Eva Victor (die/hen/hun) heeft in tegenstelling tot veel van haar collega’s niet jarenlang moeten strijden om een film te draaien. Producent Mark Ceryak en zijn echtgenote waren wild van hun korte komische Youtube-video’s, legden ze voor aan Barry Jenkins en samen besloten ze de stap te zetten. Met iemand met zo’n hilarische, scherpe en onmiskenbare observaties over de wereld en de maatschappij wilden ze wel in zee gaan. Het klikte en enkele jaren later debuteert Victor met Sorry, Baby.
In de film, voortgevloeid uit een persoonlijk verhaal, maken we kennis met Agnes (vertolkt door Eva Victor zelf). Ze is aan de slag als literatuurdocente aan een kleine, gerenommeerde universiteit in New England, maar draagt nog steeds de gevolgen van een incident dat 3 jaar eerder plaatsvond terwijl ze doctoreerde aan dezelfde instelling. De intelligente maar onzekere studente werd verkracht door haar professor (Louis Cancelmi). Een man met wie ze een band had opgebouwd en die dit vertrouwen – zoals het vaak gebeurt bij seksueel geweld – misbruikte.

Het heeft haar sociale en liefdesleven helemaal overhoop gehaald. Met haar beste vriendin en voormalige huisgenote Lydie (Naomi Ackie) heeft ze nog wel regelmatig contact en met haar buurman Gavin (Lucas Hedges) onderhoudt ze iets wat – met wat goede wil – als een relatie kan omschreven worden.
Bij het lezen van een dergelijke synopsis verwacht je vermoedelijk een zwaar drama over traumaverwerking, maar Victor benadert het thema op een verfrissende manier. Op sommige momenten is Sorry, Baby hartverscheurend, maar even vaak levert het grappige scènes op. De dialogen komen heel realistisch over en de vriendschap tussen de ex-studiegenotes voelt oprecht aan.
Victor vertelt het verhaal niet in de klassieke chronologische volgorde, maar springt in verschillende hoofdstukken heen en weer in de tijd. We leren Agnes kennen voor het voorval als een pientere, naar bevestiging zoekende studente en constateren hoe ze na de traumatische gebeurtenis steeds meer afstand neemt van de mensen rondom haar en deels vastgevroren lijkt, terwijl het leven van anderen verder raast. Kijkers met een gelijkaardig verhaal zullen mogelijk zichzelf herkennen in het hoofdpersonage.

Door de persoonlijke insteek was het voor Victor evident om zelf de hoofdrol te vertolken, maar het voorstel om zelf te regisseren moest toch inzinken. Pas na 9 maanden twijfelen en eerst enkele weken naast Jane Schoenbrun te mogen meelopen op de set van I Saw The TV Glow, hapte die toe. De twijfels bleken achteraf nergens voor nodig. Het indrukwekkende speelfilmdebuut werd niet alleen geselecteerd voor het Sundance Film Festival – waar het ook meteen bekroond werd als beste scenario – maar mocht in Cannes ook de Quinzaine des Cinéastes afsluiten. Qua binnenkomer kan dat tellen.
Victor bewijst met deze atypische maar genuanceerde film dat die een groot talent is. Sorry, Baby is zowel aangrijpend als komisch met sterke geloofwaardige dialogen en gedenkwaardige scènes, die op overtuigende wijze worden neergezet door de goed uitgewerkte karakters. Een titel die nu al zeker is van een plaats op ons eindejaarslijstje!
Genre: drama, komedie
Jaar: 2025
Regisseur: Eva Victor
Cast: Eva Victor, Naomi Ackie, Louis Cancelmi, Lucas Hedges
Land: Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk
Speelduur: 103 Minuten