Subscribe Now
Trending News

Blog Post

EL 7° DIA
EL 7° DIA (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

EL 7° DIA 

Hoewel Carlos Saura (echtgenoot van Geraldine Chaplin) el re is van het Flamenco-filmgenre – Bodas de Sangre, Carmen, El Amor Brujo, I Flamenco, Salomé -, schreef hij filmgeschiedenis met politiek, psychologisch en sociaal geëngageerde parels zoals La Prima Angelica, Ana y los Lobos, Cria Cuervos, Los ojos Vendados en Deprisa, Deprisa. El 7° Dia past perfect in dit rijtje.

De film begint met een zwart-wit foto van drie frisse jonge meisjes. Saura zoomt in op de knappe Isabel, de oudste van de zusjes Jimenez. Haar verrukkelijk gezichtje krijgt kleur en vloeit over in een levend personage dat meteen het straffe verhaal vertelt over de decennia oude vete tussen haar ouders en de familie Fuentes. Omdat Luciana Fuentes in de steek wordt gelaten door haar verloofde Amadeo Jimenez, vermoordt haar broer Jeronimo hem koelbloedig. Uit vergelding steekt José Jimenez, Isabels vader, de Fuentes’ boerderij in de fik.

Luciana’s moeder blijft in de brand. De op represaille beluste overlevenden worden uit het dorp verbannen. Wanneer Jeronimo uit de gevangenis wordt ontslagen, ploft hij prompt zijn vlijmscherp mes in José’s buik. Isabel wordt voor de eerste keer geconfronteerd met de familievendetta. Ze zoekt troost en steun bij Chino, een jonge crimineel, die haar misbruikt en vervolgens wegvlucht. Jeronimo belandt opnieuw achter de tralies maar wanneer hij onverwacht sterft, zint Luciana op wraak. Ze wil dat haar familie definitief afrekent met de dorpsbewoners en José’s schattige dochters.

EL 7° DIA (c) The Movie Database (TMDB)
EL 7° DIA (c) The Movie Database (TMDB)

El 7° Dia is een klassiek opgebouwde maar ijzersterke en beklemmende tragedie over radicaal menselijk gedrag. Door het feit dat de prent is gebaseerd op een incident dat amper 13 jaar geleden plaatsvond in het Noorden van Spanje, krijgt deze scherpe sociale observatie een wrange en realistische connotatie. Het script van Ray Loriga – Saura verfilmt nochtans zelden een scenario van iemand anders – verklaart het crue gedrag van de harde personages niet. Ze ageren trouwens uit eergevoel en verankerde familietrots. Saura licht hun introverte gevoelens en passionele gedrevenheid toe met rauwe levensliedjes van Roque Banos en onderstreept daarmee de vitale betekenis die de muziek in de Spaanse cultuur inneemt.

Saura legt het rudimentaire landbouwersleven vast in zonovergoten landschapsfotografie en switcht  van oude kerken en stoffige straten naar een cleane supermarkt en het designkoetswerk van een speedmotor waardoor het verhaal allegorisch ‘tijdsloos’ wordt. Bovendien is de mise-en-scène hypnotiserend, de spanning drukkend en wordt er geacteerd op een heel hoog niveau. Slotconclusie: wie de neus ophaalt voor deze familiekroniek die het midden houdt tussen Walter Salles Abril Despedaçado en Marquez’ Kroniek van een aangekondigde Dood, houdt niet van cinema.                                                

Genre: thriller, drama
Jaar: 2004
Regisseur: Carlos Saura
Cast: José Garcia, Eulàlia Ramon, Yohana Cobo, Irene Escolar, Alejandra Lozano, Victoria Abril, Ana Wagener
Land: Spanje
Speelduur: 96 minuten

Previous

EL 7° DIA

Related posts