Het aftellen is begonnen want over een dikke maand schiet de zestiende de editie Filmfestival Oostende (van vrijdag 26 januari tot en met zaterdag 3 februari 2024) ‘rebels’ uit de startblokken. Oostende wordt gedurende negen dagen opnieuw omgetoverd tot het walhalla van de betere film.
De volledige programmatie is bekend en zoals elk jaar focust FFO op talent van eigen bodem en kan het met trots veel nationale en internationale producties voorstellen met Belgen voor of achter de camera.
Master Gene Bervoets koos acht films rond het thema ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’, maar de thematiek vloeit doorheen de volledige programmatie. Het is opnieuw uitkijken naar de LOOK!-, COOP!- en SOON!-competities waarin de visueel sterkste films, beste coproducties en strafste debuten worden gebundeld. Met meer dan 125 films, een recordaantal series en de aanwezigheid van heel wat (inter)nationaal talent maakt FFO zich op voor een onvergetelijke zestiende editie.
Talent van eigen bodem in de spotlight
Wie op zoek is naar het beste van de Vlaamse film- en televisiewereld is bij FFO aan het juiste adres. Dat bewijst de programmatie van de zestiende editie opnieuw met glans. Holy Rosita, het hartverwarmende langspeeldebuut van Wannes Destoop, opent zoals eerder aangekondigd het festival. De internationale reeks The Couple Next Door van Dries Vos en Skunk van Koen Mortier vervolledigen het openingsweekend.
De magneet man van Gust Van den Berghe, met in de hoofdrol circusartiest en acteur Danny Ronaldo, mag het slotweekend op vrijdag 2 februari feestelijk aftrappen. De film vertelt het verhaal van Lucien, een menselijke magneet die alles van ijzer aantrekt en zich bij de rondreizende circusfamilie Malfait aansluit.
De documentaires Rock’n’Roll Godverdomme (Kristof Michiels), 8 Islands (Klaas Backers), James Ensor. De Man Achter het Masker (Maarten Vandeursen), Here I Go (Jaan Stevens), Mommy Forever (Jasper Christiaens), Thank God for the Gift (Luc Vrydaghs) en How Do You Spell Home? (Louisiana Mees-Fongang) schetsen stuk voor stuk een boeiend portret van bekende en minder bekende Vlamingen. Van de muzikale carrière van Arno Hintjens over ultrasporter Matthieu Bonne tot de eigenzinnige James Ensor en de flamboyante kunstcurator Jan Hoet.
Sans Gene: een rebelse Masterselectie
Met zijn thema ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’ kiest Master Gene Bervoets voor een rebelse Masterselectie waarin hij je de weg wijst langs de grote vernieuwers en rebellen van het medium. Hij selecteerde acht iconische films, waarvan FFO de helft eerder al bekendmaakte. Met A Night at the Opera, The General, West Side Story en Mutiny in Heaven: The Birthday Party is de selectie compleet. Na de vertoning van die laatste volgt er een concert van The Plastik Bags, een reünie van de Antwerpse punkband van Gene Bervoets.
Ook door de rest van het programma loopt het thema als een rode draad. Met meer dan veertig titels die een gezonde portie rebellie vertonen, is het programma doordrenkt van producties met een open blik die vrijheid uitstralen en authentieke verhalen vertellen.
Master Gene Bervoets is zelf meermaals te zien op het grote scherm. In Assisen: De insulinemoord moet hij als ex-jumpingkampioen Dirk Dejager voor de rechtbank verschijnen en aan de unieke animatiereeks Bad Bad Belgium leende hij ‘sans Gene’ zijn stem uit. Ook onze noorderburen weten Bervoets te vinden. In Jos Stellings zwart-witte prent De Dans van Natasja speelt hij de vader van de ietwat vreemde, zwijgzame Daantje en in Neem me Mee van Will Koopman schittert hij aan de zijde van Renée Soutendijk en Jeroen Krabbé.
Niet te missen op het grote scherm
Het is dit jaar opnieuw uitkijken naar de LOOK!-competitie waarin de visueel meest verbluffende films onder de loep genomen worden. Onder leiding van juryvoorzitter Stijn Coninx (BE), zullen juryleden Renée Soutendijk (NL), Joram Willink (NL), Vasilis Katsoupis (GR) en Virginie Surdej (PL) de selectie beoordelen die ook enkele films van eigen bodem herbergt. Wannes Destoops Holy Rosita, Koen Mortiers Skunk en Agnieszka Hollands Green Border werden eerder al aangekondigd.
