Blumhouse scoorde in 2022 onverwacht een dikke hit met M3GAN, een sci-fi-thriller waarin de A.I.-pop uit de titel haar rol als beschermengel van de jonge Cady (Violet McGraw) iets te letterlijk neemt en iedereen uit de weg ruimt die het meisje ook maar een strobreed in de weg legt. De film kostte slechts 12 miljoen dollar om te realiseren, maar bracht wereldwijd ruim 180 miljoen op. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven.
Ditmaal is het AMELIA (Ivanna Sakhno) – voluit Autonomous Military Logistics and Infiltration Android – die ontspoort. Dit geheime overheidswapen slaat tijdens een missie in het Midden-Oosten op hol en verdwijnt spoorloos. De FBI verdenkt in eerste instantie Gemma (Allison Williams), het brein achter M3GAN, hoewel zij inmiddels een voorvechter is geworden van strengere regelgeving rond artificiële intelligentie. De oplossing? M3GAN terug tot leven wekken om samen met haar de strijd aan te gaan met AMELIA.
Aanvankelijk weet M3GAN 2.0 nog te bekoren. De reddingsactie-die-uitloopt-op-een-moordmissie vermaakt en Ivanna Sakhno overtuigt als de nieuwe androïde. Ook de eerste grappen landen goed. We moesten glimlachen toen Gemma haar nichtje probeerde in slaap te krijgen door passages uit de A.I.-wetgeving voor te lezen, of toen haar huisrobot in ware Home Alone-stijl een FBI-inval probeerde af te slaan.

Maar al snel wordt de film te uitleggerig en langdradig, doorspekt met fragmenten en oneliners die overduidelijk mikken op memes en het TikTok-publiek. Het spontane karakter dat van het eerste deel zo’n grote hit maakte, heeft plaatsgemaakt voor opzichtig willen scoren met flauwe vaginamoppen en ongemakkelijke scènes, zoals het moment waarop M3GAN zich even Kate Bush waant met haar interpretatie van This Woman’s Work.
Een nummer waarvan de scenaristen de betekenis duidelijk niet begrepen. Wat doet een lied, gezongen vanuit het perspectief van een man die zich zorgen maakt over de bevalling van zijn vrouw, in hemelsnaam in M3GAN 2.0? En dat is lang niet de enige keer dat regisseur-scenarist Gerard Johnstone en co-scenariste Akela Cooper de bal misslaan. Het verhaal speelt zich af in 2027, maar ze durven doodleuk te beweren dat cloud computing “the future” is, terwijl die hype in werkelijkheid al meer dan tien jaar achter ons ligt en de technologie inmiddels volledig is ingeburgerd.
En laten we dan nog zwijgen over het zogenaamd steeds slimmer wordende A.I.-moederbord dat, afgesloten in de catacomben van een bedrijf, miraculeus kennis blijft vergaren zonder netwerkverbinding. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk? Het ganse subplot rond dat moederbord maakt het verhaal bovendien onnodig complex en zuigt alle fun uit de tweede helft van de film.
De cast doet zijn best en visueel ziet M3GAN 2.0 er prima uit, maar jammer genoeg heeft men de geest van het eerste deel niet weten te bewaren. Het resultaat is een te lange, geforceerde en nodeloos ingewikkelde thriller, waar het plezier ditmaal ver te zoeken is.
Genre: actie, scifi, thriller
Jaar: 2025
Regisseur: Gerard Johnstone
Cast: Allison Williams, Violet McGraw, Amie Donald
Land: Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Canada
Speelduur: 120 minuten