Subscribe Now
Trending News

Blog Post

Filmfestival Oostende presenteert volledige programma voor bruisende 17de editie
FFO 2025 (c) Marc Bussens
België boven

Filmfestival Oostende presenteert volledige programma voor bruisende 17de editie 

De volledige programmatie van de zeventiende editie van Filmfestival Oostende (FFO) is bekend: van vrijdag 31 januari tot en met zaterdag 8 februari staat Oostende opnieuw in het teken van de Vlaamse en internationale filmwereld. Master Charlotte Vandermeersch koos acht films rond het thema SUPER NATURAL, maar de thematiek vloeit doorheen de volledige programmatie. Het is daarnaast uitkijken naar de LOOK!-, COOP!- en SOON!-competities waarin de visueel sterkste films, beste coproducties en strafste debuten worden gebundeld. Met meer dan 100 films, series, evenementen, talks, masterclasses en netwerkmogelijkheden, belooft FFO opnieuw een bijzonder boeiende en inspirerende editie te worden.

Naar het einde van de wereld op de laatste festivaldag

De zeventiende editie van FFO kleurt traditiegetrouw Vlaams met openingsfilm Comeback van broers Raf en Jan Roosens, waarin kleppers als Zwangere Guy, Veerle Baetens en haar dochter Billie-Louise Vlegels de hoofdrol spelen. 2050 van Eric Goens en Kristof Van Den Bergh sluit op zaterdag 8 februari het filmfestival af. Deze indrukwekkende film toont de adembenemende landschappen van Antarctica en belicht de impact van de klimaatcrisis op dit kwetsbare continent. Belgische wetenschappers spelen de hoofdrol in een visueel verbluffend en indringend verhaal dat de noodzaak van actie benadrukt. Met deze krachtige boodschap sturen we ons publiek naar huis: zorg dragen voor onze planeet is dringender dan ooit.

VEERLE BAETENS in COMEBACK (c) FFO
VEERLE BAETENS in COMEBACK (c) FFO

Vlaams talent in de schijnwerpers
FFO is een ontmoetingsplaats voor cinefielen uit alle hoeken van het land, en ook filmprofessionals vinden er een platform. Naar goede gewoonte programmeert FFO bloeiende content van eigen bodem, maar er wordt ook ingezet op onderlinge uitwisseling en professionalisering van beloftevol talent.

Na de openings- en slotavond is de zwart-geel-rode toon gezet en volgt een mooi resem aan avant-premières met een Belgisch kantje, zoals de documentaires A Hiphop Minute (Pascal Garnier) en Eddy (Christophe Hermans en Boris Tilquin) en de langspeelfilms Au bord du monde (Guérin van de Vorst en Sophie Muselle) en In the Name of Blood (Akaki Popstadje).

Ook binnen de verschillende competities laten makers van hier duidelijk hun stem horen. Met de vertoningen van Mexico 86 (César Díaz), Like They Walk on the Moon (Frederik Carbon) en Queer (Luca Guadagnino) worden al je zintuigen geprikkeld. Deze titels uit de LOOK!-competitie moet je zien, horen en ervaren op het grote scherm. Dat Belgen wereldburgers zijn, staat buiten kijf. Daar getuigen ook de talloze internationale coproducties op het programma van FFO25 van. Er werd intens samengewerkt met makers uit alle uithoeken van de wereld om pareltjes als Alpha. en Pacifica. (Jan-Willem van Ewijk), Breathing Underwater (Eric Lamhène), Drie dagen vis (Peter Hoogendoorn), Fiore mio (Paolo Cognetti), L’Attachement (Carine Tardieu), Mr. K (Tallulah Hazekamp Schwab), Samia: Little Dreamer (Yasemin Şamdereli), Traffic (Teodora Ana Mihai) en U are the Universe (Pavlo Ostrikov) te laten schitteren binnen de COOP!-competitie. Met haar debuutfilm Soft Leaves laat de Belgische regisseur Miwako Van Weyenberg nu al een blijvende indruk achter op FFO. Haar onmiskenbare talent wordt gevierd met een prominente plaats in de SOON!-competitie. Dit markeert ongetwijfeld het begin van een veelbelovende carrière. Daarnaast zijn we trots op haar selectie voor de prestigieuze Tiger-competitie in Rotterdam.

ALL WE IMAGINE AS LIGHT (C) THE MOVIE DATABASE (TMDB)
ALL WE IMAGINE AS LIGHT (C) THE MOVIE DATABASE (TMDB)

Verhalen die van het grote scherm spatten

Het is dit jaar opnieuw uitkijken naar de LOOK!-competitie waarin de visueel meest verbluffende films onder de loep genomen worden. Van adembenemende cinematografie tot vernieuwende visuele stijlen – dit zijn de films die schreeuwen om bekeken te worden op het grote scherm.

Onder leiding van juryvoorzitter en regisseur Wouter Bouvijn beoordelen juryleden Jean-Yves Roubin (producent), Maxime Lahousse (D.O.P.), Daphne Agten (actrice), en Michiel Dhont (producent) de tiendelige selectie.

