
Massachusetts, 1953. De jonge en eerzuchtige Katherine Watson is ongewoon opgetogen wanneer ze wordt aanvaard om kunstgeschiedenis te doceren aan het fameuze Wellesley College. Deze prestigieuze, draconische en exclusieve vrouwenuniversiteit is een authentiek en gereputeerd begrip in de hogere Yankee-kringen. De verrassing is groot wanneer Katherine reeds tijdens haar eerste lesuur wordt ingepakt door een meute bangelijk intelligente jonge meiden. De altruïstische akela mag afdruipen en houdt er bovendien een fikse reprimande van de directie aan over. De eerzuchtige prof likt haar wonden maar slaat terug wanneer ze ontdekt dat de legendarische academie slechts een dekmantel is voor een oerklassieke instelling waar ze bourgeoistrutten klaarstomen voor rijkelijke etiquettehuwelijken. De progressieve Katherine verzet zich tegen deze conservatieve en bekrompen mentaliteit en spoort haar kortzichtige welpen aan om te revolteren en hun kleingeestig lot in eigen handen te nemen. Vanzelfsprekend wordt de suffragette gefnuikt door de goed bemiddelde en invloedrijke ouders en de behoudsgezinde directie. Wanneer Katherine’s persoonlijk en liefdesleven een puinhoop blijkt te zijn, probeert Betty – een ongelukkig gehuwde jonge pupil- Katherine’s ruimdenkende invloed in de kiem te smoren. Er ontstaat een bikkelharde psychologische strijd tussen de twee deernen met nefaste gevolgen voor hun toekomstperspectieven.
De leraar-verandert-student formule is beslist geen origineel of inspirerend gegeven en ook Mike Newells goedkoop en doorzichtig trucje – die als geïnspireerd regisseur van onder meer Donnie Brasco toch beter zou moeten weten- om Robin Williams te vervangen door het feministisch Hollywoodicoon Julia Roberts, brengt daar geen positieve verandering in. Integendeel zelfs, want de macha verstoort door haar Ocean’s Eleven-look als enige het anders goed geacteerde en knap gereconstrueerde claustrofobisch sfeerbeeld en komt daardoor als welwillende suffragette totaal ongeloofwaardig over. Alle personages – inclusief het handjevol mannen die door de meiden worden weggedronken, -gerookt en -gemaquilleerd – zijn te eendimensionaal en missen degelijke karakterontplooiing waardoor dit epoquedrama best kan worden omschreven als een inspiratieloze soap opera. Je zou van Newells Mona Lisa’s begot een vrouwenhater worden. Feministen aller landen, verenigt u!
Genre: drama
Jaar: 2003
Regisseur: Mike Newell
Cast: Julia Roberts, Kirsten Dunst, Julia Stiles, Maggie Gyllenhaal, Ginnifer Goodwin, Dominic West
Land: Verenigde Staten
Speelduur: 117 minuten