De Franse sociale komedie Intouchables uit 2011 van het regisseursduo Olivier Nakache en Éric Toledano was een monsterhit. De film brengt het waargebeurde verhaal van een volledig verlamde aristokraat (François Cluzet) die een vriendschap opbouwt met zijn uit de buitenwijken afkomstige verzorger (Omar Sy). Het script is gebouwd op het autobiografische boek Le Second Souffle van de Corsicaanse nobelman Philippe Pozzo di Borgo.
Intouchables kreeg in de rest van een Europa geen onaardig onthaal. Het is dus niet zo verrassend dat ook Hollywood notie kreeg van het (financiële) Intouchables-effect en er een remake zat aan te komen. Nodig was dit natuurlijk niet en niemand zat per se te wachten op een flauw doorslagje van deze succesvolle Franse dramedy. De Hollywoodiaanse herkauwde versie met als titel The Upside bleek een exacte kopie te zijn van het origineel. Geen wonder dat alleen de VS de film kon waarderen. Hij haalde zelfs de Belgische bioscopen niet. Dat zegt genoeg.
En toch verdient The Upside een eerlijke kans. Het verhaal in een notendop: miljonair Philip Lacasse leeft in hartje Manhattan in een mega-luxueus penthouse, maar zit als verlamde vastgekluisterd aan zijn rolstoel. Dell Scott verdient zijn overlevingsgeld met een povere uitkering en duistere zaakjes. Zijn reclasseringsambtenaar verplicht hem om te solliciteren voor een ‘echte’ job. Dell is echter niet van plan om zich te storten op een eerlijke baan en dus doet hij allesbehalve zijn best bij verschillende sollicitaties. Totaal onverwacht krijgt hij toch de job aangeboden als persoonlijke verzorger van Philip. Met zijn tomeloze energie zet Dell al snel de ingeslapen wereld van Philip op zijn kop en ontstaat er een onwaarschijnlijke vriendschap tussen de twee ‘outcasts’.
Niets nieuw onder de zon, zoveel is duidelijk. Regisseur Neil Burger neemt geen risico’s, komt nergens op de proppen met een verrassende of leuke twist – tenzij natuurlijk dat je de gedaantewissel tussen Omar Sy, een zwarte kerel van maar liefst één meter negentig en Hart die bijna dertig centimeter kleiner is, een geniale en originele ingeving vindt. De regie is voorspelbaar, vrij vlak en routineus.
Wat de acteurs betreft, ligt dit (gelukkig) enigszins anders. Bryan Cranston is in de huid van de verlamde gefortuneerde Philip Lacasse uitmuntend zoals altijd trouwens. En wonder boven wonder is Kevin Hart, wellicht de slechtste acteur van het laatste decennium – check maar even vehikels als Night School, Jumanji: Welcome To The Jungle, Ride Along 2 en Get Hard tot zelfs zijn korte verschijning in Fast & Furious: Hobbs & Shaw – in de huid van armoezaaier Dell Scott, hier wél goed op dreef.
Totaal onverwacht, maar de chemie tussen Cranston en Hart knettert en slaat goedgeluimd over op het publiek. Nicole Kidman doet in The Upside haar uiterste best om een neurotische stereotypische secretaresse neer te zetten. La Kidman wordt echter volledig overklast door het duo Cranston-Hart, wat jammer is en de geloofwaardigheid en emotionele beladenheid van dit lichte drama niet ten goede komt. The Upside is een nette, charmante en bij momenten genoeglijke zij het totaal overbodige remake, zeker voor wie het origineel heeft gezien. De grootste troef van The Inside is dan ook dat het alle anderen kan stimuleren om dit asap toch te doen.
Genre: feelgoodmovie, komedie
Jaar: 2017
Regisseur: Neil Burger
Cast: Kevin Hart, Bryan Cranston, Nicole Kidman, Golshifteh Farahani
Land: USA
Speelduur: 126 minuten