Subscribe Now
Trending News

Blog Post

HET GEHEUGENSPEL
HET GEHEUGENSPEL (c) The Movie Database (TMDB)
Bioscoop

HET GEHEUGENSPEL 



Op veel geluk kon Jan Verheyen, die tegenwoordig de camera’s deelt met echtgenote Lien Willaert, niet rekenen met zijn twee laatste films. Red Sandra was dan wel een geslaagd drama met een uitmuntende Sven De Ridder op kop, toch was het te begrijpen dat het publiek niet veel zin had om na een vermoeiende lockdown naar de bioscoop te trekken om daar nog wat meer ellende te zien.

Met Bittersweet Sixteen ging het al evenmin goed. Samen met de krachten van dochter Anna werd een teenromcom uit de grond gestampt die zich weliswaar richtte op een zeer jong tienerpubliek, maar zeker niet moest onderdoen voor Amerikaanse soortgenoten. Helaas sloeg het noodlot andermaal toe. Net op de vooravond van de première gingen de bioscoopzalen door de pandemie onverbiddelijk dicht waardoor de film op Netflix werd gedropt en er verzoop in het overaanbod.

ANNA DRIJVER
ANNA DRIJVER in HET GEHEUGENSPEL (c) KFD


Hopelijk komt daar met Het Geheugenspel verandering in. Jan Verheyen is dan wel vaak de kop van jut maar heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij films voor het grote publiek wil maken.

Het heeft dan ook geen zin om een film van Jan Verheyen op dezelfde tafel te leggen met pakweg één van Ari Aster. Net zoals Michael Bay wil Verheyen kijkcijfers scoren en probeert hij zieltjes te veroveren met films die keurig binnen de lijntjes kleuren, weinig inspanning van de kijker vragen maar die toch getuigen van vakmanschap.

En op zijn manier altijd wel uniek in Vlaanderen. Het Geheugenspel werd door Jan Verheyen in Gremlins Strike Back omschreven als een whodunnit-film. Een soort van Cluedo, waarbij hij er in de podcast meteen aan toevoegde dat hij hiermee geschiedenis schreef in Vlaanderen omdat dit een genre is dat nog nooit eerder in onze contreien werd gemaakt. Niemand die hem hierin kan tegenspreken, behalve het onderscheppen van een kleine leugen om bestwil want de film is een Belgisch-Nederlandse productie. Op twee paarden wedden en waarom niet, het is immers nog steeds een mysterie waarom we in België geen weet hebben van Nederlandse speelfilms en vice versa.

Het uitgangspunt werd The Memory Game, een boek dat in 1997 neergepend werd door het Britse schrijversechtpaar Nicci Gerrard en Sean French (kortweg Nicci French), en in de Benelux onder de titel Het Geheugenspel als de welbekende zoete broodjes over de toonbank gingen.

Ooit was er sprake van om de bestseller te verfilmen via een Britse thrillerreeks, maar uiteindelijk werd aan Verheyen gevraagd om er iets mee te doen. En ook al is het een op en top Vlaamse – of zo je wil Nederlandse – film geworden, is dit de allereerste keer dat een Nicci French-boek getransformeerd werd naar het witte doek.

HET GEHEUGENSPEL
HET GEHEUGENSPEL (c) The Movie Database (TMDB)


Het moordmysterie speelt zich af ten huize De Ridder. Niet die Sven, maar wel een zekere Alain die met veel bravoure vertolkt wordt door Vic de Wachter. De soort bullebak die zijn lul achterna loopt en denkt dat hij iedere vrouw met een vingerknip in zijn bed kan doen belanden. Maar schijn bedriegt, want 25 jaar geleden verdween zijn dochter Nathalie (in flashbacks schitterend vertolkt door nieuwkomer Ella Van Remortel). Het lichaam werd nooit teruggevonden tot een aannemer – en laat dat toch Sven De Ridder zijn – tijdens graafwerken op de botten van het lijk botst waardoor een onderzoek gestart kan worden.

Verheyen en Willaert proberen niet hip te doen en kiezen voor een zeer klassieke structuur die wel 90’s aanvoelt, maar de pedalen verliezen ze nooit. Dat hebben ze niet alleen te danken aan een goed acterende cast (met Anna Drijver als bekendste Nederlander die bij ons populair werd via Undercover) en een mysterie die de kijker steeds op het verkeerde been zet. Zeg maar een ouderwetse Agatha Christie, maar daarom niet minder boeiend. Vernieuwing of verrassingen hoef je hier niet te zoeken, maar Verheyen en Willaert hebben wel opnieuw bewezen dat ze weten hoe commerciële cinema moet worden gemaakt. 


GENRE: thriller
JAAR: 2023
REGISSEUR: Jan Verheyen, Lien Willaert
CAST: Anna Drijver, Lynn Van Royen, Maarten Heijmans, Daan Creyghton, Ella Van Remortel, Gert Winckelmans, Louis Talpe, Vic de Wachter, Maarten Ketels, Sven De Ridder
LAND : BELGIE, NEDERLAND

Related posts