Subscribe Now
Trending News
L’intérêt d’Adam
L'INTERÊT D'ADAM (c) The Movie Database (TMDb)
Bioscoop

L’intérêt d’Adam 

Nadat regisseuse Laura Wandel voor haar langspeelfilmdebuut Un Monde opteerde voor een school en de speelplaats als setting, koos ze voor haar nieuwste werk L’Intérêt D’Adam een afdeling pediatrie in een ziekenhuis als huis clos. Een kleuter die door ondervoeding een breuk opliep, komt daar onder gerechtelijke dwang terecht. De moeder is het niet eens met de beslissing dat ze maar heel af en toe haar zoontje mag zien en voeden.

Laura Wandel stond het publiek te woord op het Film Fest Gent dat sinds vorige week en nog tot 19 oktober plaatsvindt. Wandel duidt hoe ze als fake stagiaire kon meelopen in het Brusselse Sint-Pietersziekenhuis. Zo kon ze de communicatie van medisch personeel en patiënten raak weergeven in haar film die ze ook in een echt ziekenhuis in Hoei mocht draaien. Alleen de scènes op een spoedafdeling werden elders opgenomen. Authenticiteit kreeg absolute prioriteit. Door met een handcamera alles in beeld te brengen, zuigt ze haar kijker mee in de maalstroom van het ziekenhuis. Je voelt de onmacht van zowel het onderbezet personeel als de wanhopige moeder die ongewild het belang van haar kind niet op de eerste plaats lijkt te zetten.

L'INTERÊT D'ADAM (c) Laura Wandel
L’INTERÊT D’ADAM (c) Laura Wandel


De protagonisten van L’ Intéret d’Adam zijn twee vrouwen, een geëngageerde verpleegster en de moeder van het kind. Anamaria Vartolomei vertolkt de moeder. Deze Roemeens-Franse actrice schitterde eerder in het met een Gouden Leeuw bekroonde L’Événement. Zelden kreeg wanhoop zo’n treffend gelaat. Léa Drucker (rol van de verpleegster) is op het Film Fest Gent ook te zien in het steengoede Dossier 137 als inspectrice bij de politie, meer bepaald bij de Franse tegenhanger van het Comité P. Beide rollen vertonen best wat gelijkenissen. Het zijn telkens vrouwen die hart en ziel voor hun beroep geven en de grenzen van het officieel toelaatbare overschrijden in het belang van de betrokkenen. Zowel Vartolomei als Léa Drucker zijn grandioos, de ene ingetogen, de andere wild om zich heen slaand.

De tweeling die het kindje Adam speelt, was ook aanwezig op het Film Fest Gent. Laura Wandel legt samen met hen uit hoe ze tekeningen gebruikte om andere personages en scènes te doen snappen, net als bij Un Monde. L’Intérêt d’Adam doet niet toevallig opnieuw denken aan het oeuvre van de broers Dardenne. Zij fungeerden als producers. Ook hier biedt een microkosmos een indringende blik op een ruimere samenleving. Het reilen en zeilen in het ziekenhuis staat symbool voor de staat van de wereld en hoe men in het algemeen en meer in het bijzonder omgaat met mensen die problemen hebben. De parallel tussen de ondervoeding van het kind en de verpaupering van de samenleving is makkelijk te trekken.

Laura Wandel roept met L’Intérêt d’Adam op tot begrip voor kwetsbaarheid, empathie en menselijkheid. De film kreeg al een eerste erkenning doordat hij de Semaine de la Critique van het Filmfestival van Cannes mocht openen. Deze stomp in de maag duurt slechts 72 luttele minuten maar ervan bekomen gebeurt misschien best nooit.


Genre: drama
Jaar: 2025
Regisseur: Laura Wandel
Cast: Léa Drucker, Anamaria Vartolomei, Jules en Leo Delsart, Alex Descas
Land: België
Duur: 73 minuten

Related posts