Subscribe Now
Trending News

Blog Post

MASTER GARDENER
JOEL EDGERTON in MASTER GARDENER (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

MASTER GARDENER 

Als er nog zekerheden bestaan in het leven dan is het niet afnemende cinematografische genie van relschopper Paul Schrader daar één van. Kort door de bocht kun je zeggen dat Schrader sinds het begin van de jaren 70 niet meer doet dan eenzaten portretteren die via boetedoening op zoek zijn naar verlossing. Nog korter door de bocht zou je kunnen zeggen dat Master Gardener een soort van Taxi Driver is, maar dan met een bloemist in de hoofdrol in plaats van taxichauffeur. Het is inderdaad zo dat ook in Master Gardener het hoofdpersonage een variant is op Travis Bickle die gebogen gaat onder zijn eigen verleden. In het geval van tuinier Narvel Roth (een strakke indrukwekkende Joel Edgerton) zijn dat banden met extreem-rechtse bewegingen die het agressieve geweld niet uit de weg gaan om hun kortzichtige theorieën in trieste daden om te zetten.

QUINTESSA SWINDELL
QUINTESSA SWINDELL in MASTER GARDENER (c) The Movie Database (TMDB)


Net zoals Max Cady in Cape Fear vormt ook Narvels lichaam door middel van tatoeages een boek dat zijn leven en gedachtegoed samenvat, en in dit geval zijn dat racistische Arische teksten omringd met onheilspellende hakenkruizen. Jaren later komt Narvel tot inkeer en is hij een zwijgzame, en vooral plichtsbewuste werknemer geworden die door een racistische weduwe (Sigourney Weaver) wordt ingehuurd om haar tuinen aan te leggen. Op een dag informeert ze Narvel dat hij haar achternichtje (een indrukwekkende Quintessa Swindell) de kunst van het tuinieren moet aanleren. Het addertje onder het gras is dat het achternichtje een aan lager wal geraakt zwart meisje is dat aan de drugs zit.

SIGOURNEY WEAVER
SIGOURNEY WEAVER in MASTER GARDENER (c) The Movie Database (TMDB)

Schrader beschouwt Master Gardener samen met zijn twee vorige films First Reformed en The Card Counter als een trilogie. Dat merk je aan de aard van het verhaal, maar ook hoe de flashbacks na afloop één explosief geheel worden. Als er dan toch überhaupt kritiek moet geleverd worden dan kun je zeggen dat Schrader niks nieuws doet, toch is dit wederom auteurscinema grand cru waarmee de cineast zich door het onderwerp (het opkomend racisme in de VS en het Lolita-aspect) op een slap koord begeeft, ook al dondert hij er nooit af. Integendeel, Paul Schrader is één van de weinig overgebleven Hollywood-filmmakers die iets te vertellen heeft, en vooral iets durft te vertellen.


GENRE: thriller, drama
JAAR: 2022
REGISSEUR: Paul Schrader
CAST: Joel Edgerton, Sigourney Weaver, Quintessa Swindell, Esai Morales, Eduardo Losan, Victoria Hill, Amy Le, Erika Ashley, Jared Bankens, Matt Mercurio, Rick Cosnett
LAND:  USA

Related posts