Nu vullen internationale kleppers als Ryûsuke Hamaguchi’s Evil Does Not Exist, dat in Venetië meerdere keren in de prijzen viel; Jonathan Glazers The Zone of Interest over het dubieuze leven naast en met Auschwitz, dat zowel met Cannes’ Grand Prix als FIPRESCI Prijs naar huis ging; en het schilderachtige The Peasants van het succesvolle Welchman-duo dat ook Loving Vincent regisseerde het programma verder aan.
Daarnaast bestaat de selectie uit enkele biopics zoals Boléro van Anne Fontaine over de ontstaansgeschiedenis van het gelijknamige ballet van Maurice Ravel; The Iron Claw van Sean Durkin over de worstelende Von Erich-broers met Zac Efron en Jeremy Allen White in de hoofdrollen en Firebrand van Karim Aïnouz die het leven van Catherine Parr, de laatste vrouw van Hendrik VIII – gespeeld door een onherkenbare Jude Law – toont.
Niet enkel het verleden, maar ook de toekomst wordt vertegenwoordigd in de competitie met de tragische sci-fi La Bête (Bertrand Bonello). Voeg daar nog de debuutfilm The Settlers (Felipe Gálvez) over het koloniale verleden van Chili en Rachel Lamberts diepgaande beschouwing op sociale angst en eenzaamheid in Sometimes I Think About Dying aan toe en de LOOK!-competitie barst van de films die je gewoon op het grote scherm moet gezien hebben.
Samenwerkingen over de grenzen heen
De COOP!-competitie bundelt de beste Belgische en Nederlandse coproducties en wordt beoordeeld door een professionele jury bestaande uit actrices Violet Braeckman, Annelore Crollet, Isis Cabolet en regisseur Raf Roosens onder leiding van voorzitter en hoofd programmatie van het Nederlands Film Festival (NFF) Claire van Daal.
De selectie bestaat uit de debuutfilms Quitter la Nuit (Delphine Girard) met Veerle Baetens in de hoofdrol en Tiger Stripes (Amanda Nell Eu), de eerste Maleisische film ooit die de Grand Prix won op de Semaine de la Critique in Cannes.
Moederschap is een terugkerend thema in de competitie met onder meer de wereldpremière van La Vierge à L’enfant (Binevsa Berivan), Let Me Go (Maxime Rappaz) en grote winnaar op het filmfestival van San Sebastián The Rye Horn (Jaione Camborda). De selectie wordt verder aangevuld met de mysterieuze thriller Perdidos en la Noche van Amat Escalante die zijn film persoonlijk komt voorstellen; When Fucking Spring is in the Air (Sugawara Danyael), de punkige coming-of-age film en Les Meutes, de tweede langspeler van Kamal Lazraq die de criminele onderbuik van Casablanca blootlegt en de Juryprijs ontving van de competitie Un Certain Regard in Cannes. Verder zit ook Le Successeur (Xavier Legrand), de winnaar van de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië, in de competitie. Crossing (Jacqueline van Vugt) en Kalak (Isabelle Eklöf) maken het programma compleet.
Nieuwe namen en sterke debuten
De SOON!-competitie viert nieuwe filmmakers die met hun eerste of tweede film hoge ogen gooien op prestigieuze internationale filmfestivals. Juryvoorzitter Charlotte De Bruyne kijkt twaalf films samen met de Young Talents: Nathan Bouts, Thibaud Dooms, Maïmouna Badjie en Hanna van Vliet.
De selectie bestaat onder andere uit Femme van het regisseursduo Sam H. Freeman en Ng Choon Ping die de psychologische tol van wraak toont; het beklemmende Excursion (Una Gunjak) over de hardheid van jongeren, dat ook de Oscarinzending is van Bosnië en Herzegovina; Toll (Carolina Markowicz) waarin een vrouw bekneld zit tussen moederliefde en maatschappelijke druk; Forever-Forever, het benauwende portret van rebellerende tieners van Anna Buryachkova en Kyros Papavassiliou’s Embryo Larva Butterfly die universele emoties toont in een wereld waarin tijd niet-lineair is.
Het programma behuist enkele documentaires waaronder het Belgische Il Pleut dans la Maison van Paloma Sermon-Daï en Asmae El Moudirs The Mother of All Lies dat tevens de Oscarinzending van Marokko is. Zwarte komedies vinden ook hun plaats in de selectie met Hypnosen van Ernst De Geer en de Egyptische Oscarinzending Voy! Voy! Voy! van Omar Hilal. Rouw speelt de hoofdrol in Melk van Stefanie van Kolk en in Phạm Thiên zijn veelbelovende debuut Inside the Yellow Cocoon Shell dat de prestigieuze Caméra d’Or won op Cannes. Tot slot komt Paola Cortellesi C’è ancora Domani voorstellen, waarin een huisvrouw probeert te ontsnappen uit het patriarchale kluwen van de Italiaanse samenleving.
