Hang niet meteen in de gordijnen als er geen belletje rinkelt bij het lezen van de naam Robert Evans. Hoewel ooit een enorm invloedrijk en succesvol filmproducent, kent vrijwel niemand nog deze excentriekeling. Een uitstekende reden dus om de belangwekkende documentaire The Kid Stays in the Picture van het duo Morgen en Burstein, te bekijken.
Zo verneem je dat Robert Evans (geboren in 1930) voor zijn entree in het flamboyant filmwereldje samen met zijn broer reeds bijzonder winstgevend ijverig was in het modewereldje. Zijn charismatische uitstraling leverde hem een filmrolletje op. Toen hij in 1957 werd gecast als de jonge stierenvechter Pedro Romero in Henry Kings adaptatie van Hemmingway’s The Sun always Rises, waren zijn medespelers Tyrone Power en Ava Gardner niet bepaald in hun schik. Ze verzochten de gevreesde producer Darryl Zanuck uiteindelijk om Evans uit de film te halen. De machtige Zanuck verliet zijn ivoren toren en zakte af naar de set. Toen hij Evans aan het werk zag, schreeuwde hij door de megafoon het historische citaat: ‘The kid stays in te picture’. Desondanks gooide Evans het roer volledig toch om en zocht hij faam in het productie-universum. De rest van het verhaal is ondertussen legendarisch. Op z’n eentje zette hij Hollywood gewiekst naar zijn hand. Als autodidact schopte hij het op zijn 44ste tot hoofd van de productie afdeling bij Paramount Pictures. Hij werd de drijvende kracht achter grensverleggende meesterwerken als The Godfather, Rosemary’s Baby, Chinatown, Marathon Man. En aan Love Story hield hij bovendien de wondermooie Ali MacGraw over als huwelijkspartner. In de jaren ’80 kwam dan de obligate ontnuchtering en zakte de praatjesmaker totaal weg in de vergetelheid. De glamourmanvan weleer is nu nog amper een schicht van zijn eigen schaduwimago maar probeert toch nog krampachtig wat engelenstof te ver zamelen.
Vanuit dat perspectief benader je dan ook best deze documentaire over het fabuleus leventje van deze gladde veteraan. Hoewel rijkelijk gestoffeerd, boeiend verfilmd en educatief van opzet, is en blijft dit leerzaam stukje geschiedenis een uiterst subjectief gekleurde gidsbeurt doorheen de roddelcoulissen van Tinseltown. Je kan het fascinerend regisseursduo echter niets verwijten want de documentaire wordt in voice-over integraal uitgevouwen door een uitgekookte en nostalgische Robert Evans zelf. Als publiek weet je dus perfect wat je wordt aangereikt maar wie voldoende kan relativeren, zich niet in de luren laat leggen door de verderfelijk uitgekookte Evans en normaliter de neus ophaalt voor documentaires, staat met The Kid Stays in the Picture een verrassend en bonte ervaring te wachten.
Genre: biografie, documentaire
Jaar: 2002
Regisseur: Nanette Burnstein, Brett Morgen
Cast: Robert Evans, Eddie Albert, Peter Bart
Land: Verenigde Staten
Speelduur: 93 minuten