Subscribe Now
Trending News

Blog Post

DE WINNAARS VAN FILMFESTIVAL OOSTENDE ZIJN BEKEND
FILMFESTIVAL OOSTENDE (c) FF0 - Felix Bertrand
Festivalnieuws

DE WINNAARS VAN FILMFESTIVAL OOSTENDE ZIJN BEKEND 

Naar jaarlijkse gewoonte worden tijdens Filmfestival Oostende (FFO) de winnaars binnen de LOOK!-, COOP!- en SOON!-competitie bekendgemaakt. Dit jaar gaan The Zone of Interest, Tiger Stripes en Toll naar huis met een bekroning.

De LOOK!-competitie telde dit jaar uit twaalf sterke films. De jury, die bestond uit voorzitter en regisseur Stijn Coninx, regisseur Vasilis Katsoupis, actrice Renée Soutendijk, cinematograaf Virginie Surdej en producent Joram Willink, was het er unaniem over eens dat The Zone of Interest van Jonathan Glazer verkozen werd tot Beste Film.

The Zone of Interest
THE ZONE OF INTEREST (c) The Movie Database (TMDB)


Distributeur Heidi Vermander (Cinéart, The Zone of Interest): “De film is een meesterwerk en opent daarmee een nieuw hoofdstuk in de filmgeschiedenis. De perfect uitgevoerde storytelling en magistrale soundtrack doen de gruwel binnensluipen met klanken en kreten van buiten beeld, door en over de muren heen. Je wil niet zien wat je hoort. Het contrast tussen binnen en buiten ‘de zone’ is enorm. In welke mate is het mogelijk om uit eigen belang de ogen te sluiten voor inhumane situaties? Hoezeer de personages ook nastreven om het te negeren, het laat hen uiteindelijk – en daarmee ook de kijker – niet onberoerd.”

HEIDI VERMANDER (c) FF0 - Felix Bertrand
HEIDI VERMANDER (c) FF0 – Felix Bertrand


De sterkste coproductie is Amanda Nell Eu’s eigenzinnige film Tiger Stripes. De jury die zich over de elf geselecteerde films moest buigen, bestond uit juryvoorzitter en programmator van het Nederlands Film Festival Claire van Daal, actrice Annelore Crollet, actrice Violet Braeckman, actrice Isis Cabolet en regisseur Raf Roosens. De jury verheugde zich in het grote aantal vrouwelijke regisseurs en interessante vrouwelijke hoofdpersonages in de competitie en koos uiteindelijk Tiger Stripes van Amanda Nell Eu als winnaar.


De nieuwste generatie filmmakers heeft duidelijk niet stilgezeten. Met maar liefst twaalf films in de SOON!-competitie was het een uitdaging voor de jury om er één productie uit te kiezen. De jury, bestaande uit voorzitter en actrice Charlotte De Bruyne, actrice Maïmouna Badjie, acteur Nathan Bouts, actrice Hanna van Vliet en acteur en Berlinale Shooting Star Thibaud Dooms, omschreef de competitie als ‘een reis door verschillende perspectieven en zoektochten naar stemmen en identiteiten’. Na lang beraad is Toll door Carolina Markowicz de uiteindelijke winnaar van de SOON!-competitie geworden.


Een mild gebaar van Ann-Julie Vervaeke wint de Kortfilmcompetitie. Met de kortfilmcompetitie geeft FFO nieuwe cineasten een platform om hun frisse en verrassende producties voor te stellen aan het grote publiek en pakt sinds 2018 uit met een competitie voor Vlaamse kortfilms. Dit jaar selecteerde FFO maar liefst twaalf straffe kortfilms van Belgische bodem.


Ook de pers krijgt de kans om hun favoriete films op het festival te huldigen. De Unie van de Filmkritiek (UFK) reikt elk jaar de UFK-Persprijzen uit, waarbij een jury van filmexperts, die professioneel films beoordelen, hun ultieme favoriet bekronen. De UFK-jury bestond dit jaar uit UFK-voorzitter Marc Bussens (Fast Forward – FILM – Snapshots), Eric Stockman (HUMO), Igor Vandenberghe (Krant van West-Vlaanderen), Didier Becu (Schokkend nieuws – Fast Forward) en Linda Crivits (FILM – Snapshots).

MARC BUSSENS (c) FF0 - Felix Bertrand
MARC BUSSENS (c) FF0 – Felix Bertrand


De Unie van de Filmkritiek (UFK) verkoos The Zone of Interest van Jonathan Glazer tot Beste Film. “De geometrisch geconstrueerde domestieke anatomie van een ‘auditieve’ Holocaust kruipt diep onder de huid. Dit gedetailleerd, ongefilterd en conceptueel briljant portret van een beangstigend, vervreemdend inferno-tijdperk is perfect in beeld gebracht.”, aldus Marc Bussens.

De speciale vermeldingen gaan naar het aangrijpende Skunk van Koen Mortier en C’è ancora domani van Paola Cortellesi. Marc Bussens: “Koen Mortier zoomt heel realistisch, doch bikkelhard in op een disfunctioneel en marginaal gezin – en zo zijn er in ons eigen ‘landje van belofte’ spijtig genoeg nog te veel. De film geeft de precaire boodschap dat het milieu waarin je wordt geboren en de opvoeding die je meekrijgt, determinerend zijn.”

Related posts