Internationale toppers als Payal Kapadias All We Imagine as Light, een roadtrip vol hoop en geloof in de liefde die de Grand Prix won in Cannes, en Hu Guans Black Dog, een hartverwarmend verhaal van een ex-gevangene en een zwerfhond bekroond met de Un Certain Regard-prijs, zetten de toon. César Díaz brengt met Mexico 86 een persoonlijk drama over moederschap en moed tegen de achtergrond van de militaire dictatuur in Guatemala. Binnen dezelfde selectie schittert ook Frederik Carbons ambitieuze Like They Walk on the Moon, een unieke film met Wim Opbrouck en Brussels Philharmonic. Karim Aïnouz Motel Destino verleidt met felle neonkleuren en rauwe passie, terwijl Luca Guadagninos Queer een psychedelische reis door verlangen en eenzaamheid biedt. Albert Serras Tardes de soledad, bekroond met de Gouden Schelp op het filmfestival van San Sebastian, biedt een intieme en indringende blik op de wereld van het stierenvechten, en Brady Corbets Oscars-belofte The Brutalist vertelt een episch levensverhaal van een visionaire architect in het naoorlogse Amerika. Roberto Minervinis The Damned schetst een rauwe kijk op de eenzaamheid van oorlogssoldaten, terwijl Mohammad Rasoulof het onderdrukkende Iraanse regime hekelt in The Seed of the Sacred Fig, een aangrijpend familiedrama dat tijdens Cannes werd bekroond met onder meer de Special Jury Prize en de prijs van de internationale pers.

RENATE REINSVE in ARMAND (c) The Movie Database (TMDB)
RENATE REINSVE in ARMAND (c) The Movie Database (TMDB)

Grensverleggende verhalen
De COOP!-competitie legt de nadruk op Belgische en Nederlandse coproducties waarin vakmanschap en creativiteit uit de Lage Landen samenkomen. Een publieksjury, voorgezeten door Cindy Godefroi, artistiek leider van Theater aan Zee, beoordeelt deze tien films samen met Ann Lauryssens, Kato Delrue, Labhise Allara Mandango Ciratu, Pieter Vierstraete, Simon De Winne, Stef Roefs en Stefanie Tirtchinik.

Een bijzonder hoogtepunt is de double bill van regisseur Jan-Willem van Ewijk. In Alpha. worstelen een vader en zoon in de besneeuwde Alpen niet alleen met elkaar, maar ook met hun innerlijke demonen. Pacifica. neemt ons mee op een roadtrip door Amerika, waar een vader en dochter geconfronteerd worden met verdriet en verlies. Armand, het speelfilmdebuut van Halfdan Ullmann Tøndel, verkent de complexiteit van opvoeding en sociale perceptie, en schittert met Renate Reinsve in de cast. Breathing Underwater (Eric Lamhène) raakt diep met een aangrijpend portret van vrouwen die steun vinden in elkaars verhalen en kracht putten uit gedeelde ervaringen. Paolo Cognettis Fiore Mio neemt ons mee naar de majestueuze Monte Rosa, waar gesprekken over natuur, vriendschap en dromen resoneren tussen de bergtoppen. Met het tragikomische Drie dagen vis schetst Peter Hoogendoorn een gevoelig portret van een vader en zoon die hun genegenheid maar moeilijk kunnen tonen. L’Attachement van Carine Tardieu biedt een intiem verhaal over onverwachte connecties en de intermenselijke relaties. De kafkaiaanse thriller Mr. K (Tallulah Hazekamp Schwab) dompelt de kijker onder in een mysterieus hotel vol absurde situaties en excentrieke personages. Yasemin Samderelis Samia: Little Dreamer schetst een indrukwekkend portret over een gepassioneerde atlete. Traffic van Teodora Ana Mihai sluit de selectie af met een spannende reconstructie van een legendarische kunstroof, waarin dromen en morele grenzen elkaar kruisen. Met U Are the Universe gaan we naar de ruimte voor een galactische film van de Oekraïense regisseur Pavlo Ostrikov.

FFO 2025 (c) Marc Bussens
FFO 2025 (c) Marc Bussens

Nieuw talent, heet van de naald
Ontdek een nieuwe generatie filmmakers die met hun eerste of tweede film hoge ogen gooiden op prestigieuze internationale festivals, of laat je verrassen door het werk van makers waar we ongetwijfeld nog meer van zullen horen. Actrice Emilie De Roo leidt dit jaar de jury. Samen met de Young Talents — Joes Brauers (acteur), Wendy Huyghe (scenarist en auteur), Ferre Van den Broeck (acteur) en Leni Huyghe (regisseur) beoordeelt ze tien veelbelovende films van opkomend talent.

