
Het Narcissus-effect sloeg een vijftal jaren geleden toe bij Wes Anderson. Na al het lof en de prijzen voor pareltjes zoals Moonrise Kingdom en The Grand Budapest Hotel werd de Amerikaanse filmmaker verliefd op zijn eigen stijl. Hij vergat daarbij dat een film meer te bieden moet hebben dan de perfecte symmetrie, pasteltinten, de looks van een poppenhuis en melancholische personages met kurkdroge humor. Zonder een meeslepend of toch minstens boeiend verhaal blijft het geheel niet overeind.
Dat The French Dispatch uitzonderlijk niet het niveau haalde van zijn geprezen voorgangers werd hem nog vergeven, maar Asteroid City was opnieuw in hetzelfde bedje ziek. Vorige week rolde Cannes de rode loper uit voor The Phoenician Scheme, Andersons nieuwste worp, maar andermaal waren de reacties fletser dan het gehanteerde kleurenpatroon.
In The Phoenician Scheme overleeft Zsa-zsa Korda (Benicio del Toro), een rijke magnaat, op miraculeuze wijze een bomaanslag tijdens een vlucht met zijn privévliegtuig. Het zet hem aan het denken en hij besluit zijn fortuin na te laten aan zijn enige dochter, de kloosterzuster Liesl (Mia Threapleton). Als zij hem tenminste, samen met de insectenexpert Bjørn (Michael Cera), vergezelt op een trip langs kleurrijke personages zoals Zsa-zsa’s halfbroer Nubar (Benedict Cumberbatch) en een plejade aan sterren zoals Bill Murray, Tom Hanks, Riz Ahmed, Scarlett Johansson, Rupert Friend, F. Murray Abraham, Willem Dafoe, Mathieu Amalric, Charlotte Gainsbourg, Jeffrey Wright, Bryan Cranston en Hope Davis.

Het resultaat is een tamelijk ingewikkeld plot dat nog wordt bemoeilijkt door het teveel aan nevenkarakters en het gebrek aan coherentie. Veel taferelen voelen aan als losse vignetten en dragen nauwelijks bij tot de grote verhaallijn. Ze beginnen na een tijdje zelfs vermoeiend te werken. Ook de emotionele kern van The Phoenician Scheme waarin vader en dochter elkaar na jaren proberen terug te vinden, komt hierdoor niet tot zijn recht.
Nochtans oogt het visueel weer zeer aantrekkelijk met Andersons kenmerkende productionele stijlelementen en cinematografische trucjes zoals zijn typische tracking shots.
Wie we zeker wel moeten onthouden uit The Phoenician Scheme is Mia Threapleton. De 24-jarige dochter van Kate Winslet en regisseur Jim Threapleton heeft de filmgenen van haar beroemde ouders duidelijk geërfd en tekent met deze film voor haar grote doorbraak. Ze oogt en klinkt als een perfecte kopie van haar moeder en zuigt de aandacht naar zich toe.
Helaas maakt haar prestatie alleen van The Phoenician Scheme nog geen topfilm. Daarvoor moeten Wes Anderson en zijn vaste coscenarist Roman Coppola in de toekomst in eerste instantie opnieuw meer aandacht besteden aan het scenario en de stilistische spielerei pas in een latere fase toevoegen. Nu leveren ze een mooie verpakking af, maar eenmaal we het deksel lichten blijft een emotioneel lege doos achter.
Genre: Actie, komedie, misdaad, drama, thriller
Jaar: 2025
Regisseur: Wes Anderson
Cast: Benicio Del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera
Land: Verenigde Staten, Duitsland
Speelduur: 101 minuten