Subscribe Now
Trending News

Blog Post

THE INTERPRETER
THE INTERPRETER (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

THE INTERPRETER 

Tijd heelt alle wonden? Vergeet het. Als de 80-jarige tolk Ali Ungár verneemt welke SS-officier zijn ouders heeft vermoord tijdens de oorlog in Slowakije, zint hij op wraak. In zijn zoektocht naar gerechtigheid trekt hij naar Wenen in de hoop daar te kunnen afrekenen met de voormalige Nazi-commandant. Hij vindt er alleen diens zoon Georg, een gepensioneerde leraar en notoir bon vivant. Het blijkt dat hij al lang geen contact meer heeft met zijn vader. Hij heeft bewust afstand genomen van zijn vader en diens ‘activiteiten’.

Na overleg en veel overredingskracht beslissen de twee uiteindelijk om samen de waarheid uit te spitten. Het bizarre duo vat een odyssee dwars door Slowakije aan in de hoop getuigen van de oorlogstragedie te vinden. Ze stuiten echter op tal van verrassingen – oude, onopgeloste conflicten blijken na al die tijd nog een belangrijke rol te spelen – en hun verschillende opvattingen en levenservaringen brengen zowel spanningen als komische momenten mee.

De Slowaakse scenarist/cineast Martin Śulík maakte in 1995 grote indruk met het onder prijzen bedolven licht absurdistisch en vooral subtiel humoristisch sprookje Záhrada (The Garden), een van die kleine verborgen pareltjes uit de recente filmgeschiedenis. In 2011 gooide Śulík opnieuw hoge ogen met Cigán, waarin hij een rauw portret borstelt van de Roma-leefgemeenschap. De film mocht trouwens meedingen naar de Oscar in de categorie van Beste Niet-Engelstalige film.

Hoewel Śulík met deze The Interpreter (Tlmočník) binnen de lijntjes kleurt van een conventionele roadmovie slaagt hij er toch in om een ingetogen, puur en heel menselijk portret te schilderen van twee eenzame en door het leven getekende mannen met elk een goed gevulde rugzak. Het portret staat stevig in zijn realisme, nooit ver gezocht of geforceerd en is heel genietbaar door het harmonieuze evenwicht tussen ernst en luchtigheid.

Deze hartverwarmende prent verdient ook een sterk applaus voor de twee hoofdacteurs. Jiri Menzel als een vooraanstaand lid van de Tsjechische Nouvelle Vague, is heel overtuigend als de getormenteerde en introverte tolk die op zoek is naar gerechtigheid. Peter Simonischek die sinds zijn markante rol in Toni Erdmann kan worden beschouwd als cultureel erfgoed, acteert de pannen van het dak in de huid van de extraverte levensgenieter. Deze bitterzoete roadtrip rijfde op tal van filmfestivals een roedel prijzen binnen en is een niet te missen, zij het wat in de vergetelheid gesukkelde aanrader.

GENRE: drama, arthouse
JAAR: 2018
REGISSEUR: Martin Šulík
CAST: Jiří Menzel, Peter Simonischek
LAND: Slovakije, Tsjechië, Oostenrijk

Related posts