
In het Deense romantische original Netflix-drama A Copenhagen Love Story (originele titel Sult, wat honger betekent) van het vrouwelijk scenaristen- en regisseursduo Ditte Hansen en Louise Mieritz, ontmoet de succesvolle auteur Mia, na tal van seksuele avonturen met voornamelijk jonge adonissen, de charmante Emil. Hij is gescheiden, vader van en met co-ouderschap over twee kinderen, in de prachtige hoofdstad van Denemarken. Maar hun geluk wordt op de proef gesteld wanneer ze besluiten om vruchtbaarheidsbehandelingen te ondergaan omdat Emils vruchtbaarheidsfactor analoog met zijn leeftijd, niet meer op turbo-niveau is. De toekomst is onzeker en vooral de psychische toestand van Mia drukt op hun liefdesrelatie.
De titel van deze film, die recent bovenaan de populariteitslijsten van Netflix is beland, is misleidend. A Copenhagen Love Story suggereert een zoetsappig verhaal waarin twee mensen elkaar in de Deense metropool ontmoeten en samen een vonkend liefdesverhaal opbouwen, een soort sprookje zoals er in de filmwereld met de regelmaat van een Zwitserse klok al massa’s op het grote publiek zijn losgelaten. Maar de werkelijkheid is natuurlijk helemaal anders.
In A Copenhagen Love Story ligt de focus niet op de schattige en warme reis waarin twee singles harmonieus convergeren, maar op de druk die op een relatie komt te liggen wanneer er ernstige zaken – zoals onder meer een kinderwens – niet lopen zoals het amoureuze tweespan wenst en hoopt. De aanvankelijke gelukkige tortelduifjes raken verstrikt in een web van frustraties en hun mooie fabeltje verandert stilaan in een ware beproeving voor beiden.
A Copenhagen Love Story is gebaseerd op de roman Sult van de jonge populaire Deense veelschrijfster Tine Høeg die in 2017 debuteerde met het veelgeprezen boek Nye rejsende (Nieuwe reizigers), waarvoor ze de felbegeerde Bogforums Debutantpris ontving. Van haar hand zijn ook de bestsellers: De A van Asta, Tour de Chambre en Hung.
Høegs werk wordt gekenmerkt door een persoonlijke en introspectieve benadering waarbij ze complexe emoties en ervaringen verkent. Haar schrijfstijl wordt geprezen om de manier waarop ze met minimale middelen een diepgaand verhaal weet te vertellen. In 2022 publiceerde ze Sult, waarin ze haar eigen ervaringen met fertiliteitsbehandelingen beschrijft en waarin het hoofdpersonage Mia fungeert als haar alter-ego. Het lag dus zeker in de lijn van de verwachtingen dat deze hoogstpersoonlijke roman snel verfilmd zou worden.

A Copenhagen Love Story-the movie is echter een vrij oppervlakkig romantisch drama geworden. Het scenario raakt wel tal van problemen aan rondom mislukte pogingen om zwanger te worden, maar verdiept zich niet echt in een van hen. In de storm van teleurstellingen die het ‘ze leefden nog lang en gelukkig’-cliché ondermijnt, vergalopperen de filmmakers zich door een aaneenrijging van tal van scènes waarin Mia psychisch compleet de pedalen verliest.
Uiteraard een te begrijpen female gaze (zowel de scenaristen als cineasten zijn vrouwelijk), maar deze tunnelvisie-achtige invalshoek is wel heel eendimensionaal. In dit heftig proces van lichamelijk en emotioneel leed wordt Emil, ondanks zijn empathie, oprechte liefde, begrip en goede bedoelingen, geschetst als de grote schuldige die bovendien onvoldoende inlevingsvermogen toont. Alles draait rond Mia en haar turbulente innerlijke wereld en Emil blijft grotendeels een raadsel – we weten nauwelijks welk job hij uitoefent – omdat hij bijna uitsluitend wordt gepresenteerd als vriend en vader.
Wij laten ons over deze heikele man-vrouw-benadering niet expliciet uit, maar bijzonder spijtig is wel dat geen van deze toch bijzonder interessante thema’s, naar behoren wordt uitgewerkt. Hansen en Mieritz lijken wel bang om echt diep te graven en beperken zich tot een oppervlakkig inzoomen op de vele emotionele grillen van Mia. De constante ruzies en verzoeningen worden telkens vrij voorspelbaar en makkelijk opgelost door te triviale dialogen. Storend is daarenboven dat de vrouwelijke en mannelijke ervaringen in deze situatie voortdurend te onevenwichtig worden neergezet. En dat geldt niet alleen voor Mia en Emil, maar ook voor alle andere bordkartonnen koppels om hen heen.
Gelukkig dat dit bij momenten wel krachtig doch te eenzijdig drama, uitstekend wordt vertolkt door twee sterke acteurs. Rosalinde Mynsters als de getroebleerde Mia en Joachim Fjelstrup als Emil doen hun uiterste best om te redden wat er te redden valt, al reiken daarvoor de regisseurs te weinig onderbouwd en diep psychologisch materiaal aan, waardoor A Copenhagen Love Story blijft steken op het niveau van een mediocre weekendfilm.
Genre: drama, romantiek
Jaar: 2025
Regisseur: Ditte Hansen, Louise Mieritz
Cast: Rosalinde Mynster, Joachim Fjelstrup, Sara Fanta Traore, Magnus Millang
Land: Denemarken
Speelduur: 105 minuten