heel erg rauw of net vreemd en ongrijpbaar:

“Ik wind er geen doekjes om, de meeste films hebben een serieuze hoek af. In Forrest Gump is dat bijvoorbeeld op hartverwarmende, bijna naïeve wijze, maar er kan even goed een horrorelement in zitten of iets wat ons rationele denken overstijgt, zoals bij Under the Skin of Let the Right One In. Een film als Monos is dan weer héél zintuiglijk, het overlevingsinstinct van de personages doet je eigen bloed stromen en je lijkt de hitte en de vochtigheid van de jungle door het scherm heen te voelen. Ik vind het belangrijk om die niet te vatten kracht van de natuur voelbaar te maken, en hoe de mens zich daartoe tracht te verhouden, zoals in Embrace of the Serpent. Deze films zijn als tochten naar een andere wereld. Ze verwonderen. En in de grijze zone tussen film en realiteit, tussen jouw en mijn waarheid, tussen natuur en het bovennatuurlijke, thats where the magic happens.”

  • Embrace of the Serpent (Ciro Guerra)
  • Let the Right One In (Tomas Alfredson)
  • Breaking the Waves (Lars von Trier)
  • Forrest Gump (Robert Zemeckis)
  • Un prophète (Jacques Audiard)
  • Under the Skin (Jonathan Glazer)
  • Monos (Alejandro Landes)
  • The Color of Pomegranates (Sergei Parajanov)

Het thema verkent de grenzen van wat we rationeel mogelijk achten en biedt daarbij zowel escapisme als reflectie voor de bezoekers. Volgens Vandermeersch kan cinema voel- en zichtbaar maken, wat anders maar moeilijk een taal vindt:

“Deze editie is een levenslustige uitnodiging tot het geloven in de kracht van je eigen aanvoelen en fantasie. Ontsnap mee naar andere oorden, en misschien bekijk je je eigen realiteit nadien wel met andere ogen.”

Artistiek directeur Peter Craeymeersch is bijzonder verheugd om Charlotte Vandermeersch als Master van deze editie te verwelkomen:

“Charlotte daagt ons met haar thema uit om anders naar film en onze plaats in de natuur te kijken. We zijn ervan overtuigd dat ze vanuit haar visie ons publiek zal weten te verrassen met verhalen die zowel verwonderen als raken. Ook in onze selectie zullen heel wat films terug te vinden zijn waar zowel debutanten als gevestigde waarden thema’s als persoonlijke kracht, fantasie en het zelf beschouwende centraal zetten”

Vlaamse wereldpremières Comeback, Soft Leaves & Like They Walk On The Moon

De zeventiende editie van FFO belooft opnieuw met een knal uit de startblokken te schieten. Na drie uitverkochte zalen voor de openingsfilm met Comeback van Jan en Raf Roosens, wordt nu ook een extra vertoning toegevoegd in De Grote Post. De film brengt een indrukwekkende cast samen met Veerle Baetens en haar dochter Billie-Louise Vlegels, die samen met Gorik van Oudheusden (aka Zwangere Guy) haar acteerdebuut maakt.

VEERLE BAETENS in COMEBACK (c) FFO
VEERLE BAETENS in COMEBACK (c) FFO

Daarnaast introduceert FFO de wereldpremières van twee bijzondere films: Soft Leaves, het langspeeldebuut van Belgisch-Japanse regisseur Miwako Van Weyenberg, en de documentaire Like They Walk On The Moon waarin veelgeprezen acteur, muzikant en beeldend kunstenaar Wim Opbrouck een verfrissende kijk geeft op de wonderen van de Noordzee.


Soft Leaves

Soft Leaves vertelt het verhaal van Yuna, een ingetogen tiener die steun vindt bij haar vader, Julien, een coach in het hoogspringen. Wanneer Julien ernstig ten val komt en in het ziekenhuis belandt, staat Yuna er alleen voor met haar oudere broer Kai. Hun leefwereld komt onder druk te staan als hun Japanse moeder en halfzusje naar België komen om voor hen te zorgen.

Miwako Van Weyenberg schetst een intiem portret, waarin jonge actrice Lill Berteloot overtuigt met haar vertolking van een meisje op zoek naar haar identiteit. Geert Van Rampelberg neemt de rol van haar vader op zich. Soft Leaves is geselecteerd voor de SOON!-competitie, die nieuwe filmmakers in de spotlight zet met hun eerste of tweede film. De wereldpremière vindt plaats op zondag 2 februari in Kinepolis Oostende.

SOFT LEAVES (c) FFO
SOFT LEAVES (c) FFO


Like They Walk On The Moon
Wat krijg je als je een concertfilm laat samenvloeien met een documentaire over de wonderen van de Noordzee én een nieuwe interpretatie van de klassieker Moby Dick? Vuurwerk! Kapitein Ahab van dienst is Wim Opbrouck, zijn witte walvis is het Poco Adagio uit symfonie nr. 3 van Camille Saint-Saëns. De West-Vlaamse acteur, muzikant en theatermaker wil deze orgelsymfonie door het orkest van Brussels Philharmonic laten uitvoeren… op zee. Het podium wordt de zandbank voor de kust, die tijdens de herfst en lente-equinox een uurtje boven water komt. Zullen Opbrouck en zijn muzikanten in hun opzet slagen? Of blijft het orkest spelen terwijl hun Titanic langzaam maar zeker zinkt?

Like They Walk On The Moon van regisseur Frederik Carbon biedt een poëtische en visueel indrukwekkende kijk op de Noordzee en volgt een klassiek orkest dat midden in de natuur de strijd aangaat met de elementen om hun muzikale visie tot leven te brengen. Vanwege deze sterke beeldkracht is de film geselecteerd voor de LOOK!-competitie, waarin de nadruk ligt op de unieke ‘look’ die de kijkervaring op het grote scherm naar een hoger niveau tilt.

LIKE THEY WALK ON THE MOON (c) FFO
LIKE THEY WALK ON THE MOON (c) FFO

Related posts