Subscribe Now
Trending News

Blog Post

MELANCHOLIA
MELANCHOLIA (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

MELANCHOLIA 

Je dweept met rampenfilms waar de actiescènes elkaar in een roetsjbaanvaart opvolgen a là  Armageddon, The Day After Tomorrow en Deep Impact? Mijdt dan beslist Melancholia van Lars von Trier, het mega-intelligente hersenspinsel van l’enfant terrible van de Deense cinema en mede-oprichter van het baanbrekende Dogma 95-collectief.

Von Trier zou zijn reputatie van Deense middenvinger-opstekende-relschopper niet waardig zijn, mocht hij het ‘rampengenre’ niet compleet herdefiniëren door injecties met zijn typische aanvechtbare persoonlijke waarden en visies. Er is geen spettertje vuurwerk of sensatiezucht te bespeuren!

Tijdens de ouverture van Melancholia lopen de zweetdruppels in rijen van twee langs je slapen…Vogels vallen als hagelbollen dood uit de lucht en paarden zakken in slow motion krampachtig weg in vettig slijk. Deze stilistisch prachtige en bijna schilderachtige taferelen worden ondersteund door onheilspellende muziek van Wagner. Kippenvel gegarandeerd!

KIRSTEN DUNST
KIRSTEN DUNST (c) The Movie Database (TMDB)


Hoewel het verhaal in twee delen is opgesplitst, houdt von Trier je 130 minuten op het topje van je zetel. In deel één wordt ingezoomd op de bourgeois trouwpartij van de mysterieuze introverte Justine (Kirsten Dunst) en de opgewekte Michael (Alexander Skarsgård). Het jonge koppel is op weg naar het huwelijksfestijn, maar arriveren met enkele uren vertraging omdat de te ruime ceremoniewagen zich klem rijdt in de enge wegjes richting platteland waar het luxueuze optrekje staat van Claire, de oudere zus van de bruid. Claire (Charlotte Gainsbourg) is heel emotioneel en getrouwd met de steenrijke John (Kiefer Sutherland). Uit empathie met haar zus en als verantwoordelijke organisator van de flamboyante feestelijkheden, raakt Claire overstuur. Bovendien wordt de pracht en praal van het evenement overschaduwd door de hevige aanval van neerslachtigheid bij het kersverse geringde poppemieke. In het tweede deel concentreert Von Trier zich op de komeet Melancholia, een planeet die in razende snelheid op de aarde afstormt. Is ‘the end of the world as we know it’, nakend?

De in Cannes tot persona non grata veroordeelde ‘antisemiet’, heeft zichzelf met Melancholia kwalitatief overtroffen. Ofschoon de Apocalyps centraal staat, is het niettemin een poëtisch, gracieus, romantisch, integer, warm en zowel psychologisch als technisch perfect portret van twee vrouwen die fungeren als metafoor voor de mensheid. De ensemblecast is subliem (Dunst kreeg in Cannes de prijs als beste actrice), het camerawerk is magnetiserend en de regie is enigmatisch. Een indrukwekkend, geniaal meesterwerk dat zowel in je hart als in je geest kerft.

GENRE: drama
JAAR: 2011
REGISSEUR: Lars von Trier
CAST: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Alexander Skarsgård, Brady Corbet, Cameron Spurr, Charlotte Rampling, John Hurt
LAND : DENEMARKEN, ZWEDEN, FRANKRIJK, DUITSLAND

Related posts