Zoals dat zo vaak gebeurt, was ook de Belgische filmmaker André Delvaux allesbehalve sant in eigen land. Zijn debuut, De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen, die later geroemd werd als één van de meest opmerkelijke Belgische films uit de jaren 60 kreeg weliswaar de verdiende internationale hulde waaronder die van Jean-Luc Godard, maar toen de film in België uitkwam werd die nauwelijks opgemerkt. Het was pas met dat de internationale aandacht dat men er zich in België bewust van werd dat men wel eens een opmerkelijke stukje cinema zou gemist kunnen hebben. Gelukkig kreeg de film later wel de nodige belangstelling onder meer dankzij de restauratie door de Belgische Cinematek waardoor De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen een tweede leven kreeg via de filmfestivals.
Dit romantische, maar tegelijkertijd surrealistische drama was in feite een televisiefilm dat in 1965 door de toenmalige BRT werd uitgezonden, maar later werd gehermonteerd tot een langspeelfilm. Het script is gebaseerd op Johan Daisnes gelijknamige roman dat qua verhaal wat doet denken aan het literaire werk van van Hubert Lampo en qua regie bijna een prelude is van het latere werk van zowel David Lynch als Harry Kümel. De locatie situeert zich voor een groot deel in het noorden van Gent, wat op zich al genoeg uitnodigend is voor het ontdekken van heel wat unieke historische kiekjes van de Vlaamse grootstad.
De zwart-witfilm die door velen gezien wordt als het modernistische hoogtepunt uit de Belgische filmgeschiedenis vertelt het verhaal van de getormenteerde jurist Govert (Senne Rouffaer) die op de universiteit present moet zijn voor de uitreiking van de diploma’s. Het is tevens de laatste dag dat hij zijn grote geheime liefde, de studente Fran (Beata Tyszkiewicz), kan zien en daarom zijn haar netjes kort laat knippen. Govert is dan wel een alom gerespecteerde getrouwde man met twee dochters, toch droomt hij in het geniep er van om te kunnen samenwonen met de net afgestudeerde studente maar hij beseft maar al te goed dat het bij een fantasie zal blijven.
De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen oogt ondertussen allesbehalve politiek correct, maar door het cinematografische genie van André Delvaux dat vaak doet denken aan het ongrijpbare van Alain Resnais en de expliciete close-up beeldvoering van Robert Bresson let je daar nog nauwelijks op. Wel voelt het poëtische en vooral te houterige taalgebruik veel te ouderwets aan, net als de opdeling die de film te zorgvuldig in drie stukken opsplitst waarvan het tweede gedeelte het hoogtepunt is met met een macabere autopsie waarin je wel niets ziet maar dankzij het gepaste gebruik van allerlei huiveringwekkende randgeluiden toch een unheimlich gevoel oproept.
GENRE : drama, magisch realisme
JAAR : 1965
REGIE : André Delvaux
MET : Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz, Hector Camerlynck, Hilde Uitterlinden, Annemarie Van Dijk, Hilda Van Roose, François Beukelaers
LAND: BELGIE