Avant-premières: sterke debuten en meesterlijke acteerprestaties
De ruime selectie aan nationale en internationale avant-premières brengt het nieuwste werk van gevestigde waarden en straffe langspeeldebuten naar Oostende.
Opvallend zijn ook de internationaal gelauwerde werken en Oscarinzendingen op het programma. Zo is het sterke drama Housekeeping for Beginners (Goran Stolevski) de Oscarinzending voor Noord-Macedonië en maakte het excentrieke en melancholische sprookje La Chimera van Alice Rohrwacher kans op een Gouden Palm in Cannes. Naast Rohrwacher staat er nog Italiaans talent op het programma. The First Day of My Life (Paolo Genovese) brengt een magisch-realistische parabel waarin onder meer Toni Servillo schittert.
Aan acteertalent geen gebrek op het festival. In de aangrijpende biopic One Life van James Hawes schittert een meesterlijke Anthony Hopkins en voor zijn uitmuntende acteerprestatie in We Have Never Been Modern ontving Richard Langdon de Award voor Beste Acteur op het filmfestival van Thessaloniki. Aunjanue Ellis-Taylor sleept tot slot misschien wel een Oscarnominatie in de wacht voor haar rol in Origin van Ava DuVernay.
Rebelse hoofdpersonages alom dit jaar. In Nida Manzoors langspeeldebuut Polite Society onderneemt de zestienjarige Ria Khan enkele gedurfde acties in naam van onafhankelijkheid en zusterschap en ook in Birthday Girl van de Deense Michael Noer neemt het hoofdpersonage Nanna zelf het heft in handen na een rampzalige nacht op cruisevakantie. Samen met hoofdrolspeelster Trine Dyrholm komt Noer zijn nieuwste film voorstellen tijdens het festival.
In Un Amor (Isabel Coixet) vlucht het hoofdpersonage naar een plattelandsdorpje in Spanje om haar leven terug op orde te krijgen. De film viel in de prijzen op het filmfestival van San Sebastián en op de European Film Awards. Ook in Mahalia Belo’s debuutfilm The End we Start From moeten de hoofdpersonages vluchten, deze keer vanwege de hevige regenval die maar niet lijkt op te houden.
Kortfilmcompetitie en VAF Wildcards on Tour
In de kortfilmcompetitie geeft FFO nieuwe makers de kans om hun producties voor te stellen aan het grote publiek. De twaalf geselecteerde films beleven hun première op het festival en maken kans op verschillende prijzen: A Troubled Man van Karam Asoos, Een mild gebaar van Ann-Julie Vervaeke, Hearts of Stone van Tom Van Avermaet, Myth van Charlotte Woerlee, Old Birdie van Steve De Roover, Orange Flavored Love van Angela Alsouliman, Pepijn van Jaap van Veen, The Reject van Sandy Kelemba, Ungodly van Charlotte De Cort, Vilse van Robin De Cock, Window van Line Pillet en Zodiac van Hans Buyse. Nieuw dit jaar is dat alle korte films uit de kortfilmcompetitie ook voor een langspeelfilm worden geprogrammeerd. Op die manier krijgt een groter publiek de kans om de nieuwe stemmen te ontdekken.
Met de VAF Wildcards on Tour ontdek je als eerste de kortfilms van aanstormend filmtalent dat een VAF Wildcard won: Orange Flavored Love (Angela Alsouliman), Kaalkapje (Marthe Peters), Oxide (Emma Emily Daelman) en Le Tarantole Dormono Sotto le Pietre (Giada Cicchetti).
Een week vol inzichten en netwerkmogelijkheden
Jaarlijks biedt FFO een platform voor de bloeiende audiovisuele industrie met tal van inspirerende ontmoetingsmomenten. In de laatste week van januari opent De Grote Post haar deuren voor een reeks boeiende residenties en gesprekken: denk onder meer aan de ‘Cinemasterclass’ voor acteurs, ‘The Student Pitch’ voor filmstudenten en heel wat industrie-talks. FFO heeft het met de sector onder meer over de circulatie van Belgische films aan beide zijden van de taalgrens, in samenwerking met het Festival International du Film Francophone van Namen (FIFF), de internationale profilering van acteurs, een mediacafé over de toekomst van filmjournalistiek in de Lage Landen, het maakproces van boekverfilmingen, en grenzeloze samenwerkingen bij Vlaams-Nederlandse televisiereeksen.
