Subscribe Now
Trending News
Christopher Bickel (Pater Noster and the Mission of Light)
PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival
Interview

Christopher Bickel (Pater Noster and the Mission of Light) 

(English version below)

Op 31 oktober kan je tijdens het Razor Reel filmfestival in Brugge de film Pater Noster and het Mission of Light ontdekken. Een punk rock film waarbij de jonge Max per toeval in aanraking komt met een vinylplaat van de band Pater Noster and the Mission of Light. In haar zoektocht naar de overige platen komt ze terecht bij de echte sekte achter de vinylplaat. Wat volgt is een ervaring die ze niet snel zal vergeten. Wij gingen alvast in gesprek met regisseur Christopher Bickel.

De film begint met een zeldzame vinylplaat van de band Pater Noster and the Mission of Light. Ben je zelf een liefhebber van platen? Zo ja, wat is de favoriete plaat in jouw collectie? En wat is jouw eerste herinnering aan platen die je zelf had?
Ik verzamel al mijn hele leven platen en heb mijn hele leven in platenwinkels gewerkt. De winkel in de film is ook de winkel waar ik werk. Mijn favoriete plaat die ik bezit is de eerste single van Bad Brains, “Pay To Cum” uit 1980. Mijn eerste herinneringen aan platen zijn de singles van de Beatlies die mijn ouders op 45 toeren hadden. Het eerste album dat ik zelf bezat was “Star Wars and Other Galactic Funk” van Meco, en de eerste 45-toerensingel die ik ooit kocht was “Cars” van Gary Numan.

De acteurs in de film lijken echt gemaakt voor hun rol, vooral hoofdrolspeelster Adara Starr. Kan je iets vertellen over de casting en hoe je haar hebt gevonden?
Adara was een last-minute vervanging voor een andere hoofdrolspeelster die moest afhaken, omdat haar moeder ziek werd. Ik had al met Adara gewerkt aan de kortfilm Welcome To Wunderlawn, de prequel van Pater Noster. Ik hield van haar energie en spirit, dus ik wilde haar graag casten, maar ik wist niet zeker of ze de rol zou aannemen omdat ze drie uur verderop woont, in een andere staat. Ze accepteerde de rol meteen en reed drie uur ieder weekend voor drie maanden lang om de film op te nemen. We hebben allemaal gewone banen, dus we konden alleen in het weekend aan deze film werken.

Wat was jouw inspiratie om deze film te maken?
Als je films maakt met zo’n klein budget – $21.000 USD in dit geval – moet je het script schrijven rond dingen waar je toegang toe hebt. Vrienden van mij boden me hun schoolbus aan die ze wilden schilderen als een hippie bus uit de jaren 60, voor het geval ik die ooit nodig had voor een film. En ik wist dat ik toegang had tot de platenwinkel waar ik werk. Dus schreef ik de hele film rond de schoolbus en de platenwinkel. De sekte is geïnspireerd op een echte Amerikaanse sekte uit de vroege jaren 70, The Source Family.

De groep Pater Noster and the Mission of Light voelt een beetje aan als een sekte. Op een bepaald moment praten ze over leeftijd en ouder worden. Is dat iets belangrijks voor jou?
De sekte was bedoeld als een weerspiegeling van oude religieuze en politieke leiders in de VS die proberen controle te krijgen over het lichaam van vrouwen. De VS is bovendien geobsedeerd door voor eeuwig jong blijven.

PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival
PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival

De filmposter is echt geweldig en heeft een soort jaren ‘70-horrorvibe. Wie heeft die gemaakt?
Matias San Juan is de kunstenaar. Hij komt uit Argentinië. Ik ontdekte hem op Instagram toen hij fan art had gemaakt van één van mijn eerdere films, The Theta Girl. Ik vond het zo goed dat ik contact met hem opnam en vroeg of hij een poster wou ontwerpen voor mijn nieuwe film. Een zeldzaam geval waarin piraterij van mijn films me eigenlijk ten goede kwam. Ik ben blij dat mijn film zijn weg vond naar zo’n getalenteerde artiest!

Ben je al bezig met jouw volgende project? Zo ja, kan je daar al iets over vertellen?
Ja. De titel is Cut to Red en het is een stalkerhorror over een man die geobsedeerd is door een ordinaire tienersekskomedie uit de jaren 80.

Wat betekent het voor jou dat jouw film de wereld rondreist via filmfestivals en vertoond wordt op het Razor Reel Filmfestival?
Het meest opwindende voor mij als kleine onafhankelijke filmmaker is om mensen te zien reageren op mijn films, in talen die ik niet spreek. Het is een grote eer. Deze films zijn zo klein, het is ongelooflijk om te zien dat ze publiek vinden buiten mijn eigen stad.

