
Munchen, 1972. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog mag Duitsland de Olympische Spelen weer verwelkomen. Het moment om het blazoen op te poetsen en de herinneringen aan Hitler’s Spelen van 1936 uit te wissen. De sportieve hoogmis is ondertussen al 11 dagen in volle gang en alles verloopt vlekkeloos. Mark Spitz en Olga Korbut ontpoppen zich tot de smaakmakers van deze editie. Het Amerikaanse volk kan voor het eerst alles live volgen. ABC heeft twee voltallige ploegen ter plaatse. Als het ene equipe aan rust toe is, dan neemt het andere de fakkel over.
De jonge, ambitieuze producer Geoffrey Mason (John Magaro) is net aan zijn shift begonnen, wanneer in de verte schoten weerklinken. Het is helaas geen vals alarm. Er blijkt iets aan de hand te zijn bij de Israëlische delegatie. Producer Marvin Bader (Ben Chaplin), ABC Sports-president Roone Arledge (Peter Sarsgaard) en journalist Peter Jennings (Benjamin Walker) worden gewekt en na wat wikken en wegen besluit de sportredactie het nieuwsitem in eigen hand te houden. Sport is toch altijd een beetje politiek, niet?

Zo schiet September 5 uit de startblokken, een op waargebeurde feiten gebaseerde thriller die de kijker meeneemt in de regiekamer van ABC. De dramatische afloop van de gijzeling is geen geheim en toch weet de film de aandacht vast te houden. Regisseur en coscenarist Tim Fehlbaum verdiepte zich uitvoerig in de case en kreeg van ABC ook de toestemming om originele beeldfragmenten te integreren in een speelfilm die de nobele kunst van de oude journalistiek in de kijker zet.
Journalisme van de oude stempel, maar wel doorspekt met moderne dilemma’s en gevoeligheden. Mogen we spreken van terroristen of hanteren we best een andere term? Wat is de politiek correcte benamingen voor Arabieren? Het klinken hedendaagse vraagstukken waarvan toen nauwelijks iemand wakker lag en ze zijn vermoedelijk niet authentiek, maar ze passen wel in het geheel.
Ook Marianne, het personage vertolkt door Leonie Benesch (Das Lehrerzimmer), liep destijds niet rond in het mannenbastion van de sportredactie, maar de zeldzame vrouwelijke aanwezigheid neemt een belangrijke rol in deze weergave. Als tolk bewijst ze vlug haar waarde door snel aan de juiste informatie te geraken, maar de Duitse wordt ten onrechte gezien als een vertegenwoordigster van haar volledige natie en leert de Amerikanen niet te veralgemenen.

Het merendeel van de overige personages waren wel effectief aanwezig in de regiekamer en hebben op de bewuste dinsdag zelf een ware estafettewedstrijd gelopen om de waarheid eer aan te doen en alles tijdig thuis in de huiskamers te krijgen. Ze worden overtuigend neergezet door een ensemblecast zonder grote klinkende namen, maar wel met stuk voor stuk goede en geloofwaardige acteurs.
Cinematografisch weet September 5 het 70’s-gevoel uitstekend over te brengen. Het team van Felhbaum spendeerde dan ook maanden om de studio zo realistisch mogelijk weer te geven. Zo zal de thriller zeker in de smaak vallen bij bioscoopgangers die opgewonden geraken van de klassieke onderzoeksfilms, waar tijdens een race tegen de klok de spanning in crescendo wordt opgebouwd. Alleen jammer dat deze ode aan het beroep van journalist met de Israëlieten als slachtoffers net nu uitkomt, wanneer het land de misdaden tegen de menselijkheid opstapelt.
Genre: drama, historie, thriller
Jaar: 2024
Regisseur: Tim Fehlbaum
Cast: Peter Sarsgaard, John Magara, Ben Chaplin, Leonie Benesch
Land: Duitsland, Verenigde Staten
Speelduur: 95 minuten