Subscribe Now
Trending News

Blog Post

CANNES 2023 DAY 0: Tickettrauma’s
Festivalblog

CANNES 2023 DAY 0: Tickettrauma’s 

Het festival van Cannes anno 2023 was nog niet echt begonnen of de verwachte problemen doken op: de merde met het ticketsysteem. Sinds de pandemie hebben grote filmfestivals een online ticketsysteem ingevoerd. In het geval van Cannes betekent dit dat geaccrediteerde leden van de pers hun vertoningsschema’s 4 dagen van tevoren moeten plannen, elke ochtend om 7 uur moeten inloggen en zich in een digitale rij moeten aansluiten om hopelijk de tickets te bemachtigen voor de vertoningen die ze willen. Maar wanneer iedereen, in de begindagen toch, tegelijkertijd inlogt, crasht het systeem. Daarnaast heerst er in Cannes ander systeem: dat van de badges: witte en roze badges met een pastille hebben voorrang op roze, blauwe en gele.

Die hiërarchie laat zich ook gelden bij het boeken van tickets. Normaal kan je alle films zien, maar iemand met een blauwe badge moet soms langer wachten om te booken omdat de screening volzet lijkt. Het grootste probleem duikt op bij heel populaire films buiten competitie. Van Indiana Jones and the Dial of Destiny zijn slechts twee screenings – volgens het hoofd van de persattachés mogen er van de distributeur niet meer zijn – en bovendien kunnen daar ook gasten, producenten, marché-mensen en anderen op aanwezig zijn. Dus je logt in om 7 uur in de ochtend en het is al volzet. Hetzelfde probleem dreigt voor het booken van een ticket voor de nieuwe Scorsese, Killers of the Flower Moon.

De frustratie van de journalisten kwam aan bod in de persconferentiezaal tijdens het vraaguurtje van Thierry Frémaux, het artistieke opperhoofd van het festival. Even leek er niemand echt op het probleem in te gaan. Een Canadese journalist haalde wel even het slecht functioneren van het ticketsysteem aan, maar bleef op de vlakte. Thierry dankte hem dat hij niet kloeg. Waarop ik besloot om toch dieper op het probleem met de Indy-film in te gaan. “Ik wil niet klagen, dat zou ik nooit durven, maar…” Thierry: “En dus ga je toch klagen.”

THIERRY FREMAUX
THIERRY FREMAUX (c) Chris Craps


Ik wilde gewoon duidelijkheid over wat er aan de hand was. Dat bleek de knuppel in het hoenderhok. Meteen sprongen een aantal journalisten recht om in het Engels en Frans hun beklag te doen. Thierry had er duidelijk geen zin in om nog maar eens dat gezaag over die tickets te aanhoren. Waarschijnlijk omdat er al online veel klachten waren binnengekomen. Over Indiana Jones was hij kort en schamper: “Als je de film hier niet kunt zien, komt hij binnenkort in de bioscopen.” Wel gaf hij toe dat er inderdaad nog steeds problemen zijn en dat het systeem nog niet perfect is. De rechterhand van Thierry verzekerde achteraf dat ze haar uiterste best zal doen, maar ze stond machteloos dat er voor de Indy Jones- en Scorsese-film slechts twee screenings waren.

INDIANA JONES
INDIANA JONES (c) The Movie Database (TMDB)


Thierry werd ook gevraagd om te reageren op de bizarre uitspraken van filmactrice en wokekrijgster Adèle Haenel die in een open brief gezegd had dat ze om politieke redenen met pensioen ging uit de filmindustrie omdat seksuele agressors zoals Gérard Depardieu en Roman Polanski vrij spel kregen en dat Cannes op dat vlak ook niet vrijuit ging.

“Thierry Frémaux, van het filmfestival van Cannes, plaatst drie vrouwen in de officiële selectie van 2022, dus mij is verteld dat dit de goede kant op gaat?” zei ze. “Ik wil geen deel uitmaken van een feministische wasmachine. Het is onzin. Cannes doet alles om hun verkrachters te verdedigen.” Frémaux reageerde terecht dat die radicale opmerkingen van de pot gerukt waren. “Dat dacht ze nog niet toen ze naar Cannes kwam, tenzij ze lijdt aan een krankzinnige cognitieve dissonantie. Mensen gebruiken Cannes om over topics te praten en dat is normaal, want we geven hen een platform. Zouden jullie, journalisten, hier zijn indien het festival verkrachters in de bloemetjes zou zetten? Wel, jullie zouden niet hier niet zijn, niet naar mij luisteren en niet klagen over tickets.”

ADELE HAENEL
ADELE HAENEL in LA FILLE INCONNUE (c) The Movie Database (TMDB)


Ook de voor Amerikanen problematische aanwezigheid van Johnny Depp kwam aan bod. Een Amerikaanse journaliste zei dat haar land nog steeds niet was bijgekomen van de spraakmakende lasterzaak van vorig jaar met Johnny’s ex-vrouw Amber Heard over haar beweringen dat hij haar fysiek mishandelde. “Ik weet niets van het imago van Johnny Depp in de VS”, reageerde Thierry. “Om je de waarheid te zeggen, in mijn leven heb ik maar één regel: de vrijheid van denken, meningsuiting en handelen binnen een wettelijk kader. Als het Johnny Depp verboden werd om in een film te acteren, of de film was verboden, dan zouden we daar hier niet over praten. We zagen de film van Maïwenn en die had in competitie kunnen zijn. Ze zou de achtste vrouwelijke regisseur zijn geweest. Als er één persoon in deze wereld is die niet de minste belangstelling heeft getoond voor die rechtszaak, dan ben ik het wel. Ik weet niet waar het over gaat. Ik geef alleen om Johnny Depp als acteur.”

JOHNNY DEPP
JOHNNY DEPP in JEANNE DU BARRY (c) The Movie Database (TMDB)


Straks loopt Johnny als een koning over de rode loper. Benieuwd of er ook boegeroep zal weerklinken. Of dat Maïwenn op zoek is naar een nieuw journalistenscalp.

Related posts