Dennis Hopper staat doorgaans bekend als een moeilijke jongen. Onberekenbaar in de omgang, maar ook als regisseur maker van films waar de meeste mensen niet weten wat er mee aan te vangen, met als bekendste voorbeeld The Last Movie. In de periode dat Hopper naar eigen zeggen clean was maakte hij twee ronduit fantastische films die nu nog amper bekend zijn. In 1988 verscheen het politiedrama Colors met Sean Penn en in 1990 de film noir The Hot Spot. Deze laatste is onlangs verschenen op het Britse boutiquelabel Radiance waardoor dit misdaaddrama voor eventjes opnieuw verdiend in de schijnwerpers mag staan.
Het verhaal van een driehoeksrelatie met als achtergrond de verschroeiende zon en de misdaad waar niet aan te ontlopen valt. De plaats van afspraak is een niet nader genoemd Texaans stadje dat uit amper een paar straten bestaat en waar het hele leven zich blijkt af te spelen in de bank, een autowinkel en een bar waar vrouwen gewillig uit de kleren gaan.
Vanuit het niets komt de knappe Harry Madox (Don Johnson) opdagen. Een praatjesmaker die ongevraagd autodealer George Harshaw (Jerry Hardin) toont wat je moet doen om een wagen te verkopen. Het levert de man onmiddellijk een baantje op, dit tot groot ongeloof van de altijd maar op tabak kauwende verkoper Lon (Charles Martin Smith, de kleine man die je beslist wel zal herkennen uit The Untouchables).
Het duurt niet lang vooraleer je doorhebt dat het verkopen van auto’s voor Maddox niet meer is dan een dekmantel, want de man heeft – gelukkig voor de kijker – echt wel andere plannen. Ergens tussen de snode en wel doordachte intenties van Maddox lopen twee vrouwen die weleens een obstakel zouden kunnen vormen. Virginia Madsen als Holly, de bedriegende echtgenote van de autohandelaar. Een femme fatale waar alleen maar desastreuze gevolgen uit kunnen voortvloeien. maar er is ook Jennifer Connelly. Die was toen wel 20 , maar zag er uit als een meisje van 16 die op haar beurt Maddoxs hoofd dol probeert te krijgen.
The Hot Spot is door zijn traagheid – wat niet altijd een nadeel hoeft te zijn – misschien wat gedateerd, maar Hopper weet hoe hij zijn personages moet aankleden om ze perfect te laten passen in een film noir waardoor vergelijkingen met Blood Simple van de Coen-broers of het later uitgebrachte Red Rock West van regisseur John Dahl bijna logisch zijn.
Voor Don Johnson was het een van zijn eerste kansen om te gaan bewijzen dat er leven was na Miami Vice. Een indrukwekkende prestatie die doet denken aan James Dean, al was het maar voor hetzelfde charisma, maar helaas deed de film het alleen maar goed in videotheken, en dan nog wel mondjesmaat.
Dennis Hopper gaf Don Johnson en Virginia Madsen de schuld van het floppen van de film. Johnson omdat hij geen promo wilde maken vooraleer hij de recensies had gelezen en in zijn hoofd al lang bezig was met Harley Davidson and the Marlboro Man met Mickey Rourke. Ook Madsen deed weinig of niets rond het promoten van de film, want ze schaamde zich te veel voor de naaktscènes.
Virginia Madsen doet in feite niet meer dan wat van haar verwacht wordt, terwijl de camera net iets te veel gefocust is op het lichaam van de oogverblindende Jennifer Connelly in plaats van haar acteertalent, al wilde men in eerste instantie Uma Thurman. Soms heb je de indruk dat de film iets korter mocht en als gezegd is hij ook iets te traag, maar dat belet ons niet te zeggen dat The Hot Spot een film is om zeker te bekijken en met de puike re-release op Radiance een must-have in je collectie is.
GENRE: film noir
JAAR: 1990
REGISSEUR: Dennis Hopper
CAST: Don Johnson, Virginia Madsen, Jennifer Connelly, Jack Nitzsche, Charles Martin Smith
LAND: USA