Ofschoon klein van gestalte is de 84-jarige Taiwanees Li Tien Lu één van de meest opmerkelijke gasten van het filmfestival. Ondanks zijn hoge leeftijd en zijn tengere gestalte is hij niet alleen nog bijzonder kranig maar tevens de beroemdste poppenspeler ter wereld. The Puppetmaster van Hou Hsiao Hsien, is gebaseerd op de autobiografie van Li die in zijn land het aanzien heeft van een nationaal monument. Deze knappe prent wordt vertoond in de sectie ‘competitiefilms – impact van de muziek’ en heeft als vertrekpunt de belangrijkste en bijzonder aangrijpende taferelen uit Li’s leven. Hsien schetst tevens in uiterst verzorgde en mooi omkaderde beelden, dertig jaar geschiedenis van Taiwan in een periode onder de Japanse bezetting. Bij aanvang van de prent fungeert Li’s stem als voice-over maar naargelang het verhaal vordert en we stilaan meer betrokken worden bij Li’s dramatische tegenslagen, komt hij zelf meer en meer in beeld en slaagt Hsien erin een empatische relatie te crëeren tussen het hoofdpersonage en het publiek.
Li Tien Lu — wat zoveel betekent als Hemelse Voorspoed — zegt zelf over zijn werk : „Mijn handen brachten leven in mijn poppen. Ik creëerde ze en leidde hun drama’s en lotsbestemmingen alsof ik God zelve was. De realiteit is echter zo dat ik altijd iemand boven me had die de touwtjes in handen had en me herleidde tot een simpele marionet. Mijn leven is zowel een droom als een drama geweest.”
In de film zien we duidelijk dat de overheid schrik heeft van Li’s poppentheater. Zijn reactie hierop is vastberaden en directief: „Ik haat politiek en heb er dus ook geen schrik van, maar de autoriteiten hebben wel angst dat ik ooit via mijn poppen anti-propaganda zou maken voor hun beleid. Voorlopig moeten ze nog niet paniekeren”, voegt Li er laconiek aan toe.
Bent u momenteel nog vrij actief bezig?
Li Tien Lu: „Ik geef les aan twee universiteiten in mijn land waar ik tracht goede poppenmeesters te vormen. Ik heb ook nog mijn eigen poppentheater en sta over gans de wereld in voor talrijke opvoeringen van diverse producties. Verder trek ik de wereld rond om de film The Puppetmaster op diverse filmfestivals te promoten. Ik ben ook al gecontacteerd door Hsien om een belangrijke rol te vertolken in zijn nieuwste film die dan de trilogie zal afronden rond de Taiwanse geschiedenis”.
Bestaat er in Taiwan een onderscheid tussen jeugd- en volwassen poppentheater?
Li: „Neen. De verhalen die ik breng zijn gebaseerd op traditionele legenden die kinderen doorgaans niet begrijpen. In Taiwan komen gezinnen mijn voorstellingen bijwonen en vertellen de ouders de inhoudelijke en diepere betekenis door aan hun kinderen. Zo herwaardeer ik enerzijds de traditionele waarden van mijn land en stimuleer ik anderzijds de communicatie tussen de gezinsleden onderling. Twee aspecten die hopelijk de commercialisering van mijn land kunnen afremmen.”
Zijn naam betekent dus duidelijk niet voor niets Hemelse Voorspoed…