De selectie bestaat uit Baby van Marcelo Caetano, een aangrijpende queerfilm over een jonge ex-gedetineerde en zijn complexe relatie met een oudere sekswerker in São Paulo; Black Box Diaries van Shiori Itô, een krachtige documentaire over de strijd tegen corruptie en seksueel geweld in Japan; en Los Frikis van Tyler Nilson en Michael Schwartz, over Cubaanse punkers die zichzelf met HIV besmetten om te ontsnappen aan het Castro-regime. Intieme familiedramas zoals Loveable van Lilja Ingolfsdottir, over de balans tussen moederschap en een ontwrichtende scheiding, en Soft Leaves van Miwako Van Weyenberg, over een meisje dat haar plek moet vinden in een verscheurde familie, worden afgewisseld met de absurde humor van Peacock van Bernhard Wenger, waarin een man zichzelf verliest in de rollen die hij speelt. Maatschappelijke themas komen naar voren in Santosh van Sandhya Suri, dat corruptie en femicide in India blootlegt, en The New Year That Never Came van Bogdan Muresanu, een tragikomisch mozaïek over de Roemeense revolutie. Met fantasie en surrealisme biedt U Are the Universe van Pavlo Ostrikov een sci-fi komedie over de laatste mens in het universum, terwijl Winter in Sokcho van Koya Kamura een sfeervol portret schetst van een jonge vrouw die haar identiteit herontdekt in het besneeuwde Korea.

FFO 2025 (c) Marc Bussens
FFO 2025 (c) Marc Bussens

Avant-premières: van Oscar-koorts tot rauwe emoties
De avant-premières tijdens FFO brengen een indrukwekkende selectie van nationale en internationale titels, variërend van experimentele cinema tot bekroonde meesterwerken. Dit jaar schitteren zowel gevestigde namen als vernieuwende stemmen die verhalen brengen die je niet onberoerd laten.

Zo brengt Morgan Neville met Piece by Piece een unieke mix van animatie, documentaire en biografie over de wereld van Pharrell Williams, verteld door een LEGO-bril. Timothée Chalamet kruipt in de huid van Bob Dylan in James Mangolds A Complete Unknown, waarin hij live nummers zingt en een bepalend hoofdstuk uit de muziekgeschiedenis tot leven brengt. Voor een portie sociaal realisme en rauwe emotie is er Sing, Sing van Greg Kwedar, met een cast van ex-gedetineerden die hoop vinden in theater.

De Oscarinzendingen vallen dit jaar ook op: Kill the Jockey van Luis Ortega brengt een psychologische zwarte komedie vanuit Argentinië, terwijl de Zweedse documentaire The Last Journey een ontroerende roadmovie biedt van Filip Hammar en Fredrik Wikingsson.

De kracht van cinema om te raken en te inspireren blijkt uit titels als They Will Be Dust van Carlos Marques-Marcet, een ontroerende musical over liefde in tijden van euthanasie, en September 5 van Tim Fehlbaum, een meeslepend newsroom-drama over de gijzeling tijdens de Olympische Spelen van 1972. Paolo Sorrentino neemt je met Parthenope mee naar Napels voor een poëtisch portret over identiteit, onthaald met een staande ovatie tijdens de première in Cannes.

CHARLOTTE VANDERMEERSCH (c) FFO
CHARLOTTE VANDERMEERSCH (c) FFO

Super Natural Deep Dive
Op zaterdag 1 februari duikt Master Charlotte Vandermeersch samen met verwante zielen Maaike Neuville, Sirine Jendoubi en Anouk De Clercq dieper in het thema van FFO25: SUPER NATURAL. Hoe geven zij in hun werk als filmmakers vorm aan hun natuur, hun zesde zintuig en hun spiritualiteit? Waar vinden ze inspiratie en wat intrigeert hen? Verwacht een namiddag die balanceert tussen meditatie, trip en diepgaand gesprek, met bijzondere inbreng van Lisa Vereertbrugghen.

Een podium voor jong talent
FFO biedt jonge makers een unieke kans om hun eerste stappen in de filmwereld te zetten. De kortfilmcompetitie is hét platform waar experiment en frisse ideeën centraal staan. Elke kortfilm is bovendien gekoppeld aan een langspeelfilm, zodat ze een groot publiek bereiken. De selectie van dit jaar omvat Blijf (Nick Ceulemans), Bo Backstage (Inès Eshun), Fan Letter (Zeb Daemen), Lunch People (Menna Eldiaby), Oldtown (David Vermander) en Where the Black Sand Burns (Lore Loyens).

Naast deze competitie toont FFO ook de winnende kortfilms van de VAF Wildcards en worden Ensorgenomineerde kortfilms geprogrammeerd als voorprogramma bij Ensorgenomineerde langspeelfilms. Deze selectie wordt bekendgemaakt op 7 januari.

Al acht jaar is het thema Nederland Buurland een vaste pijler van Filmfestival Oostende. Naast het thema in de langspeelfilms en het industrie-event Grenzeloos Netwerken (zie verder), tonen we ook een Nederlandse kortfilmselectie met de meest indrukwekkende producties van onze noorderburen. De selectie omvat Allez Hop! (Teddy Cherim), A Perfect Night (Angelo Raaijmakers), Deining (Roxanne Stam) en Yildiz (Ayla Çekin Satijn).

Meer info op filmfestivaloostende.be.

Related posts