
Peter Greenaway stelt dat vrouwen doorheen de wereldgeschiedenis slecht werden behandeld en dat zij daarom veel interessanter en kraniger zijn dan mannen. Kunstschilder, actrice, auteur, scenariste en cineaste Rebecca Miller -tevens dochter van de wereldberoemde toneelschrijver Arthur Miller- bewijst met Personal Velocity, haar tweede langspeelfilm, Greenaway’s gelijk. Het plot bestaat uit drie afzonderlijke verhalen en schetst op innige manier een indringend portret van drie charismatische vrouwen die min of meer het slachtoffer zijn van ‘slechte’ mannen en daardoor een levensdeterminerende beslissing moeten nemen. Iedere episode draagt de naam van het vrouwelijk hoofdpersonage, en is aan de andere gelinkt door een radiobericht over een ernstig auto-ongeval.
Delia is een sekspoes op haar retour met een achterwerk om u tegen te zeggen. Dit is de enige reden waarom Kurt met haar is gehuwd. Drie kinderen later wordt Delia door haar agressieve echtgenoot regelmatig afgeslagen. Wanneer ze aanvoelt dat de kinderen daaronder lijden, laat ze Kurt in de steek in de hoop om samen met haar kinderen een nieuw leven op te bouwen. In het tweede luik is Greta gehuwd met een lieve maar oersaaie man. Wanneer ze onverwachts een blitzcarrière maakt, gaat er een totaal nieuwe en turbulente wereld voor haar open. Ze krijgt eindelijk de lang gehoopte appreciatie van haar dominante vader en het is hoog tijd om haar leven een andere wending te geven. In het laatste deel vernemen we dat Paula de jonge vrouw is die op het nippertje aan de dood is ontsnapt tijdens het verschrikkelijke verkeersongeluk. Totaal overstuur keert ze niet terug naar haar vriend, maar pikt ze op weg naar haar moeder en pissige stiefvader, een zwaar mishandelde lifter op. Paula is jong, zwanger en radeloos, maar weet dat ze orde op zaken moet stellen.

Rebecca Millers Personal Velocity – de titel slaat op het persoonlijk tempo van de hoofdpersonages- is een warmhartige en intimistische compilatiefilm gebaseerd op haar gelijknamige bundel kortverhalen. Opvallend in deze biologerende lowbudget vrouwenschots zijn de onvoorstelbaar overtuigende acteerprestaties van de drie protagonisten. Ze beschikken elk over voldoende charisma en talent om je meeslepend te betrekken in de persoonlijke en fel getormenteerde emotionele leefwereld van de karakters.
Bovendien zorgt het zenuwachtige camerawerk en de groezelige homevideo-flashbackstijl voor een realistische uitstraling. Jammer evenwel dat de verhalen niet hetzelfde kwalitatief niveau halen, de zware thematiek niet wordt doorbroken door ademgevende humor en de portretten niet lang genoeg zijn om een inhoudelijke meerwaarde te geven aan het geheel. Volkomen onduidelijk is Millers keuze voor een mannelijke voice-over om dit exclusieve vrouwenwereldje verbaal te illustreren. Toch ging deze doorvoelde en interessante feminiene studie op het Sundance Filmfestival aan de haal met twee belangrijke onderscheidingen en blijkt dat Greenaway het inderdaad bij het rechte eind heeft.
Genre: drama, romance
Jaar: 2003
Regisseur: Rebecca Miller
Cast: Kyra Sedgwick, Parker Posey, Fairuza Balk
Land: Verenigde Staten
Speelduur: 86 minuten