Subscribe Now
Trending News

Blog Post

THE WAY WE WERE
THE WAY WE WERE (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

THE WAY WE WERE 

De man achter de camera van The Way We Were is Sidney Pollack, de in 2008 overleden cineast die de wereld pareltjes als Three Days Of The Condor, Tootsie en het racedrama Bobby Deerfield schonk. Dat hij onsook  met Out Of Africa opzadelde wordt hem evenwel vergeven. Eventjes zag het ernaar uit dat Barbra Streisand met een Oscarbeeldje voor deze film kon weglopen, maar uiteindelijk moest de crew zich tevreden stellen met de Oscar voor Beste Muziek. Een beetje onbegrijpelijk, want het is net de score die de film wat de dieperik induwt, maar het Oscarbeleid en de achterliggende logica waren dan ook niet altijd elkaars beste maatjes.

Pollack schuwde de kritiek op de Amerikaanse politiek geenszins, alhoewel hij dat nooit zo uitgesproken deed als z’n tijdgenoot Alan J. Pakula. Ook in The Way We Were doet de cineast dat, want ook al staat de film bij de meeste filmfans bekend als een romantische tranentrekker, is hij ook een (gematigde) aanklacht tegen de heksenjacht op de regisseurs van wie men dacht dat ze met het communisme sympathiseerden. Pollack heeft op de eindmeet heel wat toegevingen gedaan door heel wat politieke scènes te schrappen en dat tot groot ongenoegen van zowel Streisand als scenarioschrijver Arthur Laurents. Laurents schreef in de eerste plaats een politiek verhaal, maar uiteindelijk werd het vooral een relaas over een onmogelijke liefde.

THE WAY WE WERE
THE WAY WE WERE (c) The Movie Database (TMDB)

Pollack gebruikt geen lineaire verhaalstructuur. Het relaas speelt zich af tussen 1937 en 1960 af. Katie Morosky (Barbra Streisand) is het lelijke eendje van de universiteit. Terwijl haar studiegenoten zich meer bekommeren om hun uitgangsleven dan om hun leerprestaties, amuseert Morosky zich als politieke activiste. Ze dweilt de campus af met talloze petities en voor alles heeft ze een uitleg klaar. Toch luistert niemand naar haar praatjes. De enige die dat wel doen zijn Frankie McVeigh (een zeer jonge James Wood) en tot ieders verbazing de knappe atleet Hubbell Gardiner (Robert Redford).

Pollack hanteert een zeer trage (misschien zelfs iets te trage) vertelstijl die in sterk contrast staat met de hippe films van tegenwoordig. De cineast wil wel scoren (Streisand was in die tijd synoniem voor grof geld), maar hij wil ook iets zeggen. Als hij zijn hoofdrolspeelster laat vertellen dat Hollywood alleen wakker wordt als men het over geld heeft, dan is dat niet zo maar een zinnetje uit een script. De aanpak van The Way We Were is oubollig zonder echt gedateerd te zijn. Over de vertolkingen zullen de meningen wellicht verdeeld zijn. Redford heeft in dit drama het charisma van een boomstronk. Streisand is gewoon Streisand.

GENRE: drama
JAAR: 1973
REGISSEUR: Sidney Pollack
CAST: Barbra Streisand, Robert Redford, Bradford Dillman, Viveca Lindfors, Herb Edelman, Murray Hamilton, Patrick O’Neal, James Woods
LAND:  USA

Related posts