Subscribe Now
Trending News

Blog Post

FAST FORWARD IN CANNES: DAY 2
THE GIRL WITH THE NEEDLE (C) THE MOVIE DATABASE (TMDB)
Festivalblog

FAST FORWARD IN CANNES: DAY 2 

Je dag beginnen met de gerestaureerde versie van The Seven Samourai van Akira Kurosawa is goed om jezelf heel optimistisch te stemmen. Daar deed Meryl Streep in haar Rendez-vous een schepje bovenop.

Streep kreeg nogal onnozele vragen van de brave Canal+-journalist die zijn huiswerk niet had gemaakt. Soms begreep ze hem niet, en zij niet alleen. Maar haar antwoorden waren geïnspireerd. Ze vertelde over Robert Redford die haar haar leerde wassen in Out of Africa terwijl de nijlpaarden verbaasd zaten toe te kijken, over de stille Clint Eastwood die slechts één keer een enorme kreet slaakte wanneer een geluid van buiten hem irriteerde, over haar eindspeech in Kramer vs Kramer, een film die in se wraak wilde plegen op het feminisme van toen en over haar saaie leven. Een andere grote dame van de cinema, Faye Dunaway, kwam een openhartige documentaire over haar leven voorstellen. In Faye bekent ze dat ze lastig kon zijn en de filmcrew het soms moeilijk maakte. Dat had te maken met de late diagnose van haar bipolariteit. Visueel geen hoogvlieger, maar de film doet zijn job: een paar dingen vertellen die je nog niet wist.

MERYL STREEP in SILKWOOD (C) THE MOVIE DATABASE (TMDB)
MERYL STREEP in SILKWOOD (C) THE MOVIE DATABASE (TMDB)

De eerste nieuwe film van de dag was een Frans Rosetta-achtig portret van een meisje met opgespoten lippen en implantaten dat een kans wil krijgen in een realityshow. Het wordt nooit duidelijk wat Diamond Brut nu juist wil vertellen, behalve dat er genoeg parasieten in de media zijn om zulke naïeve meisjes te exploiteren.

Veel beter was The Girl with the Needle, een Zweeds-Deens-Pools kostuumdrama in zwartwit. Maakt zeker kans op een prijs. Het verhaal speelt zich af in Kopenhagen aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Een jonge vrouw wiens man al een jaar vermist wordt, werkt als naaister in de fabriek van een rijke baron. Die heeft wel oog voor haar. Ze beginnen een relatie, maar dan keert haar man, zwaar verminkt door een granaat, terug. Ze wil hem niet meer en hoopt met de baron te trouwen, maar dan ontmoet ze de moeder van de baron. Het voorgaande is slechts de aanloop voor het echte verhaal – iets totaal anders – dat geleidelijk aan een horrorfilm wordt over de positie van moeders in een mannenmaatschappij. 


Het was een verdienstelijke dag die echter in mineur eindigde. Wanneer je in de bergen van Cannes verblijft, kan je maar beter niet verloren rijden rond middernacht, zeker niet wanneer je GPS niet werkt.

Related posts