Subscribe Now
Trending News

Blog Post

SLY
SYLVESTER STALLONE in SLY (c) The Movie Database (TMDB)
Documentaire

SLY 

De molen van Netflix moet blijven draaien. Zijn er minder kwalitatieve periodes dan wordt de catalogus netjes opgevuld met te mijden true crime-programma’s of met documentaires over beroemdheden. Eerder hadden we bijvoorbeeld er al één over het popduo Wham! of Robert Downey Jr. en sinds kort is er eentje op de streamingdienst te vinden over Sylvester Stallone, gemakshalve Sly gedoopt, de bijnaam van de acteur.

SYLVESTER STALLONE
SYLVESTER STALLONE in EXPEND4BLES (c) The Movie Database (TMDB)

De regie werd in handen gestopt van Thom Zimny die eerder al gelijkaardig werk deed rond Johnny Cash en Bruce Springsteen. Stallone komt in deze documentaire over als een eerlijke man die zijn limieten en tekortkomingen kent en zich daarover niet schaamt. Stallone drijft het zelfs zo ver door te stellen dat hij zichzelf als geen grootse acteur ziet. Met een lijf als het zijne is het dan ook normaal dat hij niet voor Shakespeare-uitvoeringen kiest, maar voor hetgeen waar hij het best in is: een spierbundel, maar wel één van vlees en bloed waarmee de kijker zich kan identificeren, en met een verhaal dat hoop biedt en zeker geen zielig einde heeft. Stallone beseft dat hij dit pad niet altijd heeft gevolgd, getuige de klucht Oscar of – tot zijn eigen grote schaamte – Stop! Or My Mom Will Shoot, een film die hij enkel aannam zodat zijn rivaal Arnold Schwarzenegger daardoor in het zand beet.

SYLVESTER STALLONE
SYLVESTER STALLONE in SLY (c) The Movie Database (TMDB)

Arnie komt overigens meermaals in het beeld zich afvragend waarom de twee in de jaren 80 met elkaar in de clinch gingen. Schwarzenegger, die Stallone omschrijft als een visionair, is overigens ontzettend lief voor de acteur, net als alle andere (vrij overbodige) talking heads. Alleen zijn broer Frank Stallone, die je misschien kent van zijn hitje Far From Over uit de John Travolta-film Staying Alive, is relevant omdat die de gestoorde verhouding tussen hem en zijn gewelddadige vader belicht. De andere gasten zijn vrij overbodig en dan vooral zenuwpees Quentin Tarantino die ons probeert te doen geloven waarom zijn eerste film The Lords of Flatbush met Henry Winkler best wel een goede film is.

FIRST BLOOD
SYLVESTER STALLONE in FIRST BLOOD (c) The Movie Database (TMDB)

Over Stallone’s filmdebuut, de soft-pornofilm The Party at Kitty and Stud’s uit 1970, die ook bekendstaat als Italian Stallion, wordt in alle talen gezwegen. De documentaire is dan ook een (te respectvolle) ode aan de acteur. Over zijn mislukkingen of over het tragische verlies van zijn zoon Sage wordt amper gerept, wel gaat de documentaire bijna anderhalf uur over Rocky Balboa en John Rambo en in iets mindere mate The Expendables. Over Cliffhanger, Cobra of Daylight wordt in zo goed als alle talen gezwegen. Als er kritiek valt over zijn carrièrekeuzes dan is het door Stallone zelf.

QUENTIN TARANTINO
QUENTIN TARANTINO in SLY (c) The Movie Database (TMDB)

Misschien heeft het iets met auteursrechten te maken dat deze films niet aan bod komen, maar zeker heeft het te maken met het feit dat Stallone een acteur is die voor zichzelf rollen schreef. Zijn eigen creatie Rocky Balboa is een sporter die door het leven gaat met vallen en opstaan en ook John Rambo – in feite een personage uit David Morrells roman First Blood – werd door Stallone aangepast tot een Vietnamveteraan die, nadat hij iedereen heeft gedood, uitgroeit tot een icoon dat roept om respect voor de militairen die voor de Amerikaanse vlag in Vietnam hun leven hebben gewaagd. Ook het vrij fantastische Copland, waarin Stallone de underdog speelt en waarschijnlijk het beste uit zijn carrière boven haalt, wordt aangehaald. Helaas werd de Miramax-film ondanks zijn sterrencast een gigantische flop.

Thom Zimny volgt Stallone van Californië naar het New Yorkse Hell’s Kitchen, waar hij werd geboren. Hoewel nederig houdt de man zielsveel van zichzelf, getuige de ontelbare memorabilia in zijn huis. Stallone weet dat hij aanbeden wordt, alsook dat hij voor die sterrenstatus heeft moeten vechten, maar ook dat hij voor vele critici niet meer is dan die pruillip uit die boksfilm die net iets te veel sequels kreeg.

SYLVESTER STALLONE
SYLVESTER STALLONE in THE EXPENDABLES 2 (c) The Movie Database (TMDB)

De duimen hoog voor de openhartige Stallone, maar daarmee alleen maak je nog geen goede documentaire. De weetjes over zijn vader, het verhaal van de autopech die hem naar Hollywood bracht of de net iets te harde vuistslag van Dolph Lundgren zijn leuk en leerrijk, maar Thom Zimny spitst zich veel te veel toe op Rocky en First Blood waardoor de monoloog van Stallone soms wat begint te vervelen – zeker door het soms net iets te filosofische gezeik. Sly voelt hierdoor soms aan als een audiocommentaarband die je op een dvd vindt. Los van dat is Sly verplichte kost voor iedere Stallone-fan, alleen kon je met een ongeveinsde Stallone meer bereiken dan dit. 

GENRE: documentaire
JAAR: 2023
REGISSEUR: Thom Zimny
CAST: Sylvester Stallone, Talia Shire, Arnold Schwarzenegger, Quentin Tarantino, Henry Winkler, Frank Stallone
LAND: USA

Related posts