Subscribe Now
Trending News

Blog Post

MALDOROR
MALDOROR (c) Sofie Gheysens
Bioscoop

MALDOROR 

Midden jaren ’90 is België in de ban van een verontrustende verdwijning van twee jonge meisjes. Paul Chartier, een jonge gendarme, wordt betrokken bij een geheime operatie om de mogelijke verdachte(n) te schaduwen. Gaandeweg botst de idealistische Paul op de limieten van zijn functie binnen het Belgische politie en justitiesysteem .

Maldoror vormt het eerste deel van een drieluik dat regisseur Fabrice du Welz voor ogen heeft. Een drieluik over de donkerste bladzijden uit de Belgische geschiedenis waarin de tweede andere delen over Belgische Congo en Nazicollaboratie zullen gaan. Maar hij begint dus met zijn fictieve versie over de zaak Dutroux . Zij die hier een 100 procent getrouwe weergave verwachten van de gebeurtenissen van midden jaren ’90 zullen bot vangen.

MALDOROR (c) O'Brother
MALDOROR (c) O’Brother

De keuze om met fictieve personages te werken werkt enerzijds verzachtend. Dat zorgt voor een zeker afstand tot de karakters in de film en maakt van de film geen te zware (en emotionele) herbeleving van het Belgische trauma van de jaren ’90. Fabrice du Welz neemt zijn tijd om ons te laten kennismaken met Paul Chartier en zijn gezin. Eenmaal het hoofdpersonage en zijn privé-omgeving voldoende onder onze huid zitten, laat de regisseur het spannende en gruwelijke verhaal echt los.

Vergis u niet. Buiten de fictieve personages, voelt alles aan als een lange heftige terugkeer naar midden de jaren ’90. Die nieuwsbeelden van toen men aan ook aan de kust aan het zoeken was blijven er nog steeds op inhakken. Qua productie design is dit een behoorlijk wrange kijkervaring: de illustere autohandelaars in hun smerige koterijen en het huis van de hoofdverdachte met de kelder. Dan hebben we het nog niet over het onbegrijpelijke tijdverlies dat de politiediensten toen opgelopen hebben door hun onprofessioneel gedrag naar elkaar toe.

MALDOROR (c) Sofie Gheysens / O'Brother
MALDOROR (c) Sofie Gheysens / O’Brother

Had du Welz zich wel of niet moeten vasthouden aan de gebeurtenissen over de hele lijn? Voor beide keuzes valt er iets te zeggen. Door de keuze die Fabrice du Welz hier heeft gemaakt, laat hij het personage Paul Chartier een innerlijke bocht maken van overenthousiaste idealistische agent tot een bijna Zodiac-achtige onderzoeker, die dreigt ten onder te gaan aan zijn obsessie en daarbij zijn privé-omgeving in meesleept. De makers slagen er zo in om aandacht te geven aan de mentale druk die politiemensen moeten ervaren hebben in deze heftige periode. Het maakt van Maldoror meer dan zomaar een gemakkelijk voor de hand liggende trap tegen de schenen van de toenmalige Belgische overheden.

Maldoror is een geslaagde maar te lange politiethriller. Het is vooral na een cruciale gebeurtenis in het laatste uur van de film , dat het allemaal bondiger had gemogen. Voor de (Belgische) filmliefhebber is het een kijkervaring die het gegeven van entertainende politiethriller ver overstijgt.


Genre: Drama
Jaar: 2024
Regisseur: Fabrice du Welz
Cast: Anthony Bajon, Alba Gaïa Bellugi, Alexis Manenti
Land: België / Frankrijk
Speelduur: 155 minuten

Related posts