Subscribe Now
Trending News
Vier 40ste verjaardag Paris, Texas met de 4K restauratie
HARRY DEAN STANTON in PARIS, TEXAS (c) IMDB Pro
Nieuws

Vier 40ste verjaardag Paris, Texas met de 4K restauratie 

Veertig jaar geleden won Paris, Texas de prestigieuze Palme d’Or tijdens het Filmfestival van Cannes. De film wordt alom geprezen als één van de mooiste klassiekers van de contemporaine cinema. Onder toezicht van Wim Wenders werd het originele 35mm-negatief gescand en digitaal gerestaureerd.

De restauratie ging eerder dit jaar in première als onderdeel van de Cannes Classics en kan je vanaf 20 november ontdekken in volgende cinema’s: Cinema Zed (Leuven), Lumière (Antwerpen, Mechelen, Brugge), Sphinx cinema (Gent), De Cinema (Antwerpen) Buda (Kortrijk), Netwerk (Aalst) en Kinograph (Brussel).


Pionier van de New German Cinema, Wim Wenders (Der Himmel Über Berlin) bracht zijn scherpe oog voor het landschap naar het Amerikaanse zuidwesten met Paris, Texas, een diep ontroerende karakterstudie, gepend door Pulitzer Prize-winnende toneelschrijver Sam Shepard. Bijgestaan door een inmiddels iconische score van Ry Cooder volgt Paris, Texas de mysterieuze einzelgänger Travis (een indringende rol van Harry Dean Stanton, wiens gezicht een landschap op zich vormt) terwijl hij weer contact probeert te leggen met zijn jonge zoon, die bij zijn broer (Dean Stockwell) in Los Angeles woont, en zijn vermiste vrouw (Nastassja Kinski). Vanuit deze schijnbaar eenvoudige opzet scheppen Wenders en Shepard een aangrijpende kijk op ongeschreven codes van mannelijkheid en de mythe van de Amerikaanse familie, evenals een voortreffelijke visuele verkenning van een uitgestrekte, afbrokkelende wereld van ravijnen en neon (geschoten door de eigenzinnige lens van de Nederlandse meestercinematograaf Robby Müller).

De digitale restauratie van de film vond plaats in 2024 onder supervisie van Wim Wenders en in opdracht van de Wim Wenders Stiftung, Argos Films en Hanway Films. Het originele 35mm-negatief werd in 4K gescand bij L’Immagine Ritrovata in Bologna, met financiële steun van de CNC. De restauratie en kleurcorrectie vonden plaats bij Basis Berlin Postproduktion, met steun van Chanel en het Duitse Film Heritage Funding Program (FFE).

Related posts