
Een Amerikaanse documentaire over een van de meest gedurfde diefstallen uit de recente Belgische (en Europese) geschiedenis. Het verhaal van de diamantenroof in het Diamant Center in hartje Antwerpen blijft verbazen door de omvang van buit, maar ook door de maniakale voorbereiding. Dat brengt ons bij het boeiendste element aan Stolen Heist of the Century: de terechte aandacht voor die maniakale voorbereiding.
Maar regisseur Mark Lewis had niet de discipline om het aantal flashy shots , de kleffe soundtrack en andere visuele trucjes te beperken tot een absoluut minimum. Het kan er voor de makers niet hip genoeg uitzien: alsof zij met een variant op Ocean’s Eleven in gedachten zaten . Zelfs de meest droge acties tijdens het onderzoek die aangehaald worden in de interviews, willen de makers met luchtbeelden er fake spannend doen uitzien. Waarom heeft men dan niet geopteerd voor een fictiefilm waar men een Guy Ritchie-achtige look en vibe aan kon geven?

Antwerpse agenten de straatnamen in het Antwerps horen uitspreken gevolgd door het huisnummer in het Engels is gewoon lachwekkend. En dan komt er nog iets te sprake naar het einde toe wat beter als tekst bij aanvang van de eindgeneriek werd meegegeven. Hoe de makers dat verwerken in de film komt behoorlijk klungelig over.
Het onderwerp is intrigerend genoeg om je als kijker niet te vervelen, maar die Amerikaanse afgelikte look van een doordeweekse fictiefilm hadden ze voor een documentaire thuis mogen laten.
Genre: misdaad, documentaire
Jaar: 2025
Regisseur: Mark Lewis
Cast: Agim De Bruycker, Patrick Peys, Peter Kerkhof
Land: VS
Speelduur: 96 minuten