Subscribe Now
Trending News

Blog Post

DEAUVILLE HOMMEERT JERRY SCHATZBERG
JERRY SCHATZBERG (c) IMDB Pro
Artikel

DEAUVILLE HOMMEERT JERRY SCHATZBERG 

Niets had hem voorbestemd voor fotografie, laat staan film. Toch is het via deze twee mediakanalen  dat Jerry Schatzberg zichzelf heeft gevestigd als een van de meest briljante kunstenaars van onze tijd. Zijn iconische foto’s zullen voor altijd op ieders netvlies gegrift staan, net als zijn intense filmografie, een andere emblematische figuur van de Hollywood New Wave.

Achter de lens, in stilstaande of bewegende beelden, heeft de New Yorker de allergrootsten vereeuwigd, van Bob Dylan tot Faye Dunaway, van Mick Jagger tot Catherine Deneuve, van Al Pacino tot Andy Warhol. En hij is nooit opgehouden de tekortkomingen van Amerika en zijn buitenstaanders te portretteren, net als degenen die in overvloed aanwezig waren in de buurt waar hij opgroeide.


Jerry Schatzberg groeide op in de Bronx aan het eind van de jaren 20. Hij trad in de voetsporen van zijn vader en werkte als bontwerker in het familiebedrijf. Uiteindelijk assisteerde hij de beroemde fotograaf William Helburn en al snel besloot hij zijn eigen studio op te zetten. Hij stond bekend om zijn unieke benadering van portret- en modefotografie in de jaren 1950 en 1960 en werd een gerenommeerd fotograaf die werkte voor de tijdschriften Vogue, Life, Glamour en Esquire.

THE PANIC IN NEEDLE PARK
THE PANIC IN NEEDLE PARK (c) The Movie Database (TMDB)

Geïnspireerd door Ingmar Bergman en de New Wave, die hij ontdekte in de arthouse-bioscopen van New York, begon Jerry Schatzberg tegelijkertijd een filmcarrière. In 1970 regisseerde hij Portrait of a Fallen Child, zijn eerste speelfilm met Faye Dunaway in de hoofdrol. Een jaar later kwam zijn tweede film uit, Panic in Needle Park, over het dagelijks leven van een bende drugsverslaafden in Manhattan met een veelbelovende jonge acteur: Al Pacino. Maar pas met zijn derde film, Scarecrow, en het legendarische duet tussen Gene Hackman en Pacino, won Jerry Schatzberg in 1973 de Palme d’Or op het filmfestival van Cannes uit handen van juryvoorzitter Ingrid Bergman.

“Geen enkele andere Amerikaanse regisseur heeft drie van zulke buitengewone films op rij gemaakt,” zegt scenarist/cineast Michel Ciment. In een carrière van meer dan zestig jaar, met honderden memorabele foto’s en een rijke filmografie die ook werk bevat van Meryl Streep (The Private Life of a Senator, 1979), Morgan Freeman (The Street, 1987) en Guillaume Canet (The Day the Ponies Come Back, 2000), zal Jerry Schatzberg altijd herinnerd worden als een estheet, een groot formeel regisseur die ook geïnteresseerd is in emoties en menselijke relaties, zoals alle grote regisseurs.

SCARECROW
SCARECROW (c) The Movie Database (TMDB)

Ter gelegenheid van de hommage die deze essentieel filmmaker te beurt valt tijdens het filmfestival van Deauville, draait men er dit jaar de rollen om en plaatst men Jerry Schatzberg voor de camera om zijn talent vast te leggen en hem eer te bewijzen, in zijn aanwezigheid. De documentaire gewijd aan de fotograaf-filmmaker en geregisseerd door Pierre Filmon: Jerry Schatzberg, Portrait Paysage, zal bij deze gelegenheid worden vertoond.

Related posts