Lifetime Achievement Award voor Marc Didden
Een uitzonderlijke bekroning, voor uitzonderlijke talenten. Dit jaar mag Marc Didden de Lifetime Achievement Award in ontvangst nemen. Als filmmaker, scenarist, docent en journalist heeft Didden een carrière om u tegen te zeggen en loopt cinema er als een rode draad doorheen. Speciaal voor deze viering, vertoont FFO tijdens het festival Marc Diddens fascinerende roadmovie Istanbul (1985).
Films in een evenementieel jasje
De Ladies Night is het ideale moment om je echtgenoot, lief of kinderen in te ruilen voor een avondje met vrienden of vriendinnen. Sandra Bekkari en Master Gene Bervoets nodigen iedereen van harte uit voor de exclusieve voorstelling van de film Wicked Little Letters met Olivia Colman en Jessie Buckley in de hoofdrollen.
Tijdens de Queer Night in samenwerking met het Gentse drag collectief House of Lux staan de films Femme, Solo, Woman of… en Toll op het programma. Het wordt een avond vol verrassingen, diversiteit en queer cinema.
Culinair genieten
Napraten over de film kan nog steeds in het Festivalcafé. Nieuw dit jaar is het Festivalrestaurant dat verzorgd zal worden door de Hotelschool van Koksijde. Er wordt gekookt met verse, lokale producten en de Noordzeevis staat centraal. Master Gene Bervoets brengt – als ambassadeur – samen met de NorthSeaChefs enkele signature- dishes.
FFO laat de binnenstad bruisen
Vergeet de winterblues: tijdens het festival wordt Oostende opnieuw de warmste stad van het land.
Iedere avond om 19.00 uur stipt wordt de rode loper uitgerold aan Kinepolis Oostende om het (inter)nationale talent te verwelkomen. Op de zeedijk vindt naar jaarlijkse traditie de sterlegging plaats. Een indrukwekkend gebeuren waarmee het exceptionele filmtalent dat in Oostende te gast is, bekroond wordt met een ster. Dit jaar gaat de eer naar Gene Bervoets, Wannes Destoop, Marc Didden, Sam Heughan, Trine Dyrholm, Paola Cortellesi en Frank Lammers.
Ontdek ook bruisende hotspots als Lafayette, Brassi Restaurant en Café Du Parc die partner zijn van FFO en voor exclusieve aanbiedingen en specials zorgen tijdens het festival. Denk aan High Tea Talks met filmprofessionals, onvergetelijke afterparties in de Langestraat of een gezellige filmquiz.
De Ensors
Op zaterdag 3 februari 2024 vieren we voor de veertiende keer het talent uit de Vlaamse audiovisuele sector tijdens het Gala van De Ensors in Kursaal Oostende. De beste audiovisuele fictie, documentaire en animatie worden die avond bekroond. Op 4 januari worden de nominaties bekendgemaakt die kans maken op een Ensor. De Ensor Academie, die inmiddels zo’n 2.000 leden telt, heeft tot 21 januari de tijd om hun stem uit te brengen. De komende editie zal worden gepresenteerd door het ervaren journalistenduo Fatma Taspinar en Xavier Taveirne.
Naast het gala vindt op zaterdag 3 februari een moment van verdieping en reflectie plaats tijdens het Debat van De Ensors in De Grote Post. Dit jaar ligt de focus op de plaats van audiovisuele kunsten op de politieke agenda. Lieven Van Gils modereert het gesprek tussen zeven vooraanstaande politici uit de Commissie Media & Cultuur: minister van Media Benjamin Dalle (CD&V), mediacommissievoorzitter Meyrem Almaci (Groen), Marius Meremans (N-VA), Stephanie D’Hose (Open VLD), Katia Segers (Vooruit), Filip Brusselmans (Vlaams Belang) en Jos D’Haese (PVDA). Het belooft dan ook hét media- en filmdebat te worden in aanloop naar de verkiezingen in juni.
Programma & ticketverkoop
Ontdek het volledige programma op de website van het FFO (filmfestivaloostende.be). De ticketverkoop start op donderdag 21 december om 16.00 uur.
Zin om FFO24 nog zorgelozer te beleven? Stel dan je eigen filmavontuur samen met de festivalpas aan de voordelige prijs van 49,00 EUR. De pas geeft je toegang tot de volledige selectie van films op het festival. Kies een film, boek je ticket, en ervaar elke dag zonder zorgen de warme sfeer en magie van het festival.