De Academy Awards ondergaan een ingrijpende verandering: vanaf 2029 zullen de Oscars niet langer exclusief op de Amerikaanse televisie te zien zijn, maar wereldwijd worden gestreamd via YouTube. Dat maakte de Academy of Motion Picture Arts and Sciences bekend. Zender ABC blijft de ceremonie nog uitzenden tot en met 2028, het jaar waarin de Oscars hun honderdjarig bestaan vieren. Daarna krijgt YouTube tot en met 2033 de wereldwijde streamingrechten en wordt het platform het centrale thuis voor alles wat met de Oscars te maken heeft, van de rode loper tot de bekendmaking van de nominaties.
Volgens Academy-directeur Bill Kramer en voorzitter Lynette Howell Taylor past de samenwerking bij het internationale karakter van de organisatie. Door te kiezen voor YouTube kan de Academy haar programma’s toegankelijk maken voor het grootst mogelijke wereldwijde publiek. De Oscaruitreiking zal gratis te bekijken zijn, met meertalige audiotracks en ondertiteling, en ook beschikbaar voor abonnees van YouTube TV. Financiële details van de deal zijn niet bekendgemaakt.
De overstap is historisch: nooit eerder verliet een van de vier grote Amerikaanse prijsuitreikingen – de Oscars, Grammy’s, Emmy’s en Tony’s – volledig de traditionele televisie. Daarmee komt een van de meest bekeken niet-sportuitzendingen in handen van Google. YouTube telt wereldwijd zo’n 2 miljard gebruikers en is vooral onder jongere kijkers veruit het populairste videoplatform. Volgens cijfers van Nielsen was YouTube in november goed voor bijna 13 procent van alle geconsumeerde televisie- en streamingcontent, ruim meer dan concurrent Netflix.
Voor ABC betekent het besluit het einde van een langdurige relatie. De zender was sinds 1961 vrijwel onafgebroken het thuis van de Oscars en zendt de show nog drie keer uit, inclusief de jubileumeditie in 2028. Hoewel de kijkcijfers de afgelopen decennia sterk zijn gedaald – in 1999 keken nog meer dan 55 miljoen mensen – blijven de Oscars met bijna 20 miljoen kijkers in 2025 een van de grootste jaarlijkse tv-evenementen. Met de stap naar YouTube hoopt de Academy echter een nieuw, wereldwijd publiek te bereiken en de relevantie van de ceremonie voor de toekomst veilig te stellen.