Ben je ooit in België geweest? We hebben hier veel oude kloosters en verlaten plekken. Wil je jouw volgende film niet in België maken?
Ik ben één keer in België geweest, in de jaren 90, toen ik speelde in de punkband In/Humanity. We gaven daar een optreden. Het was prachtig. Ik zou heel graag een film maken in België!

Je beschrijft je films als punkrock-demotapes, wat ze zeker zijn. Welke films hebben je geïnspireerd om filmmaker te worden?
Mijn grootste inspiratiebronnen zijn George Romero, Sam Raimi en HG Lewis — allemaal filmmakers die baanbrekende films maakten met bijna niets.

Is er een speciale boodschap die je wil meegeven aan het publiek dat jouw film zal zien op het Razor Reel Filmfestival?
Ik vraag het publiek om vergevingsgezind te zijn voor de gebreken die voortkomen uit het beperkte budget, maar om de film te bekijken in de geest van plezier waarin hij bedoeld is. Het is bedoeld om een leuke tijd te zijn.

PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival
PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival

English Version

On October 31, during the Razor Reel Film Festival in Bruges, you can discover the film Pater Noster and the Mission of Light. A punk rock movie in which young Max accidentally comes across a vinyl record by the band Pater Noster and the Mission of Light. In her search for the remaining records, she encounters the real cult behind the vinyl. What follows is an experience she won’t soon forget. We sat down with director Christopher Bickel for a talk.

The movie starts with a rare vinyl record of the band Pater Noster and the Mission of Light. Are you a record lover yourself? If so, what’s your favourite record you have in your possession? What’s your first memory of records you owned yourself?
I am a life-long record collector and have worked in record stores my entire life. The store in the movie is the store where I work. My favorite record that I own is the first BAD BRAINS single, “Pay To Cum” from 1980. My first record memories are playing my parents’ BEATLES 45s. The first album I owned myself was “Star Wars and Other Galactic Funk” by MECO and the first 45 I ever bought was “Cars” by GARY NUMAN. 

The actors in the movie feel like the part they played was written for them. Especially the female lead Adara Starr. Can you tell us something about the casting and how you found her?
Adara was a last-minute replacement for a different lead I had cast who had to drop out when her mother became ill. I had worked with Adara on the short film “Welcome To Wunderlawn” which is the prequel to Pater Noster. I liked her energy and spirit, so I wanted to cast her but I was unsure if she would do the role as she lives 3 hours away in another state. She accepted the offer of the role immediately and drove 3 hours every weekend for 3 months to shoot the movie. We all work day jobs, so we can only do movie work on weekends. 

What was your inspiration to make this movie?
When you are making movies on such a low budget — $21,000 USD for this — you have to write the script to things you have access to. I had some friends offer me their school bus which they intended to paint like a 60s hippie bus, if I ever needed something like that for a movie. I knew I had access to the record store where I work. So I wrote the whole movie around the school bus and the record store. The cult is inspired by a real American cult from the early 70s called “The Source Family.” 

The Pater Noster and the Mission of Light group feels a bit like a cult. At some point they talk about age and (physically) getting older. Is this something important to you?
The cult was intended as a reflection of old religious political leaders in the US who try to control women’s bodies. The US is also obsessed with staying young forever. 

PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival
PATER NOSTER AND THE MISSION OF LIGHT (c) Razor Reel Flanders Film Festival

The poster of the movie is really cool and has this kind of 70’s horror vibe. Who made it?
Matias San Juan is the artist. He’s from Argentina. I discovered him on Instagram when he had made some “fan art” for one of my previous movies, THE THETA GIRL. I liked it so much I contacted him and asked him if I could commission a painting for my new movie. A rare case, for me, of piracy of my films being beneficial. I’m glad my movie found its way to this talented artist! 

Are you already working on your next project? If so, can you already give us a little scoop about it?
Yes. The title is CUT TO RED and it’s a stalker horror about a man obsessed with an 80s trash teen sex comedy. 

What does it mean for you that your film travels the world through film festivals and that it will be playing at Razor Reel Filmfestival?
I have often said that the most exciting thing for me as a small indie filmmaker is seeing people react to my films in languages I do not speak. It’s a great honor. These movies are SO TINY, it’s incredible to see them find audiences outside of my home town. 

Have you ever been to Belgium? We have lots of old monasteries and abandoned places. How about making your next movie in Belgium?
I have been to Belgium once in the 90s when I played in the punk band In/Humanity. We played a show there. It was beautiful. I would love to make a movie in Belgium!

You describe your movies as punk rock demo tapes, which they definitely are. What kind of movies inspired you to become a filmmaker?
My biggest inspirations are George Romero, Sam Raimi, and HG Lewis — all filmmakers who made interesting groundbreaking films with next-to-nothing. 

Is there a special message you would like to give to the audience who will be seeing your movie at the Razor Reel Filmfestival?
I ask them to be forgiving of the budget-related flaws but to enjoy the movie in the spirit of fun which was intended. It’s meant to be a good time. 

Related posts