
Enkel wie de tijdens het laatste anderhalf decennium zijn slaapzak uitrolde op Neptunus heeft wellicht nog niet gehoord van De Eenzaamheid van de Priemgetallen van de Turijnse natuurkundige/auteur Paolo Giordano. Dit bekroonde en lang een van de meest verkochte boeken in Italië (ondertussen ook al in 22 talen vertaald) is door Saverio Costanzo verfilmd.
Over de verschillen tussen de roman en de film vertelde de frêle, schichtige, maar heel charmante protagoniste Alba Rohrwacher ons tijdens een persoonlijk interview ooit: “De sfeer en de emoties zijn congruerend. In de film is de narratieve chronologische structuur anders en alles draait rond de twee hoofdpersonages die door Costanzo bovendien nog eens flink zijn aangescherpt. Hij genoot trouwens totale vrijheid én kreeg ook de volledige medewerking van Giordano. Ze hebben alles onderling gedetailleerd overlegd en beiden hadden 100% respect voor hun mutuele differentiërende interpretaties. Een dergelijke artistieke manier van werken, is volgens mij de enige manier waarop een bestseller kan worden omgezet in beelden. Het zijn twee van elkaar verschillende én op zich staande meesterwerken.”
Meteen een duidelijk antwoord over hoe men de eeuwige vraag of het boek beter is dan de film, handig omzeilt! Het verhaal? Priemgetallen zijn natuurlijke getallen, groter dan 1, die slechts deelbaar zijn door 1 of zichzelf. Het zijn dus eenzame getallen, ongrijpbaar voor anderen. Alice en Mattia zijn metaforische priemgetallen, allebei achtervolgd door tragedies uit hun jeugd. Zij is verlamd, hij is hyperintelligent. De wegen van deze twee sociale ‘outcasts’ kruisen elkaar voortdurend. Door de jaren heen ontstaat er een merkwaardige en unieke vriendschap.

De Eenzaamheid van de Priemgetallen (originele titel: La Solitudine dei Numeri Primi) is een visueel heel fraaie, originele boude, bijzonder sfeervolle en aangrijpende romanadaptatie van het gelijknamige boek, maar tegelijk ook een imponerend, verbluffend en intrigerend psychodrama. Deze prent bulkt aan onuitgesproken poëtische gedachten die door het vernuft vakmanschap van de filmmaker, een doordachte cinematografie en een sterke vertolking van de hoofdrollen, gespeeld door Alba Rohrwacher en Luca Marinell, berekend en knap gedoseerd worden overgebracht op het scherm. Wie actie verwacht, is er wel aan voor de moeite want de focus ligt op de thematiek van isolatie en de complexe psychologie van de personages.
In De Eenzaamheid van de Priemgetallen fileert Saverio Costanzo tevens op een straffe manier de innerlijke conflicten van de personages, maar verliest daardoor soms wel de nodige dynamiek in het verhaal te steken wat vervolgens het tempo van de film afremt. Niettemin komen de melancholie van de karakters en hun worsteling met verbinding en eenzaamheid op een pakkende manier ruim aan bod. Het is ontegensprekelijk een prent waarin wordt afgeweken van het reguliere pad en ook indruk maakt door zijn subtiele aanpak, visuele schoonheid en vooral het hoge aantal mijmerende scènes. Een vertederende en geslaagde literatuur-verfilming.
Genre: drama
Jaar: 2010
Regisseur: Saverio Costanzo
Cast: Alba Rohrwacher, Luca Marinelli, Arianna Nastro
Land: Italië, Duitsland, Frankrijk
Speelduur: 118 minuten